Att studera judiska texter sker ofta gemensamt med andra. I synnerhet Talmud studeras gärna i grupper om två eller flera; en metod som kallas Chevruta (studiekamrat). Gruppen läser gemensamt igenom texten och diskuterar sedan de underliggande frågorna.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen är upplagd som en Talmud-workshop där deltagarna läser och tolkar texterna med hjälp av läraren. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kunskaper i hebreiska underlättar för dig som deltar men är inget krav. Deltagare som inte kan läsa hebreiska är naturligtvis välkomna att delta i diskussionerna. Till hjälp finns också engelska översättningar, som exempelvis Sefaria. De som kan läsa hebreiska hjälps åt med att i tur och ordning läsa originaltexten i Talmud.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat på yeshiva i Jerusalem som ung och sedan läst vid Bar Ilan-universitetet. Hans intressen rör muntlig tradition inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form. Joseph arbetar med immateriella rättigheter på Grand Patentbyrå AB.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

En resa genom Israel: Städer, kulturer och livet på kibbutz

I kursen utforskar vi Israels olika landskap, städer och livsstilar. Deltagarna guidas genom den unika kulturella dynamiken i storstäder som Tel Aviv, Jerusalem och Haifa och genom livet på landsbygden i Israels berömda kibbutzer. Föreläsningarna tar upp landets rika historia, det moderna storstadslivet och samhällslivet.

Kursen erbjuder en omfattande översikt över Israels kulturella och geografiska mångfald och en blandning av insikter om såväl historien som det moderna samhällslivet. Livliga diskussioner, visuella presentationer och delade anekdoter från läraren, som är en erfaren reseguide, utlovas. Allt med syfte att deltagarna ska lämna varje kurstillfälle med en rikare förståelse för Israels unika samhällen och regioner och en djupare förståelse för landets komplexitet.

Kursen ges på engelska.

 

Kursens upplägg

Föreläsningar kombinerat med interaktiva diskussioner utgör kursens upplägg. Visuellt material, till exempel foton, kartor och videor används. Deltagare uppmuntras att gärna ställa frågor och delta i diskussioner.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joni Sanderovich är licensierad reseledare för både Stockholm och Israel, med över 15 års yrkeserfarenhet av guidning, evenemangsproduktion och kulturprogram. Han har också arbetat som Shaliach (sändebud) i den judiska församlingen i Stockholm, där han spelade en viktig roll för att främja kulturellt utbyte och engagemang. Jonis djupa passion för att dela med sig av Israels rika historia och varierande landskap, från de livliga städerna till de lugna kibbutzerna, har gjort honom till en eftertraktad guide. Han har certifieringar från Israels turistministerium och har guidat många grupper, familjer och individer och skapat oförglömliga kulturupplevelser. Hans unika kombination av historieberättande, kunskaper och känsla för detaljer ger engagerande och informativa föreläsningar som är tillgängliga för alla.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

Shabbat fyller en central funktion i judiskt liv, men att förstå och praktisera alla bud och mångfacetterade lagar kan innebära en utmaning. Inom ramen för kursen utforskas ursprungliga källtexter och den filosofiska och metafysiska grunden till att upprätthålla shabbat.

Tillsammans studerar vi följande områden:

  • Ritualer som tydligt markerar när shabbat börjar och slutar.
  • Vad judiska lärde menade med att skilja på arbete och vila samt hur de härrörde de lagar som styr shabbat.
  • Vilka tankegångar och värderingar som framgår i klassiska diskussioner om de lagar som styr shabbat.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

 

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Yizkor-böcker har getts ut sedan 1943 för att hedra minnet av hela judiska samhällen som förstördes under Förintelsen. De har huvudsakligen getts ut i Israel på hebreiska, jiddisch och engelska. Det har också förekommit publikationer på andra språk, till exempel ungerska och tyska. Böckerna har getts ut av privatpersoner, olika organisationer och till och med av skolbarn. Utgivningarna nådde en toppnotering under 1960- och 70-talen. 

Böckerna innehåller en mängd olika texter, berättelser, historiska översikter, dikter, kartor, teckningar, fotografier och nekrologer (listor över Förintelsens offer) över de människor och institutioner som utgjorde nu försvunna judiska församlingar. Böckerna skapades utifrån tanken att varje person i samhället var värd att minnas, från den fattigaste tiggaren till den rikaste Gvir (uttryck på jiddisch för en rik person). Yizkor-böckerna är ett fönster till det judiska vardagslivet i Öst- och Centraleuropa före och under Förintelsen.

