THE MODERN FAMILY IN TRANSNATIONAL PERSPECTIVE (DISTANS)

Denna kurs utforskar modernitetens omvälvande inverkan på judiska äktenskaps- och familjeinstitutioner från slutet av 1700-talet till idag, med ett transnationellt perspektiv. Förutom att undersöka judiska mäns och kvinnors privatliv belyser kursen den judiska familjens offentliga betydelse i det bredare samhälleliga och nationella samtalet. Vilket omfattar frågor om judiskt medborgarskap i icke-judiska stater, både lekmannaledares och rabbiners oro för det judiska folkets och den judiska religionens framtid samt familjens roll i bildandet av en judisk stat i Israel.

Kursens tvärvetenskapliga karaktär – med utgångspunkt i kvinnohistoria och judisk historia, rättsvetenskap, etnografi och sociologi – kommer att introducera deltagarna till de olika modeller för judiskt äktenskap och familjeliv som har utvecklats under de senaste två och ett halvt århundradena. 

Viktiga teman är:

  • den fortlöpande förändringen av kvinnans ställning och könsroller
  • förändrade attityder till kärlek och sexualitet
  • konflikter mellan olika församlingar om konvertering och blandäktenskap
  • judiskt familjeliv och nationsbyggande (både i diasporan och i Israel)
  • internationell rörlighet
  • den religiösa lagens fortsatta inflytande på judiska familjer

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen består av en blandning av föreläsningar och gruppdiskussioner. Vid varje kurstillfälle ingår att läsa och kritiskt granska primära historiska källor.

Förkunskaper 

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Geraldine Gudefin är en franskfödd modern judisk historiker som forskar om judisk migration, familjeliv och juridisk pluralism. Hon har en examen i historia från Yale University och en PhD i historia från Brandeis University. Geraldine har erhållit ett flertal stipendier, bland annat från Memorial Foundation for Jewish Culture, Posen Foundation och Center for Jewish History. Hennes arbeten har publicerats i American Jewish History och Nashim: A Journal of Jewish Women’s Studies & Gender Issues, bland andra publikationer.

Hon har i sin tidigare forskning utforskat olika aspekter av judiska invandrares familjeliv, särskilt de komplexa mötena mellan civilrättslig och rabbinsk äktenskapslagstiftning i Frankrike och USA. Geraldine har flyttat fokus till Sydostasien, där hon nu är baserad, och arbetar för närvarande på ett nytt projekt med titeln ”The Penhas case: Interetniskt äktenskap och juridisk pluralism i det senkoloniala Singapore”. 

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

I den här kursen får deltagarna lära sig att spela på ramtrumman Tof Miryam. Det är en ramtrumma som är mycket gammal och hör till den judiska och israeliska kulturen. Tillsammans kommer vi att utveckla färdigheter i sång samtidigt som vi trummar i en ensemble. 

Kursinnehållet består av följande delar: 

  • Tof Miryams historia
  • Rytmens utveckling och dess kulturella betydelse
  • Grundläggande ramtrumsteknik
  • Trummans språk och takttolkning
  • Rytmer från Medelhavsområdet och Balkan
  • Utveckla vokala färdigheter
  • Lära sig traditionella sånger från Israel, Medelhavsområdet och Balkan
  • Synkronisering av rytm och röst
  • Dynamiken i att spela trummor i en ensemble
  • Uppträda i en ensemble och inför publik

 

Kursens upplägg

De metoder som används under kurstillfällena är lärarledda föreläsningar/introduktioner och förklaringar. En stor del av lektionerna består av övningar och repetition.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Allt kursmaterial ingår inte i kostnaden för denna kurs.

Deltagare ordnar ramtrumma på egen hand. 

