De flesta av oss tycker att det är en utmanande uppgift att läsa Tora, de fem Moseböckerna. Vi läser oftast en översättning, stora delar av den verkar handla om ämnen som är av liten relevans för en modern läsare, och kanske mest utmanande av allt: vi närmar oss den med så många förutfattade meningar att vi inte ens kan börja lyssna till texten på riktigt.

I den här kursen kommer vi systematiskt att “avlära” oss hur vi vanligtvis läser text, vilket gör att vi kan möta Toran på dess egna villkor. Vi kommer tillsammans under kursens gång att lära oss specifika verktyg för att läsa och utforska tora-textens olika lager, allt i syfte att nå egna insikter.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

JUDISK VÄXTLÄKEKONST I TEORI OCH PRAKTIK (HYBRID)

 

Kursen handlar om judiska traditioner kring läkeväxter och om att identifiera och använda läkeväxter ur ett judiskt perspektiv. Kursen är uppdelad i två delar: en teoretisk del och en praktisk del. 

  • Den teoretiska delen beskriver läkeväxternas historia i judendomen, deras olika användningsområden samt vem som traditionellt har använt dem. Den tar upp hur läkeväxter används inom olika judiska sammanhang och redogör för den ashkenaziska läkeväxttraditionen i Östeuropa, både ur ett historiskt och ett modernt perspektiv. Här beskrivs hur läkeväxter har använts för såväl medicinska som magiska syften – ofta båda samtidigt. Det redogörs för vad Baal Shem och opshprekherins var, det vill säga judiska medicinmän och -kvinnor, deras roll i samhället samt hur de använde sig av Practical Kabbalah i sitt arbete.Teoridelen inkluderar även växters plats i Toran och hur de används i judiska högtider och ceremonier. Den tar också upp örternas och den judiska magins plats i moderna judiska sammanhang.
  • Den praktiska delen ger kursdeltagarna möjlighet att lära känna judiska läkeväxter som finns i Stockholmsområdet. Kursdelen går igenom växternas namn på svenska, hebreiska och jiddisch, deras egenskaper samt hur de kan tillämpas.Den praktiska delen sker både i klassrummet – där deltagarna får undervisning om växterna och tillverkar egna örtprodukter såsom teer, tinkturer och örtamuletter – och utomhus på örtvandringar, där deltagarna identifierar och plockar judiska läkeväxter som sedan används i tillverkningen av produkterna.

Kursen syftar till att ge kunskap om hur läkeväxter används inom judendomens olika grenar. Kursdeltagarna får ett perspektiv på hur den judiska historien är levande och närvarande omkring oss, bland annat genom växterna. Deltagarna får även verktyg för att använda läkeväxter i hälsofrämjande och ceremoniella syften (man bör alltid rådfråga läkare innan användning i medicinskt syfte).

 

Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, örtvandringar och workshops (när vi tillverkar örtprodukterna).

Hälften av kurstillfällena sker på distans och hälften sker i fysiskt klassrum.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Mirjam Frydman arbetar som herbalist och tarotläsare och har studerat judisk herbalism samt kabbalistisk tarot. Hon har arbetat med ungdomar inom Judiska Församlingen i Stockholm och drev projektet “Naamas trädgård – en judisk örtagård” med syftet att lyfta fram och sprida kunskap om judiska örtläketraditioner och kvinnor ur Toran. Miriam har hållit workshops, bland annat på Paideia, om judiska örter och leder för närvarande en kurs i tarot och kabbala. Hon har även organiserat judiska kvinnocirklar där deltagarna tillsammans utforskar sina judiska rötter och stärker den judiska samhörigheten.

Tidigare har Miriam studerat film i San Francisco och Sydafrika. Hon har ett stort intresse för symbolik i olika kulturer. Hon har arbetat med ungdomar med olika typer av problematik och ser gemenskap och sammanhang som något livsviktigt. Att lyfta fram och sprida kunskap om bortglömda och mindre centrala delar av den judiska kulturen ser Miriam som ett sätt att finna likasinnade och skapa ett starkt, inkluderande och mångfacetterat community.

Foto: Paideia/Canva.