I den här kursen kommer vi att studera Yizkor-böckerna, undersöka deras historia och de personer som gav ut dem, samt diskutera vilken roll böckerna fyllde och fyller i det judiska minnet av Förintelsen och dess offer efter den fullständiga utrotningen av hela judiska samhällen. Vi studerar också hur texterna närmar sig vissa ämnen, till exempel personer med funktionsnedsättning och relationer mellan judar och andra. Vi kommer också att tala om hur böckerna har använts som en viktig källa till kunskap om judiska offer för Förintelsen, samt hur vi idag kan använda böckerna för att hitta information om våra förfäder och rötter.

New York Public Library en betydande samling Yizkor-böcker som finns tillgänglig digitalt online på Yizkor Book Collection – NYPL Digital Collections.

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. 

Om läraren

Lior Becker, filosofie doktor, är historiker, lärare och tvärvetenskaplig forskare. Hans expertområden är Förintelsens historia, historiografi och minne, 1800- och 1900-talets intellektuella historia, folkmordsstudier och östeuropeisk judisk historia och kultur. Lior har lång erfarenhet av att undervisa  vuxna och ungdomar i både Sverige och Israel.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

Nyfiken på kopplingen mellan färgen gult och det judiska folket? 

Följ med på en resa till konstens och modets ursprung och utforska sambandet mellan identitet och antisemitism. Vi studerar hur konst har använts för att påverka människors tankar och lär oss mer om de symboler som använts inom konst och design genom historien. Från påtvingade accessoarer till den fortsatta betydelsen av den antisemitiska blodanklagelsen (”blood libel”), kommer vi att få fascinerande insikter. Med hjälp av teknik och kreativitet dyker vi ner i berättelser från det förflutna och ges en möjlig glimt av framtiden. Välkommen till en ögonöppnande upplevelse! 

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Roei Derhi är en pionjär inom modedesign med examen från Shenkar School. Roei har sedan 2016 sin bas i Stockholm. Han blev utvald av H&M som student, gick med i deras designteam och fick där värdefulla kunskaper om den globala modeindustrin. Roei är grundare av PLACEBO, ett digitalt modehus som sammanfogar teknologi och mode. Utöver detta föreläser han även på Shenkar School och Beckmans. Han är en dynamisk talare inom nydanande ämnesområden som, the Metaverse, digitalt mode, och mode-teknologi.

Foto: En gul klädnad, färgen som har associerats med judar från 700-talet till medeltid. Modellen på bilden bär gult, och visar en modern tolkning av Judenhut – hatten judar var tvingade att bära under 1300-talet. Bilden är grafisk designad av Roei Derhi med hjälp av AI-program.

Vanliga frågor och svar

Välkommen till en serie möten tillägnade klezmermusikens värld!

Vi kommer tillsammans att utforska den fantastiska, rika repertoaren av östeuropeisk judisk och amerikansk instrumental folkmusik. Vi studerar de glada och melankoliska melodiernas struktur och ackompanjerar olika dansformer med musikens karakteristiska rytmiska mönster.

Vi lär oss på gehör. Deltagare behöver med god marginal ha passerat nybörjarstadiet i kunskaper på sitt instrument, till exempel kunna namnet på noterna och var man hittar dem på instrumentet. Vid slutet av varje lektion delas skriftligt material som notblad ut, men vi kommer inte att läsa från dem i träffarna. Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Deltagare kommer under kursen att ha tillgång till EDU Soundtrap, en digital plattform för att öva hemma, spela in ljudspår och skapa egna arrangemang. Du får också bekanta dig med MuseScore, ett program för att redigera noter som vi använder som verktyg för att analysera musiken vi lär oss tillsammans. Undervisningen sker delvis genom fysiska möten och delvis genom möten på distans. Kursen avslutas med en konsert.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Svenska Klezmerföreningen.

 

Kursens upplägg

Undervisningen sker delvis genom fysiska möten i folkhögskolans lokaler och delvis genom digitala möten på distans. Det går därför inte att delta i kursen endast på distans.

  • 4 tillfällen i kurslokal på torsdagar på kvällstid (6/2, 13/2, 20/2, 27/2).
  • 3 tillfällen i kurslokal på söndagar på dagtid.
  • 6 tillfällen på distans via Zoom på på kvällstid (dag och tid bestäms under terminen).
  • 1 avslutande konsert (datum och tid bestäms under terminen).