Om läraren

Yinon Muallem är en kompositör och multiinstrumentalist av irakiskt-judiskt ursprung som specialiserat sig på etnisk medelhavs- och världsmusik. I hans arbete blandas traditionella rytmer och melodier med jazz, klassiskt och samtida stilar. Yinon har släppt 12 album. Han spelar Oud (arabisk luta) och olika stränginstrument samt en rad olika handslagverk från olika musiktraditioner, bland andra, darbuka, ramtrummor, spansk cajón och bongos.

Under årens lopp har Yinon lett och deltagit i många interkulturella musikprojekt, där han har främjat kreativt samarbete mellan musiker med olika bakgrunder. Han har gett masterclasses och workshops på institutioner som Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (2023) och Sibelius-Akademin i Helsingfors (2022).

Foto: Anselm Feuerbach, Wikimedia

Vanliga frågor och svar

Kursen utforskar den judiska identitetens utveckling, stereotyper och pluralism i amerikansk och europeisk populärfilm från 1900- och 2000-talet. Vi undersöker hur judendomen representeras i film och hur denna representation har format en känsla av amerikansk och europeisk judisk identitet.

Frågor som ställs är bland andra:

  • Vad innebär det att vara jude?
  • Är judendomen en religiös, etnisk och/eller kulturell identitet?
  • Hur är kön och sexualitet relaterade till den judiska identiteten och hur har dessa aspekter förändrats eller undergrävts under årtiondenas lopp?
  • Hur navigerar judar i sin dubbla judiska och nationella identitet?
  • Vilken är relationen mellan judar och andra minoritetsgrupper?
  • Vilka är de etiska aspekterna och oron kring assimilering, särskilt i förhållande till äktenskap med icke judisk partner eller etniskt/religiöst olika romantiska relationer?
  • På vilket sätt skildras amerikansk-judiska identiteter annorlunda än europeisk-judiska identiteter i film?

Vi tar avstamp i amerikanskt filmmaterial och tidiga Hollywoodklassiker som tar upp den judiska identitetens komplexitet, såsom ”The Jazz Singer” (1927), ”Gentleman’s Agreement” (1948), med flera. Det är svårt att överskatta Woody Allens och Mel Brooks roll när det gäller att ifrågasätta och konstruera judisk identitet för både den amerikanska och den globala publiken. Därför kommer vi att ägna extra mycket tid åt deras verk från 1970- och 80-talen. Allens och Brooks filmer kompletteras med en titt på andra viktiga judiska filmer från den här tiden. Under 1980- och 90-talen studerar vi ”The Chosen” (1981) och judiska romantiska komedier. Den amerikanska delen av kursen avslutas med filmer av bröderna Coen och Spike Lee. Vissa filmer kommer att visas i sin helhet, medan andra visas i utdrag.

Därefter vänder vi blickarna mot Europa där vi analyserar ett urval av filmer som utforskar den europeiska judiska identiteten, bland annat filmer av Jean Renoir, Aleksandr Askoldov, Hugh Hudson, Mike Leigh, István Szabó, Karin Albou, Elie Wajeman, Pawel Pawlikowski och Nadav Lapid. Vi undersöker hur dessa europeiska filmer formulerar frågan om judisk identitet i diasporan och utforskar hur de skiljer sig från sina amerikanska motsvarigheter. Slutligen kommer vi att diskutera inte bara identiteterna hos rollfigurerna i dessa filmer utan också identiteterna hos filmerna själva. Kan vi tolka dessa verk som ”judiska filmer”, och i så fall på vilket sätt?

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.



Kursens upplägg

Undervisningen består av filmvisningar, föreläsningar och diskussioner.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Allt kursmaterial ingår inte i kostnaden. Vissa filmer hyrs på egen hand från streamingplattformar. Digitala artiklar som skickas via e-post ingår i kostnaden. Pappersutskrifter av läsningarna (samma material som de digitala artiklarna) ingår inte. Du får mer information om detta om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsstudier från Boston University, en Master of Divinity från Harvard Divinity School och examen från Barnard College, Columbia University.

Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film. I sin avhandling ”Nathaniel Dorsky: Religion, Buddhism, and Film” undersöker hon den amerikansk-judiske buddhistiske experimentella filmaren Nathaniel Dorskys liv, filmer och manuskript ”Devotional Cinema”.

Zoe växte upp i New York och innan hon flyttade till Sverige undervisade hon i religionsvetenskap vid Hunter College, City University of New York och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

JEWISH REPRESENTATION IN POPULAR TELEVISION SHOWS (DISTANS)
”The Tribe” on ”Prime Time”: Jewish Representation in Popular Television Shows

Denna kurs utforskar framställningen av judisk identitet och kultur i några av de mest populära TV-serierna under de senaste decennierna. Varje kurstillfälle fokuserar på en ny serie och analyserar hur judiska karaktärer och teman presenteras, och hur de påverkar den bredare kulturella uppfattningen.

Serierna inkluderar Seinfeld, Vänner, Transparent, Buffy the Vampire Slayer, Schitt’s Creek, Sex and the City, The Simpsons, Crazy Ex-Girlfriend, The Marvelous Mrs Maisel och Arkiv X. Genom klipp, diskussioner och läsning kommer vi att utforska teman som judisk humor, familjedynamik, identitet och tro samt hur judisk representation möter andra identiteter. Den här kursen är idealisk för TV-älskare, popkulturentusiaster och alla som är intresserade av utvecklingen av judisk representation i mainstream media.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Stav Meishar är en prisbelönt queer performance maker, multidisciplinär scenkonstnär, akademisk forskare och utbildare. Hens arbete utforskar skärningspunkten mellan historia och aktuella frågor med hjälp av verktyg från teater-, cirkus- och samtida performancevärldar. Stav har musikteater som huvudämne och judisk kultur och genusstudier som biämnen.

Foto: Kollage av Stav Meishar.

Vanliga frågor och svar

BIBLICAL WOMEN WHO WENT AGAINST TRADITION (DISTANS)

I denna kurs kommer vi att utforska kvinnliga gestalter i Bibeln som agerade i strid med sin tids normer, trotsade sociala och religiösa förväntningar och satte avtryck i den bibliska berättelsen.

Kursdeltagare får under kursens gång bekanta sig med 12 kvinnor i Bibeln som i sina liv agerade mot normerna som ideologi eller för att rädda eller förändra sina liv. Genom dessa kvinnor undersöker vi kvinnans roll i den bibliska världen och på vilket sätt de gav uttryck för motstånd, mod och en vilja till förändring.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Tillsammans kombinerar vi läsning av bibliska texter med traditionella och moderna tolkningar samt jämförelser med andra kulturer. Genom att analysera olika kvinnogestalter kan vi bättre förstå de krafter som påverkat kvinnor i Bibeln och hur de lyckades göra sina röster hörda trots samhälleliga begränsningar.

Varje undervisningstillfälle innehåller även en personlig reflektion: Vad kan vi lära om oss själva genom dessa gestalter? I slutet av kursen kommer vi att analysera om det finns likheter mellan dessa kvinnor och oss idag.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren 

Tally (Revital) Batami Zahor har över 20 års erfarenhet av att undervisa i bibelstudier. Hon har också verkat som rektor. Tally har en masterexamen i freds- och konflikthantering från Haifa University och en examen i bibelstudier och utbildning från Oranim Seminar. Hon har också en svensk antroposofisk lärarutbildning från 90-talet i bagaget och bor sedan en tid tillbaka återigen i Sverige.  

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

KLEZMER – JEWISH INSTRUMENTAL MUSIC (HYBRID)

Välkommen till en serie möten tillägnade klezmermusikens värld!

Vi kommer tillsammans att utforska den fantastiska, rika repertoaren av östeuropeisk judisk och amerikansk instrumental folkmusik. Vi studerar de glada och melankoliska melodiernas struktur och ackompanjerar olika dansformer med musikens karakteristiska rytmiska mönster.

