Intresset växer kring hur man kan förhålla sig till judiska högtider och traditioner, judisk bön, sång och Tora utifrån perspektiv och kvalitéer som är centrala i meditation. Det är inte alltid känt att det inom judendomen finns en levande meditationstradition. Rötterna finner vi bland annat i chassidismen och kabbala men också i andra judiska inriktningar. I vår tid ökar intresset för judisk meditation starkt. Gudstjänster växer fram där meditativa och kontemplativa inslag ingår. Det finns också retreats i judisk meditation runt om i världen. Här erbjuds en möjlighet att delta i en helgretreat i judisk meditation.

Under en hel helg tillsammans fördjupar vi oss i hur judisk meditation hjälper oss att odla vår förmåga till närvaro, innerlighet, lugn, tillit, medkänsla och visdom. Vi kommer att fokusera på meditation som en väg till ”tikkun olam”, att läka vår inre och yttre värld. Meditationspraktiken kommer att vara guidad, i dialog och i tystnad. Vi kommer att vara i stillhet men också ha meditation i rörelse. Vi kommer att sjunga judisk meditativ sång tillsammans, väva in hassidiska berättelser och ha utrymme för reflektion. Vi kommer också att vara en del i naturen. 

Retreathelgen kommer vara till stor del i tystnad men också innehålla gemensam sång och meditativ reflektion och dialog. Vi odlar närvaro från tidig morgon till in på kvällen tillsammans men har stunder för egen tid och vila. Man är samtidigt fri att följa sina egna behov och kan välja att avstå inslag på schemat. För den som vill ha möjlighet till mer spontana samtal med andra finns möjlighet till det, till exempel utomhus under promenader.

 

Upplägg

Datum: Från fredag den 7/3, preliminärt klockan 17:00 (ankomst från klockan 15:00) till söndag den 9/3, preliminärt klockan 15:00. Har du svårt att komma redan på eftermiddagen på fredagen kan du ansluta senare. Cirka 14 dagar innan retreathelgen kommer det vara ett digitalt informationsmöte via Zoom.

Boende med enklare kursgårdsstandard cirka 1,5 timme från Stockholm. Adressen fås i samband med antagningsbesked eller vid förfrågan.

Förkunskaper

För att delta behöver du till exempel gå eller ha gått kurs i judisk meditation på fortsättningsnivå på Paideia folkhögskola. För den som har deltagit i grundkurs i judisk meditation kan det finnas möjlighet att delta, om man har viss erfarenhet av meditation.

För dig som inte har erfarenhet av judisk meditation men erfarenhet av meditation från andra meditationstraditioner, finns också möjlighet att delta. Ange dina förkunskaper i ansökan.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 3/12. Efter den 3/12 är kostnaden för deltagande bindande om du erbjuds plats. Efter den 3/12 går det bra att ansöka i mån av plats. OBS! Begränsat antal platser!

Kostnad

Kostnad för kursen är cirka 2800 kr och inkluderar boende på internat och vegetariska måltider (resa till/från internatet ingår inte). Kostnaden är ungefärlig och anpassas efter antalet deltagare.

Kostnaden är bindande efter den 3/12 om du inte har meddelat att du vill avregistrera dig innan detta datum. 

Kostnaden betalas via Swish till utomstående part, betalningen sker inte via Paideia folkhögskola. Information om betalning och kursdetaljer skickas i antagningsbesked. Vid särskilda omständigheter, som sjukdom, kan eventuellt kurskostnaden eller del av kurskostnaden återbetalas.

Om läraren

Suzanne Bruchfeld är psykolog, mindfulnesslärare, handledare och ledarskaps- och organisationskonsult. Hon arbetar sedan många år bland annat med mindfulnessbaserad psykoterapi och i arbetslivet med en integration av mindfulness och ledarskaps- och organisationsutveckling. Suzanne leder också sedan många år mindfulnessgrupper i många olika sammanhang, bland annat grupper inom psykiatrin. Hon har också specialiserat sig på hur mindfulness kan integreras i behandling för personer med komplex traumaproblematik. Hon är också meditationslärare i meditationspraktik förankrad i andlig tradition.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

Kursen utforskar den judiska identitetens utveckling, stereotyper och pluralism i amerikansk och europeisk populärfilm från 1900- och 2000-talet. Vi undersöker hur judendomen representeras i film och hur denna representation har format en känsla av amerikansk och europeisk judisk identitet.

