Vanliga frågor och svar – Profilkurser
Frågor om ansökan och administration
- Alla som är 16 år, eller fyller 16 år samma år som kursen börjar, kan ansöka till en profilkurs.
- Du behöver ha grundläggande förståelse för svenska, då folkhögskolan kommunicerar på svenska. De flesta kurser undervisas på svenska, och ett antal undervisas på annat språk.
- Du behöver ha en e-postadress för att kunna söka till våra kurser, då folkhögskolan kommunicerar via e-post.
- Vissa kurser kräver förkunskaper, de listas i så fall på kurssidan.
- Du bör bo på pendlingsavstånd för att kunna delta vid en kurs i fysiskt klassrum, eller kunna ordna resa och boende på egen hand. Du behöver inte bo i Stockholm eller närliggande stad för att delta vid en distanskurs.
- Observera att vi inte kan garantera dig en plats. Om många söker till samma kurs gör vi ett urval.
1. Klicka på den kurs du är intresserad av för att komma till kurssidan.
2. Klicka på knappen ”ANSÖK HÄR” på kurssidan.
3. Fyll i ansökningsformuläret innan sista ansökningsdatum.
4. Klicka på ”SKICKA ANSÖKAN” längst ner för att slutföra din ansökan. Din ansökan är endast komplett om du skickat in den och fått en omedelbar bekräftelse på skärmen.
5. När du slutfört ansökan får du både en automatisk bekräftelse på skärmen såväl som ett automatiskt e-postmeddelande på att vi har mottagit din ansökan. Kontrollera i både inkorg och skräppost att du fått detta automatiska meddelande. Har du inte mottagit meddelandet beror det antagligen på att du fyllt i en felaktig e-postadress.
- Vi återkommer till dig via e-post om vi saknar några uppgifter från dig.
- Du behöver ange dina personuppgifter (exempelvis namn, adress, personnummer, e-postadress och mobilnummer) för att vi ska kunna behandla din ansökan.
- Har du skyddad identitet ber vi dig att ta kontakt med oss så att vi kan hjälpa dig med din ansökan. Saknar du svenskt personnummer kan du ändå ansöka till kursen.
- Skriv gärna om dig själv, varför du söker till kursen och dina tidigare erfarenheter. Denna information kan ligga till grund för antagningsprocessen.
- Observera att vi inte kan garantera dig en plats. Om många söker till samma kurs gör vi ett urval.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Notera att kursansökan är öppen under en begränsad period. När kursansökan är stängd kan du inte längre skicka in en ansökan.
- Din ansökan kan inte överföras till en annan termin. Du behöver söka på nytt varje termin du önskar gå en kurs.
- Välkommen att kontakta folkhögskolans administration för personlig hjälp om du upplever problem med att fylla i en kursansökan på hemsidan.
- Administrationens e-postadress är info@paideiafolkhogskola.se. Skicka inga känsliga uppgifter via e-post.
- Profilkursernas telefontid är helgfria tisdagar klockan 10:00-12:00 och torsdagar klockan 14-16. Telefonnumret är 072-666 65 03.
- Ja, du är välkommen att ansöka till flera kurser under samma termin. Det gör du genom att fylla i en ny ansökan för varje kurs.
- Kontrollera själv att de kurser du ansöker till inte krockar med varandra.
- Blir du antagen till flera kurser, betalar du därmed kurskostnaden för samtliga.
- Du kan inte bli antagen till olika nivåer av samma kurs (exempelvis Modern hebreiska termin 2 och Modern hebreiska termin 3) under samma termin. Vill du läsa båda kurserna kan du söka till den ena denna termin och den andra en kommande termin.
- Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta oss på info@paideiafolkhogskola.se eller själv läsa om kursens nivå på kurssidan.
- Observera att vi inte kan garantera dig en plats. Om många söker till samma kurs gör vi ett urval.
- Är du frånvarande vid de första kurstillfällena ber vi dig skicka ett e-postmeddelande till administrationen, så vi kan informera läraren.
- Du behöver inte anmäla frånvaro till administrationen under terminens gång, men du är välkommen att informera läraren genom att skicka ett meddelande till dennes e-postadress. Går du i en liten grupp underlättar du lärarens arbete exempelvis så läraren vet om att ingen deltagare kommer närvara och därmed kan kan ställa in lektionen.
- Om du inte vill fortsätta kursen måste du avregistrera dig. Läs mer om avregistrering under fliken “Hur avregistrerar jag mig från en kurs?“.
