På denna kurs får du lära dig alfabetet och vokalerna, vanliga ord och enkla fraser, att kunna berätta om dig själv, hur man ställer frågor och ger lättförståeliga svar på hebreiska. Dessutom studerar vi grundläggande grammatik. I slutet av kursen kan du läsa enklare ord och meningar.

Kursen organiseras av Judiska Församlingen i Göteborg och Paideia folkhögskola.

Bruchim habaim – välkommen!

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-4” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder våren 2026.

 

Kursens upplägg

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Både deltagare som pratar svenska och deltagare som pratar engelska är välkomna att ansöka.

Kursen passar de som är intresserade av att lära sig grunderna i det talade språket, att skriva och att läsa med mera. Det är en nybörjarkurs utan förväntningar på förkunskaper. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

 Foto: Paideia/Canva.

BECOMING MODERN, STAYING JEWISH: CITIZENSHIP AND IDENTITY SINCE THE ENLIGHTENMENT (DISTANS)


Från Västeuropa till Israel, via Mellanöstern och Nordafrika, utforskar denna kurs modern judisk historia genom rättigheter, medborgarskap och tillhörighet. Genom djupgående analys av, och samtal om, primära källor – både textuella och visuella – kommer vi att diskutera de många visioner som enskilda judar har formulerat om förhållandet mellan individuella och kollektiva rättigheter under de senaste tre århundradena.

Vi kommer att undersöka hur de olika och ofta motstridiga uttrycken för judisk tillhörighet inte begränsades till en enda region, utan hade en transnationell spridning, särskilt när judiska samhällen under 1800-talet blev alltmer sammanlänkade. Detta underlättades av den europeiska koloniala expansionen, de tryckta mediernas ökande betydelse och ökad rörlighet över gränser.

Att förstå hur judiska rättigheter och medborgarskap har formats, beviljats, nekats och ifrågasatts över tid och rum väcker bredare frågor som sträcker sig långt bortom det judiska exemplet. I en tid präglad av global migration och växande etno-nationalism är frågor om hur mångfald ska hanteras, religiösa minoriteter skyddas, icke-medborgare garanteras rättigheter och individuella och kollektiva rättigheter balanseras, lika aktuella som någonsin. Judisk historia visar slutligen att medborgarskap inte är ett tydligt före-och-efter-tillstånd, utan en villkorad, omstridd och icke-linjär process: rättigheter kan vid en given tidpunkt både utvidgas och begränsas.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Denna kurs riktar sig till deltagare som är villiga att utforska och reflektera över de primära källorna före varje tillfälle, som förberedelse inför diskussioner i klassrummet. Att läsa i minst en timme före varje lektion ingår i kursupplägget.

Läraren håller föreläsningar som en del av kursupplägget för att ge historisk kontext till källorna. Målet är dock att göra lektionerna så interaktiva som möjligt.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Geraldine Gudefin är en modern judisk historiker som forskar om judisk migration, familjeliv och juridisk pluralism. Hon är för närvarande gästforskare vid Centre for Asian Legal Studies vid National University of Singapore och håller på att slutföra en bok med titeln ”An Impossible Divorce? East European Jews and the Limits of Legal Pluralism in France, 1900–1939″.

Foto: Canva. 

WAVES OF SONG: THE JEWISH SPIRIT IN MEDITERRANEAN MUSIC

 

Följ med på en musikalisk resa genom de judiska tonerna kring Medelhavet. I den här kursen utforskar vi hur judiska musiker och gemenskaper i länder som Egypten, Turkiet, Grekland, Marocko och Spanien har både påverkat och påverkats av sina kulturella omgivningar. Genom att lyssna, samtala och uppleva musik live får du ta del av den judiska livskraft och kreativitet som har klingat genom århundraden av möten och samspel runt Medelhavet.

När kursen är slut kommer du att ha fått en bredare förståelse för det judiska musikaliska arvet i Medelhavsområdet. Du lär dig känna igen viktiga personer, musikstilar och influenser som format både judisk och lokal musik. Du får också uppleva hur musik kan fungera som en bro mellan människor och som en källa till gemenskap och kontinuitet – och höra de ljud som berättar historien om den judiska medelhavsresan.