Mer information skickas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

Gruppindelning

Deltagarna delas upp i grupper utifrån färdigheter på sitt instrument och erfarenhet av att lära sig spela på gehör utan noter. Beroende på antal grupper och sökande träffas varje grupp mellan 1-2 timmar. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska och välkomnar nya såväl som tidigare deltagare, som med god marginal passerat nybörjarnivå på sitt instrument. Se mer information ovan. Kursen lämpar sig inte för gitarr på grund av dess fokus på melodier och ornament. Deltagare tar med eget instrument.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Valeria Conte är en mångbegåvad italiensk klarinettist som har studerat och framfört klezmermusik sedan 2006 (www.valeriaclarinetta.com), och undersökt musikens koppling till judisk kultur och samhälle. Hon har deltagit i olika seminarier och workshops om klezmermusik och jiddisch sång & kultur i och utanför Europa. Valeria har en BA i klassisk klarinett och en MA i global musik. Hon har uppträtt internationellt i olika multikulturella miljöer och världsmusikstilar. Hon uppträder för närvarande i Stockholm med sitt band Valeria’s Klezmer Chariot och är ledare och arrangör av “Open-Air Klezmer Jam Sessions – OAKJS.

Foto: Aaro Keipi.

Vanliga frågor och svar

Denna kurs följer judiska centraleuropeiska kvinnors liv, från 1700-tal till Förintelsen. Vi tar avstamp i de olika förebilder som judisk societet tillskrev kvinnor under denna period och diskuterar möjligheter och begränsningar av kvinnlig självhävdelse. Självbiografier skrivna av judiska kvinnor ställs i kontrast till mer officiella texter hämtade från traditionella, upplysta och borgerliga judiska samhällen. Kursen kombinerar judisk kulturhistoria och genusvetenskap. 

En föreställning om judiska kvinnor på tröskeln till moderniteten är generellt formad av den intellektuella och sociala berömmelsen av judiska salonger. Vissa individers flambojans, exempelvis författaren Dorothea Mendelssohn/Veit/Schegel och Esther Gad/Bernard/Doemier (även känd som tyska Wollstonecraft), Rahel Levin/Varnhagen och Henritte de Lemos/Herz (vars salonger var viktiga för att sprida Goethes berömmelse i Tyskland), eller Fanny Itzig/von Arnstein (som var värdinna för högt rankade diplomater under Wienkongressen 1814-1815) överskuggar liven och framgångarna hos andra judiska kvinnor. 

Medan de flesta judiska salonger eftersökte berömmelse och erkännande i icke-judiska kretsar strävade andra kvinnor att uppnå sina ambitioner via ett traditionellt judiskt språk. Den judiska handlaren Gikl av Hamelns (1746/47-1721) memoarer är vår utgångspunkt i jakten på judiska kvinnliga förebilder inom den judiska societeten under tre århundraden. Den judiska feministen och socialarbetaren Bertha Pappenheim (1859-1936), mer känd som Freud’s patient “Anna O.” hjälper oss att överbrygga det kulturella avståndet med hennes översättningar av traditionell jiddisch-litteratur till tyska. 

Kursen ges på engelska, i samarbete med The Center for Jewish Cultural History, Paris Lodron University, Salzburg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Du får information om kursböcker som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Louise Hecht var nyligen Lilli and Michael Sommerfreund gästlärare på Hoschule für Jüdische Studien i Heidelberg, Tyskland. Hon har studerat judaistik, tysk och spansk litteratur på Wiens universitet. Louise har en doktorsexamen i judisk historia från The Hebrew University (summa cum laude) och en habilitation (motsvarar ungefär titeln docent i Sverige) i judisk kulturhistoria från Paris Lodron University i Salzburg. Hennes undervisning och forskning fokuserar på kulturell och intellektuell historia, genusvetenskap, tryckkultur och populärkultur i Israel.

Foto: Bertha Pappenheim (1859-1936) dressed as der Glikl bas Judah Leib. Leopold Pilichowski, Public domain, via Wikimedia Commons.

Vanliga frågor och svar

En kurs i andlig vård och omsorg för alla trosriktningar, för yrkesverksamma, volontärer och allmänt intresserade. Kursen tar upp viktiga frågor som de som erbjuder vård, med fokus på inom församlingar kommer att ställas inför.

Andlig vård är all formell eller informell interaktion där andligt och känslomässigt stöd erbjuds. Samhällsledare, församlingsledare och volontärer erbjuder andlig vård i en mängd olika miljöer: hemma, på gatan, sjukhus och andra vårdinrättningar, fängelser, härbärgen för hemlösa och för människor i olika skeden av livet. Andlig vård erbjuds till barn, tonåringar och vuxna, till dem som möter missbruk, sjukdom och död, till sörjande och till dem som står inför övergångar och svårigheter.

Ett viktigt fokus inom kursen är att öka vår förmåga att lyssna och hur vi kan erbjuda omsorg för de mest utsatta. Vi kommer också att arbeta med eget personligt utforskande och reflektion över de svåraste delarna av vad det är att vara människa. Detta eftersom vi kan bättre ta hand om andra när vi förstår våra egna känslomässiga och andliga utmaningar. 

