Humor och ironi i judiska narrativ från 1900- och 2000-talet

 

I den här kursen får du ta del av berättelser av olika judiska författare som använder humor och ironi i sin representation av olika former av judisk identitet under 1900-och 2000-talet.

Kursen startar med en kort introduktion och genomgång av grundläggande teorier gällande ironi och humor. Sedan får deltagarna läsa berättelser och se filmer som lyfter centrala frågor om judiskt liv under den för kursen aktuella tidsperioden.

Alla texter kommer att vara på engelska, antingen original eller i översättning. I diskussioner utforskas teman som ofta representeras med humor och ironi och de olika retoriska grepp genom vilka författarna uppnår effektet. Efter att ha gått kursen kommer du att ha en god insikt i relevanta teorier och kunna identifiera och analysera djupgående humor och ironi i många olika medier och på flera olika nivåer.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden. Kostnad för material som du köper på egen hand kan tillkomma. Du får mer information om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Katalin Szlukovényi är universitetslektor på institutionen för Engelska studier vid Eötvös Loránd University, Budapest, Ungern. Hon var även en Bruno Schulz Fellow på Paideia Institute for Jewish Studies (2015-2016). Den ungerska bokversionen av hennes engelska avhandling (Irony, Self-irony, and Humor in 20th Century Jewish American Literature) publicerades 2018. Katalin är även en prisbelönt poet, översättare och redaktör.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Hannah Arendt anses allmänt vara en av 1900-talets mest innovativa och tankeväckande filosofer. Men hon är också en kontroversiell person av olika skäl. Kursen fördjupar sig i två avgörande perioder i Arendts liv och arbete: hennes mest kända verk, ”The Origins of Totalitarianism”, och hennes tid som journalist på tidningen “The New Yorker” där hon bevakade Eichmann-rättegången i Jerusalem.

Vi kommer att utforska hennes viktigaste idéer och texter som har gjort henne till en spännande intellektuell och filosof, liksom orsakerna bakom den kritik hon mötte, inklusive det ökända falska påståendet att hon gav judarna skulden för Förintelsen. 

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. 

Om läraren

Lior Becker, filosofie doktor, är historiker, lärare och tvärvetenskaplig forskare. Hans expertområden är Förintelsens historia, historiografi och minne, 1800- och 1900-talets intellektuella historia, folkmordsstudier och östeuropeisk judisk historia och kultur. Lior har lång erfarenhet av att undervisa vuxna och ungdomar i både Sverige och Israel.

Foto: Hannah Arendt (1906-1975), AP/TT från sverigesradio.se.

Vanliga frågor och svar

På denna kurs kommer du att lära dig att spela och sjunga judiska sånger från olika traditioner: ashkenazisk musik (från Östeuropa) och sefardisk musik (från Spanien och Nordafrika), israelisk folkmusik och hassidiska nigunim (sånger utan ord). 

Vi utgår från de talanger du redan har: kanske spelar du ett instrument och vill lära dig ännu mer eller så gillar du att sjunga. Alla nivåer av instrumentalister och sångare är välkomna! Vi kommer att arbeta med noter och inspelningar.

Kursen ges på engelska. 

 

Kursens upplägg

Undervisningen sker på varierade dagar under terminens gång.

  • 2 tillfällen i kurslokal på onsdagar på kvällstid (29/1 och 5/2).
  • 1 tillfälle i kurslokal på måndag på kvällstid (3/2).
  • 3 tillfällen i kurslokal (i mars och maj/juni, exakt dag och tid bestäms under terminen).

Mer information om kursupplägget skickas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursen välkomnar både tidigare och nya deltagare. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Ayala Gottlieb Alter är kantorstudent, sångerska och cellist från London och tjänstgör för närvarande som kantor vid Stora Synagogan i Stockholm. Hon är en skicklig konsertartist och funktionsmusiker och har en BA i musik från University of Bristol. Hon började studera med den israeliska operasopranen Chen Reiss 2022 och arbetar nu mot European Academy for Jewish Liturgy’s Baal T’filla Diploma. Du kan höra henne på Masorti Judaism UK:s Shema Koleinu-projekt: http://masortiprayer.org.uk/. Hennes webbplats: AyalaGottliebAlter.com.

Foto: Canva/AI.

Vanliga frågor och svar

Kursen utforskar den judiska identitetens utveckling, stereotyper och pluralism i amerikansk och europeisk populärfilm från 1900- och 2000-talet. Vi undersöker hur judendomen representeras i film och hur denna representation har format en känsla av amerikansk och europeisk judisk identitet.