Kursens upplägg

Kursens upplägg består av:

  • Föreläsningar som sätter in musiken i sitt historiska och kulturella sammanhang
  • Bilder och presentationer av musiker och arkivmaterial
  • Filmer som visar olika regionala influenser och musikstilar
  • Lyssningspass med både inspelad och levande musik (en del spelas i klassrummet av läraren, Yinon)
  • Öppna samtal där vi delar tankar och upplevelser kring musiken

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Allt kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Yinon Muallem är en kompositör och multiinstrumentalist av irakiskt-judiskt ursprung som specialiserat sig på etnisk medelhavs- och världsmusik. I hans arbete blandas traditionella rytmer och melodier med jazz, klassiskt och samtida stilar. Yinon har släppt 12 album. Han spelar Oud (arabisk luta) och olika stränginstrument samt en rad olika handslagverk från olika musiktraditioner, bland andra, darbuka, ramtrummor, spansk cajón och bongos.

Under årens lopp har Yinon lett och deltagit i många interkulturella musikprojekt, där han har främjat kreativt samarbete mellan musiker med olika bakgrunder. Han har gett masterclasses och workshops på institutioner som Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (2023) och Sibelius-Akademin i Helsingfors (2022).

Foto: Tamburi/Tanburi İsak Efendi (1745-1814) från Encyclopedia of Jews in the Islamic World (kollage av Paideia).

Pesach-sedern är en rik och komplex ritual som många känner till, men som ofta kan kännas svår att förstå. Oavsett om du leder sedern eller deltar som gäst, ligger fokus ofta på att följa traditionen och genomföra ritualen korrekt. Men tänk om vi också lade lika stor vikt vid innehållet och intentionen bakom varje steg?

I den här kursen utforskar vi sederns historia, syfte och betydelse, och lär oss hur vi kan bli mer medvetna och engagerade ledare och deltagare vid sederbordet. 

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Upplägget baseras på föreläsningar. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Ansökan är öppen för alla som någon gång undrat vad de gör vid en seder. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Canva.

Kursen erbjuder en introduktion till den karaitiska judiska rörelsens fascinerande historia, en av judendomens äldsta grenar, som går tillbaka till 800-talet under den gaoniska perioden. Vi kommer att utforska rörelsens historia, olika församlingar runt om i världen idag och göra jämförelser mellan rabbinsk halacha och karaitiernas bindande lag. Vi kommer också att fördjupa oss i viktiga principer för karaitiskt tänkande.

Kursen tar upp och diskuterar ämnen som kalender, högtider och deras skillnader, äktenskap och begravningsritualer. Vi jämför texter till böner och utforskar olika karaitiska lärdas skrifter. Under kursens gång kommer läraren också att dela med sig av sin personliga berättelse från sin uppväxt och hur hans familjehistoria har format hans förståelse.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren 

Ran (Ranash) Menashe är född och uppvuxen i Ra’anana, Israel, i en sekulär karaitisk familj. Han arbetar som frilansande utbildare, föreläsare och grupp facilitator. Som social entreprenör har Ranash varit involverad i och etablerat två stora ideella organisationer i Israel som fokuserar på självreflektion och personlig utveckling och som påverkar det israeliska samhället: Elul Bashvil och Masa Hevrati.

Under 2022-23 tog han ett sabbatsår för att fördjupa sin kunskap i judiska studier och var stipendiat i Paideias ettåriga programi judiska studier i Stockholm. Under detta år utforskade han också sina karaitiska rötter och bestämde sig för att skapa en serie föreläsningar där han delar med sig av sina personliga erfarenheter och förmedlar kunskap om denna unika och ofta förbisedda judiska rörelse.

Foto: Wikipedia/Tamar Hayardeni of the Main Karaite Synagogue in Israel, in Ramle.

Att studera judiska texter sker ofta gemensamt med andra. I synnerhet Talmud studeras gärna i grupper om två eller flera; en metod som kallas chevruta (studiekamrat). Gruppen läser gemensamt igenom texten och diskuterar sedan de underliggande frågorna.

Kursen i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen är upplagd som en Talmud-workshop där deltagarna läser och tolkar texterna med hjälp av läraren.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kunskaper i hebreiska underlättar för dig som deltar men är inget krav. Deltagare som inte kan läsa hebreiska är naturligtvis välkomna att delta i diskussionerna. Till hjälp finns också engelska översättningar, som exempelvis Sefaria. De som kan läsa hebreiska hjälps åt med att i tur och ordning läsa originaltexten i Talmud.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat vid en yeshiva i Jerusalem som ung och har därefter läst vid Bar-Ilan-universitetet. Hans intressen rör den muntliga traditionen inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form.