Kursen behandlar följande ämnesområden: Ångest och depression, inkludering i samhället, katastrofinsatser, andlig vård vid livets slut, sjukhus-stöd, andlig vård för äldre, andlig vård för barn, andlig vård för HBTQ+, andlig vård för tonåringar, andlig vård för personer i relationer.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Målgrupp 

Kursen riktar sig till dig som redan är engagerad i att ge stöd och mentorskap, dig som kanske förbereder dig för att anta en ny vårdande roll och/eller dig som är intresserad av ämnesområdet och att utforska olika idéer och metoder för andlig vård. Deltagare med eller utan trosuppfattning är välkomna att ansöka. 

Förkunskaper

Se ovan under rubriken “målgrupp”. Kursen ges på engelska.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Oliver Spike Joseph är född i Storbritannien och utbildade sig till rabbin i Israel och USA. Hans passion för andlig vård kommer delvis från att han överlevde cancer i ung ålder och att hans mor och yngsta syster gick bort. Oliver har arbetat i små och stora församlingar i Storbritannien, Israel, USA och Europa, och han arbetar för närvarande med andlig vård i fängelser. Oliver brinner för att utveckla pastoral och andlig vård på alla de platser där vi möter människor. Läs mer om Oliver på hans hemsida.

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

De flesta av oss tycker att det är en utmanande uppgift att läsa Tora, de fem Moseböckerna. Vi läser oftast en översättning, stora delar av den verkar handla om ämnen som är av liten relevans för en modern läsare, och kanske mest utmanande av allt: vi närmar oss den med så många förutfattade meningar att vi inte ens kan börja lyssna till texten på riktigt.

I den här kursen kommer vi systematiskt att “avlära” oss hur vi vanligtvis läser text, vilket gör att vi kan möta Toran på dess egna villkor. Vi kommer tillsammans under kursens gång att lära oss specifika verktyg för att läsa och utforska tora-textens olika lager. Allt i syfte att nå egna insikter.

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

Vad exakt är Feldenkraismetoden? Är det kanske judisk yoga eller jiddisch-judo från 1900-talet?

Dr. Moshe Feldenkrais (1904-1984), med rötter i östeuropeisk judenhet, var inte bara fysiker utan också judomästare. Han kämpade med en försvagande knäskada, påbörjade en anmärkningsvärd resa av egen rehabilitering och lärde sig själv att gå igen. Senare, genom att dra nytta av sin erfarenhet av judo, observationer av spädbarns motoriska och sensoriska utveckling och studier i flera olika discipliner, fortsatte han att utveckla en metod som syftar till att förbättra funktioner (till exempel stå, gå, andas och uppfatta) genom att utveckla självmedvetenhet.

Vid kurstillfällena kommer du att fördjupa dig i 10 Awareness Through Movement-lektioner som utformats av Dr. Feldenkrais själv. Genom att delta kommer du att lösa upp omedvetna mönster som hindrar din vitalitet och upptäcka nya, naturliga sätt att röra dig. Den här resan handlar inte bara om fysisk aktivitet, utan om att skapa en djupare kontakt med din kropp och i sin tur med hela ditt “jag”.

Den erfarenhetsbaserade aspekten utgör kursens stomme men vi utforskar också insikter från boken The Feldenkrais Method: Power of Self-Transformation, av den israeliske filosofen och Feldenkrais-läraren Abraham Mansbach.

Kom och lär dig genom att känna, lägga märke till och studera – på Feldenkrais sätt!

Kursen ges på engelska och i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska och välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Elisabetta Abate är en Feldenkrais®-utövare. Som ung utforskade hon många vägar mot att bättre foga samman kropp och sinne, tills hon fick reda på att Feldenkraismetoden gör att hon kan känna sig hemma i sig själv och de situationer hon befinner sig i. Därför gick hon med i III Amsterdam International Feldenkrais Teachers Training (2008-2012), ledd av Lawrence W. Goldfarb, Ph.D., en direkt elev till Dr. Feldenkrais. Sedan 2009 har hon undervisat i metoden för grupper och individer och arbetar för närvarande som volontär i arbetsgruppen “Feldenkrais and Scientific Research” i International Feldenkrais Federation. Efter sin doktorsexamen i orientaliska studier med specialisering hebreiska och judiska studier (Venedig 2009) deltog hon med glädje på Paideias ettårsprogram i judiska studier 2009/2010.

Foto: International Feldenkrais Federation.

Vanliga frågor och svar