Vi lär oss på gehör. Deltagare behöver med god marginal ha passerat nybörjarstadiet i kunskaper på sitt instrument, till exempel kunna namnet på noterna och var man hittar dem på instrumentet. Vid slutet av varje lektion delas skriftligt material som notblad ut, men vi kommer inte att läsa från dem vid träffarna. Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Deltagare kommer under kursen att ha tillgång till EDU Soundtrap, en digital plattform för att öva hemma, spela in ljudspår och skapa egna arrangemang. Du får också bekanta dig med MuseScore, ett program för att redigera noter som vi använder som verktyg för att analysera musiken vi lär oss tillsammans.

Undervisningen sker delvis genom fysiska möten och delvis genom möten på distans. Kursen avslutas med en konsert.

Kursen ges i samarbete med Svenska Klezmerföreningen.

 

Kursens upplägg

Undervisningen sker dels genom fysiska möten i skolans lokaler, dels genom digitala möten på distans. Det är inte möjligt att delta i kursen enbart på distans.

  • 12 tillfällen i kurslokal på torsdagar på kvällstid. Några tillfällen sker på distans via Zoom.
  • 2 tillfällen i kurslokal på söndagar på dagtid.
  • Slutkonsert (datum och tid bestäms under terminen).

Mer information skickas i antagningsbesked, om du erbjuds plats på kursen.

Gruppindelning

Deltagarna delas upp i grupper utifrån färdigheter på sitt instrument och erfarenhet av att lära sig spela på gehör utan noter. Beroende på antal grupper och sökande träffas varje grupp mellan 1-2 timmar.

Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen välkomnar nya såväl som tidigare deltagare, som med god marginal passerat nybörjarnivå på sitt instrument. Kursen lämpar sig inte för gitarr på grund av dess fokus på melodier och ornament. Deltagare tar med eget instrument.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Valeria Conte är en mångbegåvad italiensk klarinettist som har studerat och framfört klezmermusik sedan 2006 (www.valeriaclarinetta.com) och undersökt musikens koppling till judisk kultur och samhälle. Hon har deltagit i olika seminarier och workshops om klezmermusik och jiddisch sång och kultur i och utanför Europa. Valeria har examen i klassisk klarinett och i global musik. Hon har uppträtt internationellt i olika multikulturella miljöer och världsmusikstilar. Hon uppträder för närvarande med sitt band Valeria’s Klezmer Chariot och är ledare och arrangör av Open-Air Klezmer Jam Sessions – OAKJS.

Foto: Aaro Keipi.

Vanliga frågor och svar

MODERN STANDARD ARABIC FOR BEGINNERS (DISTANS)

Den här kursen introducerar arabiska för elever utan tidigare erfarenhet och kombinerar modern standardarabiska (MSA) med talade varianter, främst levantinska och egyptiska dialekter. MSA är den formella versionen av arabiska som används i nyheter, litteratur och officiell kommunikation, medan dialekterna används i vardagliga samtal över hela arabvärlden.

Kursen utvecklar grundläggande färdigheter i att läsa, skriva, tala och lyssna och introducerar viktiga delar av det arabiska alfabetet. Deltagarna får lära sig ett grundläggande ordförråd och fraser som hjälper dem att delta i dagliga samtal och förstå enkla texter.

Målet med kursen är att ge deltagarna en solid grund i MSA, så att de kan kommunicera på en nybörjarnivå. I slutet av kursen kommer deltagarna att kunna hälsningsfraser, presentera sig själva, ställa och svara på enkla frågor och navigera i grundläggande situationer i ett arabisktalande sammanhang. Dessutom kommer de att få insikt i den arabiska och islamiska kulturen och historien.

Den här kursen är idealisk för alla som är intresserade av att lära sig arabiska för resor, arbete eller personlig utveckling. Den fungerar också som en språngbräda för mer avancerade studier i språket och förbereder deltagarna för att ytterligare utforska arabvärldens rika språkliga och kulturella arv. 