Joseph arbetar på Grand Patentbyrå AB, ett svenskt immaterialrättsföretag som han själv har grundat.

Foto: Paideia folkhögskola.

Talmud är en av judendomens mest grundläggande texter och nyckeln till att förstå det rabbinska tänkandet. Det är dock en mycket krävande text att studera, med komplexa filosofiska, intellektuella och juridiska diskussioner i ett format som många inte är vana vid.

I den här kursen kommer vi att lära oss och öva på metoder för att läsa och förstå Talmud, som hjälper oss att öppna upp denna rika och givande judiska texttradition.

 

Kursens upplägg

Kursens upplägg består av föreläsningar och chevruta (traditionella parvisa textstudier). 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen riktar sig till deltagare som har viss tidigare erfarenhet av judiska textstudier. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

I den här introduktionskursen utforskar vi hur judiska konstnärer, musiker och skapare har bidragit till och format den moderna kulturhistorien – från målningar och fotografier till Broadwaymusikaler, från Hollywoods pionjärer till dagens musikscen. Tillsammans ser vi hur den judiska skaparkraften har påverkat och berikat den visuella, sceniska och litterära konsten. 

Varje kurstillfälle lyfter fram inflytelserika personer och centrala verk, samtidigt som vi reflekterar över de historiska, kulturella och sociala krafter som formade dem. Genom exempel hämtade från olika medier, läsning och diskussion får deltagarna insikt i hur judiska konstnärer har balanserat assimilation och identitet, utmanat stereotyper och förändrat den globala kulturen.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.


Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, videomaterial, chevruta-diskussioner (parvisa textstudier) och valbar läsning mellan tillfällena.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren 

Stav Meishar är en prisbelönt queer scenkonstnär, multidisciplinär artist, forskare och pedagog. Hens arbete utforskar skärningspunkten mellan historia och samtid med hjälp av verktyg från teaterns, cirkusens och den samtida scenkonstens världar. Stav har en huvudexamen i musikalteater och biämnen i judisk kultur och genusvetenskap.

Foto: Macfadden Publications – TV-Radio Mirror page 40, from the television program The Goldbergs. Pictured from left are: Arlene McQuade (daughter Rosalie), Robert H. Harris (Jake), and Gertrude Berg (Molly).

Denna kurs är en djupdykning i den hyllade belgiska filmskaparen Chantal Akermans (1950–2015) verk ur ett judiskt perspektiv.

Född i Bryssel som dotter till polska överlevande från Förintelsen, var Akerman en produktiv och ständigt nyskapande regissör som gjorde över fyrtio filmer (kort-, mellan- och långfilmer) i genrer som sträckte sig från icke-narrativa avantgardistiska kortfilmer till fiktion, dokumentär, musikalisk komedi och litterära adaptioner. Hon betraktas idag som en av de mest betydelsefulla regissörerna och judiska konstnärerna i efterkrigstidens generation. Hennes mest kända verk, Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, rankades 2022 som den bästa filmen genom tiderna av Sight and Sound – första gången en kvinnlig regissör fick utmärkelsen. Hennes filmer hyllas sammantaget för sitt originella sätt att behandla filmkonst, kön, exil, förflyttning och religion.

Akerman motsatte sig etiketten ”judisk” i sitt arbete. Ändå refererar många av hennes filmer till judiska texter, utforskar livet i den judiska diasporan i Europa, New York och Tel Aviv, eller dokumenterar trauman och erfarenheter från Förintelsen. Denna kurs kommer att kombinera hennes filmer med texter om och från judisk ritual, filosofi, litteratur och religiösa texter för att fördjupa vår förståelse av hennes verk och för att närma oss judiska perspektiv och frågor om hur man lever ett meningsfullt liv.

 

Kursens upplägg 

Kursen består av filmvisningar, presentationer och klassrumsdiskussioner.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsfilosofi från Boston University, en masterexamen i teologi från Harvard Divinity School och en kandidatexamen från Barnard College vid Columbia University. Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film.

Zoe växte upp i New York City och undervisade, innan hon flyttade till Stockholm, i religionsvetenskap vid Hunter College (en del av City University of New York) och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.