- Om du blir antagen till kursen kommer vi skicka dig ett positivt antagningsbesked per e-post med information om kursstart, kurskostnad och annan information som exempelvis hur du avregistrerar dig från kursen.
- Vill du inte längre läsa kursen är det ditt eget ansvar att avregistrera dig från kursen.
- Du avregistrerar dig genom att fylla i avregistreringsformuläret i ditt antagningsbesked. Folkhögskolan tar inte emot avregistreringar per telefon, e-post eller genom kurslärare.
- Fyll i avregistreringsformuläret före det angivna datumet. Har du inte avregistrerat dig innan sista avregistreringsdatum behöver du ändå betala din kurskostnad.
- Din plats på kursen kan inte överföras till en annan termin. Du behöver söka på nytt varje termin du önskar gå en kurs.
Frågor om kurser
- De flesta kurser undervisas på svenska, och ett antal undervisas på annat språk.
- Kurser på svenska kan ha kurslitteratur på engelska.
- En del kurser ges helt på engelska.
- Kurser i språk eller text kan ha kurslitteratur på jiddisch, hebreiska eller engelska.
- Läs på kurssidan om vad som gäller för just den kurs du är intresserad av.
- På kurssidan ser du information om när kursen börjar och hur många tillfällen kursen omfattar.
- Blir du antagen till kursen skickar vi ut ett positivt antagningsbesked till dig per e-post. I antagningsbeskedet står alla kursdatum och tider, och även information om kursmaterial (exempelvis om du köper kursbok på egen hand eller om du får den av oss, ifall kursen inkluderar en kursbok).
- Notera att alla kurser inte har en kursbok. På vissa kurser delas det ut kopierat material eller skickas material ut digitalt.
- Eventuella schemaändringar (inställda eller ändrade lektioner) meddelas per e-post.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Lektionstillfällen kan komma att ställas in. Information om inställd lektion skickas per e-post.
- Folkhögskolan strävar alltid efter att ersätta inställd lektion med ersättningstillfälle vid ett senare datum samma termin.
- När det inte är möjligt att ordna ersättningstillfälle kan skolan komma att stryka lektionstillfällen.
- Skolan stryker maximalt en lektion på kurser som omfattar 4-9 tillfällen, eller två lektioner på kurser som omfattar 12-15 tillfällen, utan kompensation.
- Om förändringar i verksamheten krävs på grund av direktiv från myndigheter eller andra omständigheter utanför skolans kontroll är ovanstående undantaget.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Om förändringar i verksamheten krävs på grund av direktiv från myndigheter eller andra omständigheter utanför skolans kontroll kan en hel kurs ställas in eller byta format till digital undervisning.
- Att en kurs ställs in kan bero på att för få har ansökt till kursen, att läraren blivit sjukskriven och att ingen lämplig vikarie finns att tillgå eller att ett stort antal deltagare lämnat återbud vilket kan medföra att folkhögskolan gör bedömningen att kursen inte kan genomföras med rimlig pedagogisk kvalité.
- Vid inställd kurs meddelar vi dig som blivit antagen till kursen skriftligen via e-post.
- Om en kurs ställs in efter att du betalat kurskostnaden återbetalar folkhögskolan beloppet till dig.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så att du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Folkhögskolans kurser anordnas både i fysiskt klassrum och på distans.
- På kurssidan står det ”Online” eller ”Distans” om kursen kommer att ges på distans.
- En kurs kan flyttas från fysiskt klassrum till virtuellt klassrum, vid behov. Detta meddelar vi i så fall skriftligen till dig som blivit antagen till kursen via epost.
- De kurser som ges på distans sker via den digitala plattformen Zoom. Du som deltagare loggar in på Zoom-lektionen och kommunicerar med din lärare via e-post.
- Kurser som ges på distans kan i schemat ha fysiska träffar som till exempel ett studiebesök eller en avslutande träff där lärare och grupp ges tillfälle att träffas fysiskt på skolan. Denna typ av “hybrid-upplägg” anges på kurssidan i samband med ansökan och i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.
- Kurser som ges i fysiskt klassrum kan ha ett eller ett par tillfällen på distans som en del av kursens upplägg. Denna typ av “hybrid-upplägg” anges på kurssidan i samband med ansökan och i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.
- Har du frågor om hur kursen är upplagd? Välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Distanskurser sker via den digitala plattformen Zoom. Du som deltagare loggar in på Zoom-lektionen och kommunicerar med din lärare via e-post. Du behöver ha Zoom-programmet installerad på din dator eller padda innan kursstart.