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

På kursen används en interaktiv metod där fokus ligger på deltagarna. Deltagarna förbereder sig självständigt hemma med hjälp av LMS-webbplatsen (Learning Management System, en digital resurs knuten till kursboken där övningar tillhandahålls och läraren kan följa deltagarnas utveckling).

För varje lektionstimme behöver man räkna med två timmars hemarbete.

Undervisningen fokuserar på att aktivera kunskap genom pararbete, gruppaktiviteter,  konversationsövningar och diktamen. Upplägget syftar till att uppmuntra till självrättning och stöd från andra deltagare och minimerar föreläsningar till förmån för aktiv språkanvändning och regelbunden övning.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i arabiska krävs för att delta i denna kurs. Den är utformad för nybörjare och börjar med grunderna i modern standardarabiska. Deltagare med vissa förkunskaper i arabiska är välkomna att delta men bör vara medvetna om att kursinnehållet och tempot är anpassat för nybörjare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver införskaffa kursbok på egen hand. 

Kursbok är:

  • Alif baa: introduction to Arabic letters and sounds”, 3rd edition

Boken finns i både digital och tryckt version. Med den tryckta versionen följer en unik kod som ger tillgång till den digitala resurs som används i kursen. Deltagare är välkomna att använda antingen den tryckta boken och hemsidan eller den digitala versionen och hemsidan. 

Du behöver ha tillgång till boken till det första kurstillfället. Den digitala versionen rekommenderas för att underlätta tid för leverans. Mer information om bok- och inköpsställe skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Michael har studerat och forskat i arabiska i över 20 år, med ett särskilt intresse för likheter och skillnader mellan hebreiska och arabiska. Han har en kandidatexamen i islamiska studier och Mellanösternstudier och en magisterexamen i hebreiska från Hebrew University of Jerusalem, vilket ger honom en stark grund i semitiska språk. I Israel undervisade Michael i hebreiska som andraspråk vid ledande akademiska institutioner. Nyligen flyttade han till Sverige med sin familj, där han nu undervisar online i hebreiska för arabisktalande och arabiska för hebreisktalande. Han håller också föreläsningar om det arabiska språkets historia, kultur och utveckling samt om islam.

Foto: Canva. 

Vanliga frågor och svar

SPIRITUAL RESILIENCE IN THE EYES OF THE JEWISH HASIDIC SPIRITUAL TRADITION (DISTANS)

Livet är ofta fyllt av stora upp- och nedgångar. I den judiska gemenskapen och i våra samhällen i stort har vi under de senaste åren mött svårigheter och utmaningar. I denna kurs undersöker vi vad den judiska hassidiska andliga traditionen har att säga om motståndskraft och att ta sig igenom smärta, motsättningar och sorg. 

Vi kommer att studera Torah-texter, bibeln och hassidiska läror om parsha, den judiska veckoläsningen och högtider som anknyter till idéer om andlig motståndskraft. Tillsammans utforskar vi hassidiska tankar om ”den kommande världen”, ”Messias”, fokus på livet, mitzvoten, buden och tankarna om att göra ett intryck på världen – det andliga spåret som att göra en god gärning lämnar. 

Vi kommer också att undersöka hassidiska dagars traditionella tolkningsspråk, lära oss nya hanteringsmetoder och få andliga insikter. Varmt välkommen till ett äventyr i lärandets tecken.

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Gruppdiskussioner och analys, chevruta (lärande i par eller smågrupp) ingår i upplägget. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursupplägget och läraren uppmuntrar frågor. Deltagarnas nyfikenhet och kritiska frågor erbjuder möjlighet att gräva djupare i de hassidiska och judiska traditionerna.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Oliver Spike Joseph är rabbin och arbetar för samhällsorganisationer och på olika högskolor. Hans passion är uppsökande verksamhet och att bryta gränser för att knyta människor till judiskt liv. Oliver undervisar om andlig vård, hur man stärker människors förmåga och motståndskraft. Något han gör bland annat genom sitt arbete i fängelser med unga fångar. 

