Har du någonsin undrat varför krinoliner blev så vida? Varför romarna draperade togan, hovmän pudrade peruker eller varför viktorianer snörde korsetter så hårt? Och vad bar judar under olika tider?

Den här kursen är en snabb och spännande resa från den klassiska antiken till slutet av 1800-talet, där vi utforskar hur mode, konst och samhälle ständigt har påverkat varandra. Genom målningar, tryck och bevarade plagg – från tunikor och togas till kragar, panniers, frackar och turnyrer – avkodar vi silhuetter och textilier för att se vad de avslöjar om identitet, teknik, handel, politik och makt.

Genom engagerande diskussioner och noggranna bildanalyser lär du dig att “läsa” kläder som historiska källor – och upptäcka hur gångna tiders trender fortfarande ekar i dagens kultur och garderober. Samtidigt följer vi en tydlig judisk tråd genom historien och undersöker klädsel, lagar och traditioner från antiken till det viktorianska Europa – för att förstå hur diaspora, tro och migration har format vad judar bar och hur de avbildades.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen genomförs med hjälp av visuella föreläsningar, gruppdiskussioner och guidade analyser av konstverk, historiska porträtt och modebilder. Tillsammans utforskar vi hur silhuetter, tyger och stilkoder har framställts i den visuella kulturen – från antiken fram till 1800-talet. Varje tillfälle uppmuntrar deltagarna att titta närmare på hur kläder kan spegla status, kön, identitet och politik genom historien.

Som del av kursens upplägg ingår en uppgift att hålla en fem minuter lång presentation. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Alla som är intresserade av mode, konst eller kulturhistoria är välkomna.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Roei Derhi är modedesigner och föreläsare som specialiserar sig på skärningspunkten mellan mode, konst och kulturhistoria. Han har arbetat med institutioner i Europa och Mellanöstern, och hans undervisning fokuserar på hur visuell kultur skapar mening, identitet och maktstrukturer. Hans senaste forskning har fokuserat på antisemitism och politik i förhållande till representation i visuella medier.

Photo: Marie Antoinette, drottningen av Frankrike, Jean-Baptiste Gautier Dagoty, 1775.

I den här sexdelade kursen utforskar vi somatiska tekniker och rörelse i dans!

Varje pass börjar i ett inre lyssnande med ett specifikt fokus, baserat på övningar och idéer från Feldenkrais och Ilan Lev-metoden, och leder vidare in i guidad improvisation och dans.

Genom mjuka rörelser och med betoning på lekfullhet, fantasi, nyfikenhet och kroppens egen intelligens utforskar vi hur små inre skiftningar och perspektivförändringar kan påverka hur vi upplever oss själva, rörelsen och vår omgivning.

Med inspiration från Gaga och Viewpoints rör vi oss från kroppens insida – och ut! Genom olika texturer och rörelsekvaliteter expanderar vi genom rörelse och fantasi och förkroppsligar bilder, förnimmelser och känslor som kommer upp. Vi är intresserade av mötet mellan kroppens insida och utsida – hur inre bilder, texturer, förnimmelser och erfarenheter kan förkroppsligas och ges form i rummet genom rörelse.

Kursledarna, Julia och Sarah är båda dansare. Under kursen möts deras erfarenheter från Feldenkrais-metoden och Ilan Lev, och deras erfarenheter som dansare, i det somatiska och konstnärliga arbetet.

Undervisningen bygger på utforskande — lärande genom frågor snarare än svar — och främjar nyfikenhet, lek och förkroppsligad fantasi, där alla utgår ifrån sin egen kapacitet för att nå sin egen fulla potential.

Feldenkrais och Ilan Lev är somatiska metoder från Israel, vardera med en judisk filosofisk syn på lärande, medvetenhet och transformation. I kursen utforskar vi dessa idéer genom rörelse, förnimmelser och förkroppsligad upptäckt.

Kursen ges i centrala Stockholm, inte i Paideia folkhögskolas lokaler. Adress meddelas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

 

Kursens upplägg

”Embodied Imagination” är en danskurs där vi rör oss genom övningar och guidad improvisation och undersöker samspelet mellan Feldenkrais-teknik, Ilan Lev-metoden och dans.

Danspraktiken bygger på lärarnas professionella erfarenheter som dansare samt tekniker som Gaga och Viewpoints, bland andra. Med principer från Feldenkrais och Ilan Lev-metoden har de utvecklat sitt eget dans- och koreografiska språk, som de kommer att dela med dig under kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursen är öppen för alla som är intresserade av dans, att utforska rörelse och att väcka sin fantasi och kreativitet.