Foto: ©Chantal Akerman, bakom kulisserna till hennes dokumentär DIS-MOI, 1980.

KABBALAH – JEWISH MYSTICISM AND PERSONAL GROWTH 2 (DISTANS)

 

Det finns många sätt att fördjupa och bredda det judiska lärandet, judisk visdom och det judiska sättet att leva – för personlig utveckling. En del tycker om att studera, andra att hitta sätt att engagera sig i och ta hand om vår gemenskap. Vissa gillar att utöva religiösa och traditionella ritualer som bön, sång, dans och firande. Och vissa av oss söker efter en djupare, mer andlig mening – med stöd av studier och praktik i våra liv. 

Kabbala erbjuder oss ett sätt att studera både moderna och antika mystiska texter och filosofi. Och den vägleder oss att testa och tillämpa många vackra begrepp, modeller, ritualer och meditationer i våra egna liv, för att hjälpa oss att fördjupa vår egen andliga resa.  

Det hebreiska ordet kabbala betyder “att ta emot”. Kabbala uppmuntrar oss att studera och reflektera på djupet, att meditera och att tillsammans utforska dess innebörd och praktik. När vi studerar kabbala skapar vi tid och utrymme för att utveckla vår medvetenhet och förståelse, och förbereda oss på att ta emot insikter från universums mysterier – och från den judiska mystiska traditionen – för att sedan dela dessa upplevelser med varandra.

Kursmål är att: 

  • Lära känna varandra i vår grupp – vilka vi är, vilka våra avsikter är och vår motivation för att studera kabbala, vilken bakgrund och erfarenhet vi har av judisk kunskap och andlig utveckling.
  • Lära oss och få insikter i kabbalans historia, vilka de olika ledarna, lärda och mystikerna var, att introduceras till de viktigaste litterära källorna till kabbalan.
  • Utforska och introduceras till “Livets träd” och dess dynamik, de 10 sephirot, de 4 världarna och själens 5 lägen. 
  • Tillämpa kabbalistiska källor och filosofi på judiska högtider. 

Denna kurs är en fortsättning från höstterminen 2025.

Kursen organiseras av Judiska Församlingen i Göteborg och Paideia folkhögskola, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden. 

 

Kursens upplägg

Kabbala är både en teoretisk filosofi och en praktik. Under den här kursen kommer vi ta oss tid att:

  • läsa och studera texter
  • diskutera, testa och utforska innebörden av de texter och modeller vi läser
  • utveckla och praktisera ritualer och meditationer
  • tillämpa lärdomarna och insikterna i våra liv

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Läraren förstår både engelska och svenska. Deltagarna är välkomna att tala svenska i smågruppsdiskussioner om alla i gruppen talar svenska.

Denna kurs är en fortsättning från höstterminen 2025 och vänder sig främst till tidigare deltagare. Om du har förkunskaper i Kabbalah är du också välkommen att ansöka.
Ange dina tidigare erfarenheter och relevant information om dig själv i ansökan.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Sari Scheinberg är född och uppvuxen i New York där hon gick på Yeshivat Ramaz i 13 år (där hon lärde sig hebreiska, Tora, Talmud med mera) och fortsatte sin utbildning och utveckling som gestalt- och organisationspsykolog. Hon flyttade till Sverige 1990 för kärlekens skull och har sedan dess arbetat som lärare och aktionsforskare i Sverige och runt om i världen. I Sverige har hon ägnat sig åt att utveckla och leda program för att arbeta med frågor som rör välbefinnande, mänskliga rättigheter och integration. Hon har arbetat med svenska och europeiska AID-program i över 40 år – med att utforma och leda forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram runt om i världen.

Sari har alltid varit mycket aktiv när det gäller att leva och utveckla sitt judiska liv. I Sverige och Göteborg har hon varit en del av det team som utvecklat och nu leder Judiska Församlingens egalitära Masorti-sektion. Sari har varit fascinerad av kabbala sedan hon var ung och läste och studerade kabbala med olika lärare. Sari utformade och började undervisa sina egna kabbala-grupper i Göteborg och ledde en grupp i nästan 18 år. Efter en paus återupptog hon hösten 2025 att undervisa, utforska och vägleda en grupp i kabbala.

Foto: Pixabay/Canva.