Oliver arbetar för European Masorti Bet Din, ett rabbinskt råd som stöder församlingar från Ukraina till Storbritannien. Oliver studerade i Jerusalem vid Fuchsberg Centre och vid Hartman Institute. Han studerade judisk filosofi vid Tel Avivs universitet och ordinerades till rabbi vid Ziegler School for Rabbinic Studies i Los Angeles 2015.

Oliver har överlevt cancer och är bärare av BRCA-genen. Han har arbetat med nationella välgörenhetsorganisationer som hälsoförespråkare för att öka medvetenheten om den cancerframkallande BRCA-genmutationen. Han uppskattar matlagning, trädgårdsskötsel, vandring, löpning och cykling.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

De flesta av oss tycker att det är en utmanande uppgift att läsa Tora, de fem Moseböckerna. Vi läser oftast en översättning, stora delar av den verkar handla om ämnen som är av liten relevans för en modern läsare, och kanske mest utmanande av allt: vi närmar oss den med så många förutfattade meningar att vi inte ens kan börja lyssna till texten på riktigt.

I den här kursen kommer vi systematiskt att “avlära” oss hur vi vanligtvis läser text, vilket gör att vi kan möta Toran på dess egna villkor. Vi kommer tillsammans under kursens gång att lära oss specifika verktyg för att läsa och utforska tora-textens olika lager, allt i syfte att nå egna insikter.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

CELEBRATING THE BALAGAN 3: ISRAEL’S SOCIETY REFLECTED IN FEATURE FILMS (DISTANS)

Det hebreiska ordet balagan kan översättas till röra, kaos.

I kursen diskuteras strukturen i det samtida israeliska samhället, med utgångspunkt i en analys av israeliska filmer. Fram till 1980-talet eftersträvade det israeliska samhället ett socialt ideal med ursprung i europeisk-socialistisk-sionistisk dominans och upplevelsen av Förintelsen. Social enhet och likformighet skapades av olika institutioner och organisationer (armén, kibbutz-rörelsen, fackföreningar). Senare tiders kulturella mångfald och ideologisk-politisk mångfald uppstod efter att de sionistiska, europeiska och socialistiska idealen, antingen tillsammans eller var för sig, hade upphört att tjäna som grund för nationell konsensus.

Efter en allmän presentation av historiska fakta kommer kursen att utforska de olika etniska, kulturella, ideologiska och religiösa faktorerna i det israeliska samhället. Med utgångspunkt från identiteten hos andra generationens överlevande från Förintelsen, kommer kursen att introducera deltagarna till den fascinerande, men ändå problematiska verkligheten i ett mångkulturellt och multietniskt samhälle som behöver förhandla om sitt nationella samförstånd på nytt.

Kursen ges i samarbete med Center for Jewish Cultural History, Paris Lodron University, Salzburg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Både deltagare som har gått kurserna Celebrating the Balagan 1 och Celebrating the Balagan 2 och de som är nya till ämnet är välkomna att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Louise Hecht har nyligen varit “Lilli and Michael Sommerfreund-gästlärare” på Hoschule für Jüdische Studien i Heidelberg, Tyskland. Hon studerade judaistik, tysk och spansk litteratur på Wiens universitet. Louise har en doktorsexamen i judisk historia från The Hebrew University (summa cum laude) och en kvalificering i judisk kulturhistoria från Paris Lodron University i Salzburg. Hennes undervisning och forskning fokuserar på kulturell och intellektuell historia, genusvetenskap, tryckkultur och populärkultur i Israel.

Foto: från filmen ”Children of the Sun”.

Vanliga frågor och svar