Om lärarna

Julia Kraus är koreograf, dansartist och Feldenkrais-praktiker, för närvarande baserad i Sverige. Med ena foten i Israel och den andra i Sverige har hon arbetat med koreografer som Roy Assaf, Mari Carrasco, Rotem Tashach, Maya Brinner samt projekt med Batsheva-ensemblen, bland andra. Som koreograf har hon skapat både egna verk och beställningsverk för scener som Dramaten, Riksteatern, Scenkonst Sörmland, Zebra Dans och Orionteatern, bland andra. Just nu utvecklar hon ett dansverk där hon utforskar sina judiska rötter och sin identitet.

Sarah Stanley är utövare av Ilan Lev-metoden, yogalärare och dansartist med över femton års internationell scenisk erfarenhet i USA, Europa och Asien, inklusive arbete med Punchdrunk’s Sleep No More, Gallim Dance, Örjan Andersson, Jefta van Dinther, Kat Válastur och John Heginbotham, bland andra. Sarah är medgrundare av FRAME, en förening som utforskar korsningen mellan dans och välmående genom workshops och konstnärliga produktioner.

Foto: Thomas Zamolo

HISTORY AND LITERATURE OF THE JEWISH ENLIGHTENMENT (HASKALAH) IN CENTRAL EUROPE (DISTANS)

 

Efter en inledande diskussion kring frågan ”Vad är Upplysningen?” kommer kursen att utforska gränserna mellan Haskalah (den judiska upplysningen) och den bredare Upplysningstiden. Vi kommer också att studera hur den kristna diskursen om judar stod i kontrast till nya judiska självdefinitioner under 1700-talet.

Med fokus på teman som språk, social disciplin, utbildning, press och kön kommer kursen att analysera hur idéer och kulturella praktiker överfördes mellan judiska och icke-judiska samhällen under en fascinerande epok.

Kursen ges i samarbete med Hochschule für Jüdische Studien Heidelberg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Centralt i kursen är läsning och diskussion av källtexter (i engelsk översättning). Deltagare bör räkna med cirka en timmes förberedelsearbete hemma inför varje undervisningstillfälle.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. En vilja att aktivt engagera sig i texterna är önskvärt.

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Louise Hecht är historiker, utbildad vid Wiens universitet och Hebreiska universitetet i Jerusalem. Hennes undervisning och forskning fokuserar på judisk kultur och rättshistoria i Centraleuropa från 1600-talet och framåt.

Foto: Lessing och Lavater som gäster i Moses Mendelssohns hem. Målning av Moritz Daniel Oppenheim, 1856.

ART THERAPY INSPIRED BY JEWISH ARTISTS: CONNECT THROUGH YOUR HEART

 

Denna kurs består av en workshopserie i sex tillfällen. Vi kommer tillsammans att utforska mötet mellan konstterapi och judiska konstnärer eller judiska teman.

Deltagarna får ta del av verk och tekniker från inflytelserika judiska konstnärer, samtidigt som de ger sig ut på en personlig terapeutisk resa genom kreativt uttryck.

 

Kursens upplägg

Kursen består av gemensamma observationer och analyser av olika konstnärers målningar, eget kreativt arbete och måleri, samt en del för delning och samtal i grupp.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Einat Daskal kommer ursprungligen från Israel och har bott i Sverige i tio år. Som konst- och KBT-terapeut har hon arbetat med olika målgrupper. Einat brinner för att möta och stötta människor genom färg och kreativt uttryck, och för att hjälpa dem att hitta olika sätt att komma i kontakt med sitt inre samt att lära känna och utforska sin känslovärld.

Foto: Marc Chagall: Over the City.

På denna kurs kommer du att lära dig att spela och sjunga judiska sånger från olika traditioner: israelisk folkmusik, ashkenazisk musik (från Östeuropa) och sefardisk musik (från Spanien och Nordafrika).

Vi utgår från de talanger du redan har, kanske spelar du ett instrument och vill lära dig ännu mer eller så gillar du att sjunga. Alla nivåer av instrumentalister och sångare är välkomna!

 

Kursens upplägg

Vi kommer att arbeta med noter och inspelningar. Noter och/eller inspelningar skickas till deltagarna i förväg. Deltagarna förväntas lära sig dem och komma förberedda för att spela tillsammans vid kurstillfällena.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursen välkomnar både tidigare och nya deltagare.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Deltagare tar med eget instrument.