Frågor som ställs är bland andra: Vad innebär det att vara jude? Är judendomen en religiös, etnisk och/eller kulturell identitet? Hur är kön och sexualitet relaterade till den judiska identiteten och hur har dessa aspekter förändrats eller undergrävts under årtiondenas lopp? Hur navigerar judar i sin dubbla judiska och nationella identitet? Vilken är relationen mellan judar och andra minoritetsgrupper? Vilka är de etiska aspekterna och oron kring assimilering, särskilt i förhållande till äktenskap med icke judisk partner eller etniskt/religiöst olika romantiska relationer? På vilket sätt skildras amerikansk-judiska identiteter annorlunda än europeisk-judiska identiteter i film?

Vi tar avstamp i amerikanskt filmmaterial och tidiga Hollywoodklassiker som tar upp den judiska identitetens komplexitet, såsom The Jazz Singer (1927), Gentleman’s Agreement (1948), med flera. Det är svårt att överskatta Woody Allens och Mel Brooks roll när det gäller att ifrågasätta och konstruera judisk identitet för både den amerikanska och den globala publiken. Därför kommer vi att ägna extra mycket tid åt deras verk från 1970- och 80-talen. Allens och Brooks filmer kompletteras med en titt på andra viktiga judiska filmer från den här tiden. Under 1980- och 90-talen studerar vi The Chosen (1981) och judiska romantiska komedier. Den amerikanska delen av kursen avslutas med filmer av bröderna Coen och Spike Lee. Vissa filmer kommer att visas i sin helhet, medan andra visas i utdrag. 

Därefter vänder vi blickarna mot Europa där vi analyserar ett urval av filmer som utforskar den europeiska judiska identiteten, bland annat filmer av Jean Renoir, Aleksandr Askoldov, Hugh Hudson, Mike Leigh, István Szabó, Karin Albou, Elie Wajeman, Pawel Pawlikowski och Nadav Lapid. Vi undersöker hur dessa europeiska filmer formulerar frågan om judisk identitet i diasporan och utforskar hur de skiljer sig från sina amerikanska motsvarigheter. Slutligen kommer vi att diskutera inte bara identiteterna hos rollfigurerna i dessa filmer utan också identiteterna hos filmerna själva. Kan vi tolka dessa verk som ”judiska filmer”, och i så fall på vilket sätt?

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsstudier från Boston University, en M.Div. från Harvard Divinity School och en B.A. från Barnard College, Columbia University. Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film. I sin avhandling Nathaniel Dorsky: Religion, Buddhism, and Film undersöker hon den amerikansk-judiske buddhistiske experimentella filmaren Nathaniel Dorskys liv, filmer och manuskript ”Devotional Cinema”. 

Zoe växte upp i New York och innan hon flyttade till Sverige undervisade hon i religionsvetenskap vid Hunter College, City University of New York och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.

Foto: Canva.

Tänk om du kunde prata med Moses och fråga honom om hans syn på de tio budorden eller diskutera med Abraham hur han känner inför Isaks bindande? Skulle du vilja återskapa en berättelse från judisk historia eller judiska texter med fotorealistiska bilder? Kan vi tillämpa viktiga judiska, filosofiska och etiska frågor på de dilemman som uppstår när vi använder artificiell intelligens?

Den här kursen utforskar skärningspunkten mellan artificiell intelligens (AI) och judiska texter, berättelser och kultur. Med hjälp av AI-verktyg som ChatGPT, DALL-E 3, Midjourney och Suno, med flera, kommer deltagarna att få praktisk erfarenhet av att tillämpa modern teknik på traditionella judiska berättelser och etiska diskussioner. Kursen bjuder in till en kreativ och reflekterande resa i hur AI kan omforma vårt engagemang för judiskt arv, ge nya perspektiv på berättande, etiska frågor och att utforska judisk kultur. 

Med hjälp av AI kommer vi att återskapa berättelser och karaktärer från judiska skrifter och judisk historia, delta i interaktiva debatter med dessa texter och personer och hitta sätt för en samtida tolkning och kreativa uttryck för judiska begrepp och traditioner. Allt med hjälp av denna teknik. Vi kommer också att få lära oss om, och förmodligen uppleva, några av utmaningarna och riskerna med att använda AI samt lära oss metoder och verktyg för att använda tekniken på ett ansvarsfullt sätt.

Kursens mål är att:

  • Förstå grunderna i generativ AI och dess tillämpningar.
  • Återskapa och omtolka judiska och bibliska berättelser med hjälp av AI-verktyg.
  • Utforska etiska dimensioner av AI utifrån judisk filosofi och ett  judiskt perspektiv.
  • Skapa nya utbildnings- och kulturupplevelser genom att blanda AI-funktioner med judiskt kulturarv.

Kursen ges på engelska.