Frågor som ställs är bland andra: Vad innebär det att vara jude? Är judendomen en religiös, etnisk och/eller kulturell identitet? Hur är kön och sexualitet relaterade till den judiska identiteten och hur har dessa aspekter förändrats eller undergrävts under årtiondenas lopp? Hur navigerar judar i sin dubbla judiska och nationella identitet? Vilken är relationen mellan judar och andra minoritetsgrupper? Vilka är de etiska aspekterna och oron kring assimilering, särskilt i förhållande till äktenskap med icke judisk partner eller etniskt/religiöst olika romantiska relationer? På vilket sätt skildras amerikansk-judiska identiteter annorlunda än europeisk-judiska identiteter i film?

Vi tar avstamp i amerikanskt filmmaterial och tidiga Hollywoodklassiker som tar upp den judiska identitetens komplexitet, såsom The Jazz Singer (1927), Gentleman’s Agreement (1948), med flera. Det är svårt att överskatta Woody Allens och Mel Brooks roll när det gäller att ifrågasätta och konstruera judisk identitet för både den amerikanska och den globala publiken. Därför kommer vi att ägna extra mycket tid åt deras verk från 1970- och 80-talen. Allens och Brooks filmer kompletteras med en titt på andra viktiga judiska filmer från den här tiden. Under 1980- och 90-talen studerar vi The Chosen (1981) och judiska romantiska komedier. Den amerikanska delen av kursen avslutas med filmer av bröderna Coen och Spike Lee. Vissa filmer kommer att visas i sin helhet, medan andra visas i utdrag. 

Därefter vänder vi blickarna mot Europa där vi analyserar ett urval av filmer som utforskar den europeiska judiska identiteten, bland annat filmer av Jean Renoir, Aleksandr Askoldov, Hugh Hudson, Mike Leigh, István Szabó, Karin Albou, Elie Wajeman, Pawel Pawlikowski och Nadav Lapid. Vi undersöker hur dessa europeiska filmer formulerar frågan om judisk identitet i diasporan och utforskar hur de skiljer sig från sina amerikanska motsvarigheter. Slutligen kommer vi att diskutera inte bara identiteterna hos rollfigurerna i dessa filmer utan också identiteterna hos filmerna själva. Kan vi tolka dessa verk som ”judiska filmer”, och i så fall på vilket sätt?

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsstudier från Boston University, en M.Div. från Harvard Divinity School och en B.A. från Barnard College, Columbia University. Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film. I sin avhandling Nathaniel Dorsky: Religion, Buddhism, and Film undersöker hon den amerikansk-judiske buddhistiske experimentella filmaren Nathaniel Dorskys liv, filmer och manuskript ”Devotional Cinema”. 

Zoe växte upp i New York och innan hon flyttade till Sverige undervisade hon i religionsvetenskap vid Hunter College, City University of New York och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.

Foto: Canva.

Tänk om du kunde prata med Moses och fråga honom om hans syn på de tio budorden eller diskutera med Abraham hur han känner inför Isaks bindande? Skulle du vilja återskapa en berättelse från judisk historia eller judiska texter med fotorealistiska bilder? Kan vi tillämpa viktiga judiska, filosofiska och etiska frågor på de dilemman som uppstår när vi använder artificiell intelligens?

Den här kursen utforskar skärningspunkten mellan artificiell intelligens (AI) och judiska texter, berättelser och kultur. Med hjälp av AI-verktyg som ChatGPT, DALL-E 3, Midjourney och Suno, med flera, kommer deltagarna att få praktisk erfarenhet av att tillämpa modern teknik på traditionella judiska berättelser och etiska diskussioner. Kursen bjuder in till en kreativ och reflekterande resa i hur AI kan omforma vårt engagemang för judiskt arv, ge nya perspektiv på berättande, etiska frågor och att utforska judisk kultur. 

Med hjälp av AI kommer vi att återskapa berättelser och karaktärer från judiska skrifter och judisk historia, delta i interaktiva debatter med dessa texter och personer och hitta sätt för en samtida tolkning och kreativa uttryck för judiska begrepp och traditioner. Allt med hjälp av denna teknik. Vi kommer också att få lära oss om, och förmodligen uppleva, några av utmaningarna och riskerna med att använda AI samt lära oss metoder och verktyg för att använda tekniken på ett ansvarsfullt sätt.