A PHOTOGRAPHY COURSE, FROM THE DIGITAL CAMERA TO THE PHONE: HOW TO DOCUMENT YOUR LIFE AND PASS IT ON (HYBRID)

 

Kursen ger en översikt över fotografiets utveckling som medium, lär ut de grundläggande principerna (ljus, komposition, berättande, retuschering, arkivering med mera) och berör det viktiga temat om minne och överföring av minnen.

Kursen innehåller gott om praktiska moment, med många tillfällen att arbeta med professionell fotoutrustning, ljussättning och olika trycktekniker. Deltagarna får också möjlighet att tillämpa sina kunskaper under fotopromenader i staden.

 

Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, praktiska övningar, diskussioner, fotoanalys och fotopromenader utanför klassrummet i staden.

Den första träffen sker på distans via Zoom, en vecka före kursstart. Resten av kurstillfällena äger rum fysiskt i Stockholm. Samtliga datum och tider meddelas i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Deltagare med intresse för fotografi, som har en kamera – eller till och med bara en mobiltelefon – är välkomna att ansöka.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Deltagare tar med egen kamera eller mobiltelefon. Övrigt kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Ouriel Morgensztern är frilansfotograf baserad i Wien, Österrike, sedan 2003. Han har studerat filmproduktion och fotografi i Paris och New York. Ouriel är specialiserad på reportagefotografi (bland annat inom judiska församlingar), porträtt och arkitektur. Han har haft ett flertal utställningar runt om i världen (USA, Frankrike, Colombia, Österrike med flera). Ouriel talar fem språk – och andas ett: fotografi.

Foto: Ouriel Morgensztern. 

 

Simone Weil (1909–1943) var en fascinerande person som levde ett kaotiskt och händelserikt – men tragiskt kort – liv. Hon var en produktiv filosof och essäist som skrev många texter om en bred variation av ämnen och filosofiska idéer.

Weil var en särskilt komplex människa. Hon föddes i en judisk familj med både ortodoxa och agnostiska inslag. Hennes tänkande påverkades djupt av både judendom och katolsk mystik, och hon anklagades även av framstående judiska och icke-judiska tänkare för antisemitism. Hon var en självlärd socialist och anarkist, liksom en pacifist som led av dålig hälsa under större delen av sitt liv. Trots detta deltog Weil frivilligt i det spanska inbördeskriget, försökte ta sig an självmordsuppdrag och anslöt sig till en enhet som utförde sabotage och räder mot fascistiska styrkor.

Weil erkändes inte som en betydande tänkare under sin livstid, men väckte snabbt intresse och fick en hängiven läsekrets efter sin död.

I den här kursen kommer vi att utforska Weils liv och mångfacetterade tänkande och beröra områden som feminism, politik och samhälle, vetenskap och utbildning. Hon erbjuder en unik möjlighet att fördjupa sig i anarkismen – både som idéströmning och politisk rörelse.

 

Kursens upplägg

Kursen består huvudsakligen av föreläsningar.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. 

Om läraren

Lior Becker, PhD, är modernhistoriker, lärare och tvärvetenskaplig forskare. Hans expertområden är Förintelsens historia, historiografi och minnesforskning, 1800- och 1900-talens idéhistoria, folkmordsstudier samt östeuropeisk judisk historia och kultur. Han har lång erfarenhet av att undervisa både ungdomar och vuxna i Sverige och Israel.

 

Foto: Wikipedia. Alla fotografier av Simone Weil har generöst tillhandahållits av Sylvie Weil.

Varmt välkommen till en serie om fyra skapande tillfällen för dig som tidigare har arbetat med keramik och vill arbeta med ett eget projekt under individuell handledning.

Här får du möjlighet att utveckla och genomföra ett eget projekt i lera med en utgångspunkt i judiska traditioner. Kanske vill du skulptera en egen chanukia eller ett sederfat till Pesach?

Kursen innehåller gemensamma genomgångar och individuell handledning för att utveckla din idé. Utifrån det och med fortsatt handledning växer idén från tanke till skulptur. Deltagarnas verk kommer sedan att brännas och glaseras.

 

Kursens upplägg

Planerade kursdatum är 22/2, 8/3, 22/3, 29/3.
Samtliga kursdatum meddelas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig med viss skulpturvana. Ange dina förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

I kursen ingår tre kilo lera och vi kommer att arbeta med detaljer och färgsättning av ditt projekt. Vissa begränsningar finns för storlek och höjd på din skulptur då själva bränningen inte sker på folkhögskolan.