Kursens upplägg

Följande metoder kommer att användas:

  • Föreläsning: introduktion till begrepp och verktyg.
  • Chevruta: deltagarna arbetar i par/smågrupper för att utforska texter och diskutera tolkningar med hjälp av AI.
  • Hands-on-övning: använda AI-verktyg för att skapa konst, text och musik.
  • Gruppdiskussioner: reflekterande samtal om etiska, kulturella och filosofiska ämnen.
  • Utställning: deltagare presenterar sitt arbete för gruppen för feedback och gemensam reflektion.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Alla som är nyfikna på AI och judisk kultur är välkomna att ansöka.

Ingen teknisk erfarenhet eller tidigare erfarenhet av generativ AI behövs, bara en nyfikenhet att utforska och prova nya saker. Det förväntas dock att du har grundläggande kunskaper i att använda webben och onlineverktyg. Ett intresse för historieberättande, kreativitet och kulturarv uppmuntras. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver dock ta med sig sin egen bärbara dator/surfplatta och skapa gratiskonton på de AI-verktyg vi kommer att använda (exempelvis ChatGPT, DALL-E, Midjourney) på den egna enheten. Det är valbart att prenumerera på premiumversionen av vissa verktyg för förbättrade funktioner, om så önskas.

Om läraren

Amir Elion är född och uppvuxen i Israel och flyttade till Stockholm 2020. Han är en erfaren konsult inom innovation och digital transformation med över 25 års erfarenhet inom användandet av kreativa metoder, inklusive generativ AI, inom kultur- och utbildningsprojekt. Han har arbetat på globala företag, till exempel Amazon, Motorola och Teva, och på startups och ideella organisationer. Amir har också arbetat med och lett unika utbildningsprogram i Israel – bland annat genom att lära grundskolebarn olika färdigheter med hjälp av brädspel, hjälpa ungdomar i utsatta områden att lyckas med slutproven och använda virtuell och förstärkt verklighet i utbildningen. Han är specialiserad på att integrera AI för en mängd olika användningsområden, bland annat lärande och utveckling, produktutveckling, storytelling med mera.

Foto: AI / Amir Elion.

Vanliga frågor och svar

I denna kurs utforskar vi betydelsen av judisk bön. Målet med kursen är att ge deltagarna kunskap, verktyg och ökad förståelse för att själva hitta sätt att förhålla sig till judisk bön. Vi lär oss om ämnen som Berachot (välsignelser), Kavanah (intention), Amidah (tysta bönen), förhållandet till det gudomliga och judisk bönepraktik. Det ges tillfälle att omsätta kunskaperna i praktisk handling och att sätta personliga mål att uppnå. 

Kursen ges på engelska.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”. Frågan om världens skapelse har fascinerat mänskligheten i tusentals år. Inom ramen för kursen studerar vi genom kameralinsen som uttrycksform den judiska skapelseberättelsen – från kaos till exemplarisk ordning. 

Kursen erbjuder teoretiska kunskaper i fotografering. Du lär dig olika fototekniker och hur du lyckas fånga speciella ögonblick och förmedla ett budskap genom bilden. Vi kommer att utgå från grunderna, gå igenom de tekniska verktygen, studera korrekt exponering, bländare, hastighet, linser och ljuset i bilden.

Dessutom kommer vi att lära oss om nyckelområden inom fotografi, exempelvis naturfotografering, dokumentärfotografering, matfotografering, porträttfotografering och mer.

Tillsammans skapar vi ett utrymme för inspiration och kreativitet, ett utrymme där vi delar bilder och får “feedback”, pratar om vad som syns i bilden och vad som inte syns – men vad du kan ana och känna. Med hjälp av teknikerna och verktygen utvecklar vi förmågan att skapa ett personligt och unikt språk inom fotograferingens konst.

Kursen avslutas med en fotoutställning under rubriken Bereshit

 

Förkunskaper

För att ansöka behöver du ha baskunskaper i fotografi och behärska grunderna. Kursen riktar sig både till nybörjarfotografen och till den mer erfarna. Tidigare såväl som nya deltagare är välkomna. Det viktiga är att du är intresserad av att utöka och utveckla dina kunskaper och erfarenheter gällande kamerans kraft tillsammans med andra. 

Kursmaterial

Allt kursmaterial ingår i denna kurs. Du behöver dock själv ha tillgång till en kamera med möjlighet till manuell slutare, att kontrollera bländare och ISO. Du tar med eget stativ till kurstillfällena. 

Om läraren

Oshri Yarimi har varit aktiv fotograf de senaste 15 åren. Hans huvudinriktning är matfotografering, porträtt och eventfotografering.
“För mig är en kamera ett sätt att erövra och fånga ögonblick i vårt liv, kameran låter oss pausa och titta på saker i vår omgivning på ett annat sätt. För mig har kameran varit ett sätt att skapa en visuell dagbok.” – Oshri.

Bild: Oshri Yarimi.

Vanliga frågor och svar