 

Foto: Canva/AI.

Kanske mer än genom något annat medium, har judar genom århundradena uttryckt sin tro genom bön. I den här kursen analyseras hur sidduren – den judiska bönboken – sammanställdes och hur den förändrades organiskt under två årtusenden, med utgångspunkt från tanakhiska och talmudiska källor.

Kursen erbjuder inte bönelektioner, utan är snarare en djupgående analys av bönetexterna och deras förhållande till de lagar för bön som finns i Mishna och Talmud.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Att ha kunskaper i hebreiska är hjälpsamt men inget krav. Texterna läses på engelska, förutsatt att de är tillgängliga i översättning.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat vid en yeshiva i Jerusalem som ung och har därefter läst vid Bar-Ilan-universitetet. Hans intressen rör den muntliga traditionen inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form.

Joseph arbetar på Grand Patentbyrå AB, ett svenskt immaterialrättsföretag som han själv har grundat.

Foto: Canva.

Vad är egentligen Feldenkraismetoden? Är det judisk yoga eller kanske jiddisch-judo från 1900-talet?

Dr. Moshe Feldenkrais (1904–1984), med rötter i den östeuropeiska judenheten, var inte bara fysiker – han var också judomästare. Efter en allvarlig knäskada påbörjade han en anmärkningsvärd resa av egen rehabilitering och lärde sig bokstavligen att gå igen. Genom att kombinera sina erfarenheter av judo med studier av spädbarns rörelseutveckling och insikter från flera olika discipliner, utvecklade han en metod som hjälper människor att förbättra grundläggande funktioner – som att stå, gå, andas och uppfatta – genom ökad självmedvetenhet.

Under kursen får du fördjupa dig i elva Awareness Through Movement-lektioner utformade av Dr. Feldenkrais själv. Genom övningarna löser du upp omedvetna mönster som kan hindra din vitalitet och upptäcker nya, mer naturliga sätt att röra dig. Den här resan handlar inte bara om fysisk rörelse, utan om att skapa en djupare kontakt med kroppen – och därigenom med hela ditt jag.

Den praktiska upplevelsen står i centrum, men vi kommer också att utforska insikter från skriftliga och inspelade källor om Feldenkraismetoden.

Kom och lär dig genom att känna, observera och utforska – på Feldenkrais vis!

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden. 

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Elisabetta Abate är en Feldenkrais®-utövare. Som ung utforskade hon många vägar mot att bättre foga samman kropp och sinne, tills hon fick reda på att Feldenkraismetoden gör att hon kan känna sig hemma i sig själv och de situationer hon befinner sig i. Därför gick hon med i III Amsterdam International Feldenkrais Teachers Training (2008-2012), ledd av Lawrence W. Goldfarb, Ph.D., en personlig elev till Dr. Feldenkrais. Sedan 2009 har hon undervisat i metoden för grupper och individer och arbetar för närvarande som volontär i arbetsgruppen “Feldenkrais and Scientific Research” i International Feldenkrais Federation. Efter sin doktorsexamen i orientaliska studier med specialisering hebreiska och judiska studier (Venedig 2009) deltog Elisabetta med glädje på Paideias ettårsprogram i judiska studier 2009-2010.

Foto: International Feldenkrais Federation.

De flesta av oss tycker att det är en utmanande uppgift att läsa Tora, de fem Moseböckerna. Vi läser oftast en översättning, stora delar av den verkar handla om ämnen som är av liten relevans för en modern läsare, och kanske mest utmanande av allt: vi närmar oss den med så många förutfattade meningar att vi inte ens kan börja lyssna till texten på riktigt.

I den här kursen kommer vi systematiskt att “avlära” oss hur vi vanligtvis läser text, vilket gör att vi kan möta Toran på dess egna villkor. Vi kommer tillsammans under kursens gång att lära oss specifika verktyg för att läsa och utforska tora-textens olika lager, allt i syfte att nå egna insikter.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

Denna kurs fortsätter studiet av modern arabiska för deltagare som redan har slutfört en nybörjarkurs på Paideia folkhögskola eller har motsvarande kunskaper i det arabiska alfabetet, uttal och enkel meningsbyggnad. Med hjälp av läroboken “Al-Kitaab Part One” utvecklar vi tillsammans färdigheter i läsning, skrivning, hörförståelse och muntlig kommunikation. Du ges möjlighet att utöka förståelsen för det arabiska språket och den arabiska kulturen genom autentiska texter, dialoger och multimedia-resurser.

Boken “Al-Kitaab del 1” erbjuder en integrerad metod för språkinlärning som kombinerar formell och vardaglig arabiska (egyptisk och levantinsk) med hjälp av färgkodade ordförråd och dialoger. Genom att utgå från autentiska texter, videomaterial och kulturella sammanhang ges kursdeltagarna möjlighet att utveckla sin språkförståelse och sin kommunikationsförmåga i verkliga situationer.

På kursen går vi igenom viktiga grammatiska strukturer, verbformer och meningsmönster, samtidigt som mer avancerat vokabulär relaterat till vardagsliv, utbildning, media och arbete introduceras. Deltagarna läser och diskuterar korta autentiska texter, tittar på dialoger och gör interaktiva övningar online via den webbplats som hör till läroboken.

Kursens mål är att hjälpa deltagarna att gå från nybörjarnivå till mellannivå, så att de kan:

  • Förstå och använda mer komplexa grammatiska och lexikala strukturer.
  • Kommunicera muntligt och skriftligt på arabiska med ökat flyt och självförtroende.
  • Känna igen och uppskatta skillnaderna mellan formell och vardaglig arabiska.
  • Läsa enkla autentiska texter och uttrycka åsikter om välbekanta ämnen.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Kursen består av interaktiva lektioner som kombinerar förklaringar, par- och grupparbete, konversationsövningar, hörförståelse och läsning av texter från boken. Varje lektionspass fokuserar på praktisk kommunikation och förstärkning av grammatik och ordförråd genom aktiv användning.

Deltagare behöver avsätta cirka 2–3 timmar per vecka för hemarbete för att förbereda sig inför nästa lektion. I hemarbetet ingår läs-, skriv- och hörförståelseuppgifter.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen riktar sig till deltagare som har genomgått en nybörjarkurs i arabiska vid Paideia folkhögskola eller har motsvarande kunskaper i grundläggande grammatik, ordförråd och läsförståelse. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver införskaffa kursbok på egen hand. 

Kursbok är:

  • “Al-Kitaab Part One”, Third Edition with Website (Kristen Brustad, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi)

Du behöver ha tillgång till boken till det första kurstillfället. Mer information om kursbok skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Michael har studerat och forskat i arabiska i över 20 år, med ett särskilt intresse för likheter och skillnader mellan hebreiska och arabiska. Han har en kandidatexamen i islamiska studier och Mellanösternstudier och en magisterexamen i hebreiska från Hebrew University of Jerusalem, vilket ger honom en stark grund i semitiska språk. I Israel undervisade Michael i hebreiska som andraspråk vid ledande akademiska institutioner. För två år sedan flyttade han till Sverige med sin familj, där han nu undervisar både i fysiskt klassrum och på distans i arabiska och hebreiska. Han håller också föreläsningar om det arabiska språkets historia, kultur och utveckling samt om islam.

Foto: Canva.

A PHOTOGRAPHY COURSE, FROM THE DIGITAL CAMERA TO THE PHONE: HOW TO DOCUMENT YOUR LIFE AND PASS IT ON (HYBRID)

 

Kursen ger en översikt över fotografiets utveckling som medium, lär ut de grundläggande principerna (ljus, komposition, berättande, retuschering, arkivering med mera) och berör det viktiga temat om minne och överföring av minnen.

Kursen innehåller gott om praktiska moment, med många tillfällen att arbeta med professionell fotoutrustning, ljussättning och olika trycktekniker. Deltagarna får också möjlighet att tillämpa sina kunskaper under fotopromenader i staden.

 

Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, praktiska övningar, diskussioner, fotoanalys och fotopromenader utanför klassrummet i staden.

Den första träffen sker på distans via Zoom, en vecka före kursstart. Resten av kurstillfällena äger rum fysiskt i Stockholm. Samtliga datum och tider meddelas i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Deltagare med intresse för fotografi, som har en kamera – eller till och med bara en mobiltelefon – är välkomna att ansöka.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Deltagare tar med egen kamera eller mobiltelefon. Övrigt kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Ouriel Morgensztern är frilansfotograf baserad i Wien, Österrike, sedan 2003. Han har studerat filmproduktion och fotografi i Paris och New York. Ouriel är specialiserad på reportagefotografi (bland annat inom judiska församlingar), porträtt och arkitektur. Han har haft ett flertal utställningar runt om i världen (USA, Frankrike, Colombia, Österrike med flera). Ouriel talar fem språk – och andas ett: fotografi.

Foto: Ouriel Morgensztern.