Kursens mål är att:

  • Förstå grunderna i generativ AI och dess tillämpningar.
  • Återskapa och omtolka judiska och bibliska berättelser med hjälp av AI-verktyg.
  • Utforska etiska dimensioner av AI utifrån judisk filosofi och ett  judiskt perspektiv.
  • Skapa nya utbildnings- och kulturupplevelser genom att blanda AI-funktioner med judiskt kulturarv.

Kursen ges på engelska.



Kursens upplägg

Följande metoder kommer att användas:

  • Föreläsning: introduktion till begrepp och verktyg.
  • Chevruta: deltagarna arbetar i par/smågrupper för att utforska texter och diskutera tolkningar med hjälp av AI.
  • Hands-on-övning: använda AI-verktyg för att skapa konst, text och musik.
  • Gruppdiskussioner: reflekterande samtal om etiska, kulturella och filosofiska ämnen.
  • Utställning: deltagare presenterar sitt arbete för gruppen för feedback och gemensam reflektion.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Alla som är nyfikna på AI och judisk kultur är välkomna att ansöka.

Ingen teknisk erfarenhet eller tidigare erfarenhet av generativ AI behövs, bara en nyfikenhet att utforska och prova nya saker. Det förväntas dock att du har grundläggande kunskaper i att använda webben och onlineverktyg. Ett intresse för historieberättande, kreativitet och kulturarv uppmuntras. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver dock ta med sig sin egen bärbara dator/surfplatta och skapa gratiskonton på de AI-verktyg vi kommer att använda (exempelvis ChatGPT, DALL-E, Midjourney) på den egna enheten. Det är valbart att prenumerera på premiumversionen av vissa verktyg för förbättrade funktioner, om så önskas.

Om läraren

Amir Elion är född och uppvuxen i Israel och flyttade till Stockholm 2020. Han är en erfaren konsult inom innovation och digital transformation med över 25 års erfarenhet inom användandet av kreativa metoder, inklusive generativ AI, inom kultur- och utbildningsprojekt. Han har arbetat på globala företag, till exempel Amazon, Motorola och Teva, och på startups och ideella organisationer. Amir har också arbetat med och lett unika utbildningsprogram i Israel – bland annat genom att lära grundskolebarn olika färdigheter med hjälp av brädspel, hjälpa ungdomar i utsatta områden att lyckas med slutproven och använda virtuell och förstärkt verklighet i utbildningen. Han är specialiserad på att integrera AI för en mängd olika användningsområden, bland annat lärande och utveckling, produktutveckling, storytelling med mera.

Foto: AI / Amir Elion.

Vanliga frågor och svar

“The Tribe” på “Prime Time”: Judisk representation i populära TV-serier

 

Denna kurs utforskar framställningen av judisk identitet och kultur i några av de mest populära TV-serierna under de senaste decennierna. Varje kurstillfälle fokuserar på en ny serie och analyserar hur judiska karaktärer och teman presenteras, och hur de påverkar den bredare kulturella uppfattningen.

Serierna inkluderar Seinfeld, Vänner, Transparent, Buffy the Vampire Slayer, Schitt’s Creek, Sex and the City, The Simpsons, Crazy Ex-Girlfriend, The Marvelous Mrs Maisel och Arkiv X. Genom klipp, diskussioner och läsning kommer vi att utforska teman som judisk humor, familjedynamik, identitet och tro samt hur judisk representation möter andra identiteter. Den här kursen är idealisk för TV-älskare, popkulturentusiaster och alla som är intresserade av utvecklingen av judisk representation i mainstream media.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Stav Meishar är en prisbelönt queer performance maker, multidisciplinär scenkonstnär, akademisk forskare och utbildare. Hens arbete utforskar skärningspunkten mellan historia och aktuella frågor med hjälp av verktyg från teater-, cirkus- och samtida performancevärldar. Stav har musikteater som huvudämne och judisk kultur och genusstudier som biämnen.

Foto: collage av Stav Meishar.

Vanliga frågor och svar

I denna kurs utforskar vi betydelsen av judisk bön. Målet med kursen är att ge deltagarna kunskap, verktyg och ökad förståelse för att själva hitta sätt att förhålla sig till judisk bön. Vi lär oss om ämnen som Berachot (välsignelser), Kavanah (intention), Amidah (tysta bönen), förhållandet till det gudomliga och judisk bönepraktik. Det ges tillfälle att omsätta kunskaperna i praktisk handling och att sätta personliga mål att uppnå. 

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar