THE JEWISH YEAR

Det judiska årets ständigt återkommande cykel är en av nycklarna till förståelsen av judiskt liv och praktik. Händelserna i kalendern från Pesach till Yom Kippur, är nära kopplade till varandra och definierar relationer som styr alla aspekter av den judiska erfarenheten. 

Under denna kurs kommer vi tillsammans att lära oss att förstå hur det judiska året är uppbyggt, bekanta oss med dess detaljrikedom och härleda verklig mening från årets struktur att tillämpa i våra egna liv.

 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursen ges på engelska. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Canva

Vanliga frågor och svar

Vi fortsätter att tillsammans utveckla ordförråd och kunskaper i hebreiska. Du ges tillfälle att konversera och testa på att jobba med längre texter. I slutet av kursen kommer du att känna dig säkrare i att beskriva sammanhang och uttrycka dig på hebreiska.

Inom grammatiken arbetar vi bland annat med att behärska att komparera adjektiv och böja verb i imperfekt. 

Bruchim habaim, välkommen! 

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-5” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder hösten 2025.

 

Kursens upplägg

I undervisningen på denna kurs används en metod som innebär att undervisningen sker i så lång utsträckning som möjligt på hebreiska (men läraren kan både engelska och svenska).

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget. 

Förkunskaper

Kursen riktar sig till dig som har avslutat två terminers studier i hebreiska på folkhögskolan eller har motsvarande kunskaper.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

 

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

På denna kurs får du lära dig alfabetet och vokalerna, vanliga ord och enkla fraser, att kunna berätta om dig själv, hur man ställer frågor och ger lättförståeliga svar på hebreiska. Dessutom studerar vi grundläggande grammatik. I slutet av kursen kan du läsa enklare ord och meningar.

Bruchim habaim, välkommen!

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-5” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder hösten 2025.

 

Kursens upplägg

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget.

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig som inte har några förkunskaper alls i hebreiska. Ansök till kursen Modern hebreiska termin 2 om du kan det hebreiska alfabetet och enklare fraser i hebreiska sedan tidigare. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

 

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

Utbildningen täcker relevanta områden inom judendom, ledarskap, gruppdynamik och identitet. 

Vi träffas fysiskt i Stockholm vid åtta tillfällen under året. Utbildningstillfällena leds av handledare som till sin hjälp bjuder in föreläsare som håller inspirerande workshops och föreläsningar inom sina områden. Till exempel barnpsykologi med legitimerad barnpsykolog, eller introduktion till judiska högtider med församlingens rabbiner. Syftet med utbildningen är att utbilda kompetenta, kunniga och trygga judiska ungdomsledare.

Programmet sträcker sig över höstterminen 2025 och vårterminen 2026, med avslutning i april 2026. 

Utbildningen ges i samarbete med Judiska Församlingen i Stockholm.

 

Utbildningens mål

Midor ledor – från generation till generation. En av de finaste judiska traditionerna är att tidigare generationer utbildar de nya. Programmets handledare och flera av de inbjudna föreläsarna är själva unga vuxna med flera års erfarenhet av ledarskap på Judiska Församlingens kolloverksamhet. Under året delar de med sig av sina kunskaper till nästa generations ledare.

Med denna utbildning vill vi ge dig verktyg du kan använda både i yrkes- och i församlingslivet: kunskap om grupper och gruppsykologi, retorik, ledarskap och djupare förståelse av judiska traditioner. Samtidigt funderar vi tillsammans på identitetsfrågor, diskuterar livsupplevelser och hur vi växer som människor.

Helgseminarier

I kombination med programmets åtta träffar (fyra på höstterminen och fyra på vårterminen) finns det möjlighet att delta vid helgseminarier på Judiska Församlingens kollo i Roslagens skärgård. Helgseminarierna anordnas av Judiska Församlingen i Stockholm och Lennart Skutins Fyra Årstider. I ansökningsformuläret kan du ange om du vill delta även på helgerna och hitta mer information om helgseminarierna. 

Målgrupp

Du som är född 2008 och/eller börjar andra året på gymnasiet. Den som erbjuds plats förväntas kunna vara med vid alla träffar.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs. 

Kursmaterial och kostnad

Deltagande och kursmaterial är kostnadsfritt. Notera att deltagande i helgseminarierna har en kostnad. 

Foto: Judiska Församlingen i Stockholm.

Vanliga frågor och svar

Vill du skriva ur ett judiskt perspektiv? Det kanske handlar om familj, antisemitism, att vara en minoritet eller förhållandet till Israel?

Kursen syftar till att hjälpa dig att skapa litteratur av judiska erfarenheter. Har du ett skönlitterärt projekt som du vill ha hjälp att komma vidare med? I så fall är det här kursen för dig.

Du får hjälp med berättarstruktur, karaktärsutveckling och annat som får ditt arbete att gå framåt. Du får också läsa och ge respons på andra deltagares texter. 

Kursen ges i samarbete med Judisk Krönika. 

Paideia folkhögskola erbjuder också skrivarkursen Kreativt skrivande: judiska perspektiv – klassikern, hösten 2025. Du hittar mer information på kurssidan som hör till kursen. 

 

Kursens upplägg

Kursen inkluderar skrivövningar och chevruta-inspirerade workshops. Chevruta innebär att studera och sedan diskutera text i grupper om två eller flera. Eget arbete på distans ingår mellan kurstillfällena.

Kurstillfällenas två första träffar sker på tisdagar, resterande tillfällen är på måndagar. Samtliga datum meddelas i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som har ett skönlitterärt projekt som du vill ha hjälp att komma vidare med.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Stephan Mendel-Enk är utbildad i journalistik och har bland annat skrivit i fotbollsmagasinet Offside, varit sportkrönikör i Dagens Nyheter och arbetat på Sveriges Radio. Stephan romandebuterade med “Tre apor” (2010). Fortsättningen “Apan i mitten” (2020). Stephan har mångårig erfarenhet av att undervisa i kreativt skrivande på olika nivåer.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

Vill du skriva ur ett judiskt perspektiv? Det kanske handlar om familj, antisemitism, att vara en minoritet eller förhållandet till Israel?

Kursen syftar till att hjälpa dig att skapa litteratur av judiska erfarenheter. Oavsett var du befinner dig i skrivarbetet – om du funderar på att börja skriva eller har gjort det ett tag – är du välkommen.

Varje vecka skriver vi nya texter utifrån givna teman som vi sedan träffas och diskuterar. Förutom att skriva egna texter får du alltså läsa och engagera dig i andras. På det sättet hjälper vi varandra vidare i skrivprocessen. De teman vi skriver utifrån har alla någon slags judisk koppling och läsåret avslutas med att vi sätter ihop en antologi. Kursen bygger till största del på deltagarnas egna texter och respons.

Kursen ges i samarbete med Judisk Krönika.

Paideia folkhögskola erbjuder också skrivarkursen Kreativt skrivande: judiska perspektiv – eget projekt, hösten 2025. Du hittar mer information på kurssidan som hör till kursen. 

 

Kursens upplägg

Kursen innefattar fysiska träffar i grupp och eget arbete på distans mellan kurstillfällena. Studietakten är 25%.

Ett kurstillfälle är eventuellt förlagt på annan veckodag. Du blir informerad om samtliga kursdatum i ditt antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Målgrupp och förkunskaper

Kursen vänder sig till nya såväl som tidigare deltagare. Deltagarna delas in i två olika grupper beroende på nivå och tidigare erfarenhet.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Stephan Mendel-Enk är utbildad i journalistik och har bland annat skrivit i fotbollsmagasinet Offside, varit sportkrönikör i Dagens Nyheter och arbetat på Sveriges Radio. Stephan romandebuterade med “Tre apor” (2010). Fortsättningen “Apan i mitten” (2020). Stephan har mångårig erfarenhet av att undervisa i kreativt skrivande på olika nivåer.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

JUDISK KULTURHISTORIA: MUSIK, SAMHÄLLE OCH JUDISK IDENTITET

Kursen behandlar judisk kultur ur ett musiketnologiskt perspektiv. Vi lyssnar och diskuterar – och lär känna musiken från det sefardiska Spanien, möter judiska musiker i renässansens Italien, utforskar klezmermusikens historiska rötter och de judiska musikernas roller i Osmanska riket.

Bland övriga teman kan nämnas chazzanut (sången i synagogan); musiken och Förintelsen: judiska kvinnor i musiken; judiskt musikliv i 1800- och 1900-talens Sverige; minimalism och abstrakt expressionism i New York.

 

Kursens upplägg

Upplägget består av lärarledda föreläsningar, eget lyssnande och analytiska diskussioner. 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial i form av digitala artiklar ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare förväntas lyssna på vissa rekommenderade musikverk via Spotify eller YouTube inför varje föreläsning. 

Läraren kan komma att rekommendera ytterligare litteratur som deltagare behöver ordna på egen hand. Detta meddelas i så fall i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Anders Hammarlund är författare, musiker och docent i musikvetenskap vid Uppsala universitet.  Bland hans många böcker märks “En bön för moderniteten” (2013) som handlar om den judiska kantorn och musikforskaren Abraham Baer (1834–1894), samt den kulturhistoriska antologin “Judiska städer: En europeisk läsebok” (2021). Anders har sedan 2018 givit ett flertal kurser vid Paideia folkhögskola, bland annat kurserna Judiska städer, Judisk litteraturhistoria och Shaiches – judisk idétradition och europeiskt kulturarv.

Foto: Marc Chagalls “Introduction to the Jewish theatre”.

Vanliga frågor och svar

I vår tid finns ett ökat intresse för meditation och kontemplation, såsom mindfulness och andra inriktningar. Det är inte alltid känt att dessa perspektiv, övningar och traditioner också finns inom judendomen. Rötterna finner vi bland annat i hassidism och kabbalah men också i andra judiska inriktningar. Inom judendomen i vår tid ökar intresset för judisk meditation. Gudstjänster växer fram där meditativa och kontemplativa inslag är en del och det finns också retreats i judisk meditation. Intresset växer också kring hur man kan förhålla sig till judiska högtider och traditioner, bön, sång och Tora utifrån perspektiv och kvalitéer som är centrala i meditation. Stort fokus ligger på att odla vår förmåga till närvaro, innerlighet, lugn, tillit, medkänsla och visdom.

Vi utforskar hur judisk meditation kan hjälpa oss att växa som människor och att läka från de svårigheter vi möter i livet. På fortsättningsnivå läggs större betoning än tidigare på meditation i praktiken, men teoretiska perspektiv kommer också att ingå. Det tillkommer också fler inslag av att leda sig själv i närvaro, medkänsla och i olika meditationsövningar. Övningar kommer att vara både guidade, i dialog och i tystnad. Vi fördjupar oss också i att sjunga judisk meditativ sång tillsammans. För den som önskar praktisera meditation mellan kurstillfällena erbjuds stöd och vägledning.

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av träffar i folkhögskolans lokaler såväl som digitala meditationsträffar.

Zoom-träffarna är ett komplement till de längre tillfällena i kurslokal och det går därför inte att delta i kursen endast på distans.

6 tillfällen i folkhögskolans kurslokal:

  • Söndag 14/9 klockan 10:00-14:00
  • Söndag 5/10 på dagtid
  • Fredag 17/10 på kvällstid
  • Söndag 23/11 på dagtid
  • Lördag 8/11 på kvällstid
  • Söndag 14/12 på eftermiddag/kväll

5 meditationstillfällen på distans via Zoom:

  • Onsdag 17/9 på kvällstid
  • Onsdag 22/10 på kvällstid
  • Onsdag 5/11 på kvällstid
  • Onsdag 12/11 på kvällstid
  • Onsdag 3/12 på kvällstid

1 hybridtillfälle (både i kurslokal och på Zoom):

  • Onsdag 17/12 på kvällstid


Kursnivå

Kursen är en fortsättning på grundkurs eller fortsättningskurs i judisk meditation på Paideia folkhögskola. Det är möjligt att delta i kursen även för dig som har viss erfarenhet av annan meditation än judisk meditation. Ange förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Suzanne Bruchfeld är psykolog, mindfulnesslärare, handledare och ledarskaps- och organisationskonsult. Hon arbetar sedan många år bland annat med mindfulnessbaserad psykoterapi och i arbetslivet med en integration av mindfulness och ledarskaps- och organisationsutveckling. Suzanne leder sedan många år mindfulnessgrupper i olika sammanhang, bland annat grupper inom psykiatrin. Hon har specialiserat sig på hur mindfulness och selfcompassion kan integreras i behandling för personer med komplex traumaproblematik. Hon är också meditationslärare i meditationspraktik förankrad i andlig tradition.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

I den här kursen får du lära dig hur judar fick efternamn och när de började användas. 

Judiska efternamn är historiskt sett något ganska sent och det är också tveksamt om dessa namn är unika för judar. Några är det, andra inte. Judar har också olika slag av efternamn både språkligt och med olika ursprungliga betydelser. Du får också reda på att det finns flera myter kring hur judar fick sina efternamn. För den som är intresserad ska vi också försöka att ta reda på när din familjs efternamn började användas.

Före 1780-talet var det få askenasiska judar som hade efternamn som ärvdes i generation efter generation. Man hade patronymikon, det vill säga faderns förnamn användes som efternamn och växlade från generation till generation. Ibland hade man tillnamn efter vilket yrke man hade eller varifrån familjen var. Men dessa tillnamn växlade också från generation till generation och ibland till och med inom en generation. Sefardiska judar hade dock redan före 1600-talet börjat använda permanenta släktnamn.

Det var den österrikiske kejsaren som tvingade judar att ta permanenta släktnamn 1787. Sedan följde övriga europeiska suveräner efter som den franske kejsaren Napoleon, den ryske tsaren och olika tyska furstar och hertigar och tvingade sina underlydande judar att anta permanenta släktnamn. Först runt mitten av 1800-talet hade bruket att ha permanenta efternamn blivit regel.

Kursen ges i samarbete med Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige.

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av totalt 5 kurstillfällen.

  • 4 träffar är föreläsningar som sker på distans via Zoom.
  • 1 tillfälle, det avslutande tillfället, är en längre workshop i folkhögskolans klassrum i Stockholm.

Samtliga kursdatum och tider skickas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka, men för den som vill söka efter sitt eget efternamns historia är viss förtrogenhet med judisk släktforskning en fördel.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Läraren kan komma att rekommendera ytterligare läsmaterial som deltagare införskaffar på egen hand. Du blir i så fall informerad om detta i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Thomas Fürth är ordförande i Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige, docent i historia och ledamot av The International Institute for Jewish Genealogy i Jerusalem. Författare till böcker och artiklar om judisk släktforskning och judiska efternamn i svenska och internationella tidskrifter.

Foto: Från boken ”Änderungen der Familienamen der Prager Juden in Jahre 1788”.

Vanliga frågor och svar

På kursen lyssnar vi på och reflekterar över några av berättelserna från Förintelsen. 

Ett kursavsnitt handlar om hur arbetet med att dokumentera dessa berättelser förändrats från 1945 till idag, från ”objektiva” frågeformulär till personliga berättelser.

Kursen fokuserar på arbetet i Sverige, bland annat på pionjärer som Gunhild Tegen och Zygmunt Lakocinski men även den internationella utvecklingen får sin belysning. Kursen tar också upp hur ny teknik påverkat berättelserna till innehåll och form och lyfter frågor om Förintelsens konsekvenser och efterverkningar.

 

Kursens upplägg

Gruppdiskussioner och analys, chevruta (lärande i par eller smågrupp), är studieformen.
Förväntat förberedelsearbete inför varje kurstillfälle är cirka 1-2 timmar. 

Förkunskaper 

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursdeltagare använder sig av boken:

  • Överlevarna – röster från Förintelsen” (Bernt Hermele och Cato Lein).

Du får mer information om kursboken, som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Bernt Hermele är 72 år, född och boende i Stockholm, journalist och författare. I podden ”Överlevarna” (Spotify) dokumenterade han 200 berättelser, från första och andra generationens överlevare. 2020 gav Ordfront ut ”Överlevarna – röster från Förintelsen”. Hermele har också dokumenterat 75 palestinska berättelser i podden och boken ”Nakba – katastrof inför våra ögon” (Ordfront, 2023). Utifrån personliga erfarenheter framträder Hermele med programmet ”Är fred och försoning en möjlighet för mig?”.

Foto: Privat. Josef Reich är pojken stående längst till höger. Bilden är tagen 1932. Tio år senare är (fr.v.) Josefs pappa Alexander, moster Isabella och mamma Sofia, mördade.

Vanliga frågor och svar