- Folkhögskolan skickar inför kursstart ut information med kurslänk via epost. Skolan erbjuder även ett informationsmöte om Zoom inför kursstart där du som deltagare kan ställa frågor och prova plattformen.
- Vill du läsa mer om Zoom kan du redan nu läsa vanliga frågor och svar (på engelska) på Zooms egna hemsida.
Frågor om kurskostnader och betalning
- Kurser kostar mellan 200-1000 kr per kurs. En del kurser kostar mer, såsom intensivkurser. Läs på kurssidan för mer information om just den kurs du är intresserad av.
- På vissa kurser köper du egen kurslitteratur. På andra får du kurslitteratur från skolan.
- Bor du utanför Sverige/EU och ansöker till en distanskurs kan andra kostnader gälla, beroende på om vi exempelvis behöver skicka dig kursmaterial per post.
- Du får en e-postfaktura från folkhögskolan med kurskostnaden. Läser du flera kurser samlar vi samtliga på samma faktura, och fakturan skickas senast 30 dagar från kursstart enligt den kurs med senare kursstart.
- Det finns möjlighet att ansöka om stipendium, läs mer under Frågor och Svar.
- Du får en faktura via e-post efter kursstart. Fakturan betalas till skolans BankGiro.
- Läser du flera kurser samlar vi samtliga på samma faktura, och fakturan skickas senast 30 dagar från kursstart enligt den kurs med senare kursstart.
- Bor du utomlands och betalar från en utländsk bank, skickar vi dig en PayPal-betalningslänk. Där skriver du själv in summan som ska överföras i svenska kronor (SEK).
- Har du inte betalat din faktura vid utgångsdatum, skickar vi dig en påminnelsefaktura.
- Betalar du inte din faktura kan vi neka dig fortsatta studier på folkhögskolan i samband med en ny kursansökan från dig i framtiden.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.
- Nej, våra profilkurser är inte registrerade hos CSN så du kan inte ansöka om studiemedel eller om Mecenat-kort.
- Våra profilkurser är inte betygsgrundande, vilket innebär att du inte får betyg eller omdöme.
Övriga frågor
- Folkhögskolan samlar in dina personuppgifter för att kunna kontakta dig.
- Vi registrerar ditt namn, personnummer och adress för att kunna säkerställa att du är du och för att rapportera till Folkbildningsrådet, regionen och vid behov även till CSN. Detta är folkhögskolan skyldig att göra för att få statsbidrag för att ordna utbildningar.
- Din ansökan registreras i formulärsystemet Cognito Forms och lagras sedan lokalt.
- Behörig personal på administrationen hanterar dina uppgifter i skyddade Excel-filer, i skolsystemet SchoolSoft och i ekonomiprogrammet FortNox.
- I vissa fall delar vi dina kontaktuppgifter med tredje part som PostNord (om vi skickar dig kursmaterial) och MailChimp (för utskick gällande kurser och evenemang).
- Kurslärare får tillgång till relevant information om dig, som dina kontaktuppgifter och dina tidigare kunskaper.
- Vi delar även nödvändiga uppgifter med ansvariga för inpassering till våra lokaler.
- Vi sparar dina kontaktuppgifter även efter din kurs är slut, för att kunna informera dig om event, kurser och andra möjligheter som Paideia folkhögskola erbjuder. Du kan när som helst informera oss om att du inte vill motta vidare utskick.
- Läs mer om vår integritetspolicy här.
- Folkhögskolan är mån om att ha en allergivänlig och tillgänglig miljö.
- Det finns en ramp som leder till huvudbyggnadens entré och en tillgänglig toalett inne i skolan.
- Vi ber deltagare att undvika starka parfymer och inte heller ta med nötter, alkohol eller pälsdjur in i lokalerna.
- Skriv till vår administration på info@paideiafolkhogskola.se om du har frågor om kurser (ansökan, antagning, betalning med mera) så återkommer vi till dig per e-post.
- Om du blir antagen till en kurs får du e-postadress till din kurslärare. Under kursens gång kan du skriva till kursläraren om du har frågor om kursmaterial och innehåll.
- Efter kursens slut skickar vi dig en kursutvärdering per e-post där du gärna får skriva dina kommentarer och eventuella förbättringsförslag.
- Kontrollera din skräppost regelbundet så du inte missar e-postmeddelanden från skolan.