Om läraren

​​Daniela är konstnär, utbildad på Konstfack och Stockholms konstnärliga högskola. Idag arbetar hon främst med keramik och textil ofta med en undersökande blick. Leran har många möjligheter och olika områden att utforska, färg och form är en stor drivkraft i skapandet. Hon har tidigare undervisat både i kursform samt kortare workshops.

Foto: Canva AI.

Ze Kollel erbjuder en intensiv fördjupning i klassiskt judiskt lärande genom studier av veckans Tora-avsnitt (Parasha) och Talmud. Alla deltagare erbjuds möjligheter att undervisa och utveckla sina färdigheter som potentiella judiska lärare och ledare.

Ze Kollel strävar efter att vara en plats för personlig och andlig tillväxt med texten som guide och studiekamraterna som följeslagare. Namnet är både en blinkning till traditionella Kollel-miljöer som ofta är exklusiva för män, samtidigt som det är en translittererad form av de hebreiska ord som betyder “Det inkluderar”.

Denna vår kommer vi att studera Traktat Ta’anit – en resa genom fastor, högtider och gemensamt ansvar, uråldrig liturgi och profetisk längtan. Från regnböners koreografi till den oväntade glädjen på Tu B’Av, öppnar Ta’anit en värld där människor uttrycker förhoppningar – och himlen lyssnar.

Genom fördjupade studier, chevruta (traditionella parvisa textstudier) och skarpa diskussioner kommer vi att ställa oss frågan vad det innebär att som gemenskap svara på och möta kriser.

Ze Kollel är ett samarbete med Hillel Deutschland och Oy Vey Amsterdam.
Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Ze Kollel innehåller en möjlighet att leda en parasha-session, ett obligatoriskt skrivande av en original kommentar till Talmud samt en personlig Shabbaton 29-31 maj.

10 av träffarna sker digitalt på plattformen Zoom och de avslutande 3 dagarna sker med en gemensam helg i Stockholm.

Lärarna kommer att kontakta sökande som en del av antagningsprocessen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kunskaper i hebreiska är bra men inga förkunskaper eller kunskaper i hebreiska krävs. Texterna läses på varje deltagares föredragna språk under chevruta (textstudier i par), och på engelska under gruppsessioner.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial, boende och deltagande i en Shabbaton i Stockholm 29-31 maj 2026 ingår i kostnaden för denna kurs. Resekostnader och reseförsäkring ingår inte. 

Om lärarna

Lievnath Faber är en judisk pedagog och aktivist, födelse- och dödsdoula och ritualist. Hon har en magisterexamen i konst från Amsterdams universitet och är en senior Humanity in Action-stipendiat samt en senior Landecker Democracy-stipendiat som skriver och arbetar om skärningspunkten mellan antirasism och antisemitism i Europa och särskilt i Nederländerna. Hon väver samman judisk aktivism, medvetenhet om livscykeln och ritualer för att skapa ett glädjefyllt och stärkt judiskt liv i Europa. Hon är utbildad mikveh-guide och sorgceremoniledare, (med)grundare och programdirektör för Oy Vey, en öppen, inkluderande och okonstlad judisk gemenskap i Amsterdam och en del av fakulteten för Ze Kollel, ett paneuropeiskt judiskt utbildningsprogram. Hon är rabbinstuderande vid ALEPH – Alliance for Jewish Renewal och arbetar för att skapa ett glädjefyllt och starkt judiskt liv i Europa.

Sophie Bigot-Goldblum har en MA-examen, magna cum Laude från Hebrew University i judiska studier och en MA från EHESS i politisk teori. Hon hade förmånen att få studera vid olika yeshivot i Israel och USA under fyra år: vid Pardes, den konservativa yeshivan, Hadar och Drisha. Dessutom är hon med och leder Paideias Paradigm-program, som samlar europeiska, amerikanska och israeliska judiska yrkesverksamma och opinionsbildare för en vecka av intensiva diskussioner och lärande om judisk identitet. Sophie undervisar vid Conservative Yeshivas sommarprogram och har publicerats i judiska tidskrifter i USA och Europa: JOFA journal, Mozaika, Tenou’a, La Voix Sépharade. Hon är medgrundare till Bealma, den första egalitära sefaradi minyan i Frankrike. Hon älskar fotboll och en god Yerushalmi-kugel.

Foto: Paideia.