På denna kurs får du lära dig vanliga ord och fraser som passar till olika situationer, som på caféet, i taxin med mera, att kunna berätta om dig själv, hur man ställer frågor och ger lättförståeliga svar på hebreiska. Dessutom studerar vi grundläggande grammatik och fortsätter utöka förmågan att läsa och skriva.

I slutet av kursen kan du räkna, namn på veckodagar, namn på månader, beskriva vädret och årstiderna. Inom grammatiken ligger fokus på att behärska verb i presens och att kunna beskriva substantiv i singular och plural. 

Bruchim habaim, välkommen! 

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-4” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder våren 2026.

 

Kursens upplägg

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget.

Förkunskaper

Kursen riktar sig till dig som har avslutat en termins studier i hebreiska på folkhögskolan eller har motsvarande kunskaper (alfabetet med vokaler, grundläggande läsförmåga samt några enkla fraser). Ange dina förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • ”Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

 Foto: Paideia/Canva.

Talmud är en av judendomens mest grundläggande texter och nyckeln till att förstå det rabbinska tänkandet. Det är dock en mycket krävande text att studera, med komplexa filosofiska, intellektuella och juridiska diskussioner i ett format som många inte är vana vid.

I den här kursen kommer vi att lära oss och öva på metoder för att läsa och förstå Talmud, som hjälper oss att öppna upp denna rika och givande judiska texttradition.

 

Kursens upplägg

Kursens upplägg består av föreläsningar och chevruta (traditionella parvisa textstudier). 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen riktar sig till deltagare som har viss tidigare erfarenhet av judiska textstudier. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia folkhögskola.

Denna kurs är en djupdykning i den hyllade belgiska filmskaparen Chantal Akermans (1950–2015) verk ur ett judiskt perspektiv.

Född i Bryssel som dotter till polska överlevande från Förintelsen, var Akerman en produktiv och ständigt nyskapande regissör som gjorde över fyrtio filmer (kort-, mellan- och långfilmer) i genrer som sträckte sig från icke-narrativa avantgardistiska kortfilmer till fiktion, dokumentär, musikalisk komedi och litterära adaptioner. Hon betraktas idag som en av de mest betydelsefulla regissörerna och judiska konstnärerna i efterkrigstidens generation. Hennes mest kända verk, Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, rankades 2022 som den bästa filmen genom tiderna av Sight and Sound – första gången en kvinnlig regissör fick utmärkelsen. Hennes filmer hyllas sammantaget för sitt originella sätt att behandla filmkonst, kön, exil, förflyttning och religion.

Akerman motsatte sig etiketten ”judisk” i sitt arbete. Ändå refererar många av hennes filmer till judiska texter, utforskar livet i den judiska diasporan i Europa, New York och Tel Aviv, eller dokumenterar trauman och erfarenheter från Förintelsen. Denna kurs kommer att kombinera hennes filmer med texter om och från judisk ritual, filosofi, litteratur och religiösa texter för att fördjupa vår förståelse av hennes verk och för att närma oss judiska perspektiv och frågor om hur man lever ett meningsfullt liv.

 

Kursens upplägg 

Kursen består av filmvisningar, presentationer och klassrumsdiskussioner.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsfilosofi från Boston University, en masterexamen i teologi från Harvard Divinity School och en kandidatexamen från Barnard College vid Columbia University. Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film.

Zoe växte upp i New York City och undervisade, innan hon flyttade till Stockholm, i religionsvetenskap vid Hunter College (en del av City University of New York) och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.


Foto: ©Chantal Akerman, bakom kulisserna till hennes dokumentär DIS-MOI, 1980.

I den här sexdelade kursen utforskar vi somatiska tekniker och rörelse i dans!

Varje pass börjar i ett inre lyssnande med ett specifikt fokus, baserat på övningar och idéer från Feldenkrais och Ilan Lev-metoden, och leder vidare in i guidad improvisation och dans.

Genom mjuka rörelser och med betoning på lekfullhet, fantasi, nyfikenhet och kroppens egen intelligens utforskar vi hur små inre skiftningar och perspektivförändringar kan påverka hur vi upplever oss själva, rörelsen och vår omgivning.

Med inspiration från Gaga och Viewpoints rör vi oss från kroppens insida – och ut! Genom olika texturer och rörelsekvaliteter expanderar vi genom rörelse och fantasi och förkroppsligar bilder, förnimmelser och känslor som kommer upp. Vi är intresserade av mötet mellan kroppens insida och utsida – hur inre bilder, texturer, förnimmelser och erfarenheter kan förkroppsligas och ges form i rummet genom rörelse.

Kursledarna, Julia och Sarah är båda dansare. Under kursen möts deras erfarenheter från Feldenkrais-metoden och Ilan Lev, och deras erfarenheter som dansare, i det somatiska och konstnärliga arbetet.

Undervisningen bygger på utforskande — lärande genom frågor snarare än svar — och främjar nyfikenhet, lek och förkroppsligad fantasi, där alla utgår ifrån sin egen kapacitet för att nå sin egen fulla potential.

Feldenkrais och Ilan Lev är somatiska metoder från Israel, vardera med en judisk filosofisk syn på lärande, medvetenhet och transformation. I kursen utforskar vi dessa idéer genom rörelse, förnimmelser och förkroppsligad upptäckt.

Kursen ges i centrala Stockholm, inte i Paideia folkhögskolas lokaler. Adress meddelas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

 

Kursens upplägg

”Embodied Imagination” är en danskurs där vi rör oss genom övningar och guidad improvisation och undersöker samspelet mellan Feldenkrais-teknik, Ilan Lev-metoden och dans.

Danspraktiken bygger på lärarnas professionella erfarenheter som dansare samt tekniker som Gaga och Viewpoints, bland andra. Med principer från Feldenkrais och Ilan Lev-metoden har de utvecklat sitt eget dans- och koreografiska språk, som de kommer att dela med dig under kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursen är öppen för alla som är intresserade av dans, att utforska rörelse och att väcka sin fantasi och kreativitet.

Om lärarna

Julia Kraus är koreograf, dansartist och Feldenkrais-praktiker, för närvarande baserad i Sverige. Med ena foten i Israel och den andra i Sverige har hon arbetat med koreografer som Roy Assaf, Mari Carrasco, Rotem Tashach, Maya Brinner samt projekt med Batsheva-ensemblen, bland andra. Som koreograf har hon skapat både egna verk och beställningsverk för scener som Dramaten, Riksteatern, Scenkonst Sörmland, Zebra Dans och Orionteatern, bland andra. Just nu utvecklar hon ett dansverk där hon utforskar sina judiska rötter och sin identitet.

Sarah Stanley är utövare av Ilan Lev-metoden, yogalärare och dansartist med över femton års internationell scenisk erfarenhet i USA, Europa och Asien, inklusive arbete med Punchdrunk’s Sleep No More, Gallim Dance, Örjan Andersson, Jefta van Dinther, Kat Válastur och John Heginbotham, bland andra. Sarah är medgrundare av FRAME, en förening som utforskar korsningen mellan dans och välmående genom workshops och konstnärliga produktioner.

Foto: Thomas Zamolo

Judiska städer är en kurs om Europas judiska kulturarv.

Genom mellanlandningar i städer som Rom, Córdoba, ”Shum” (Speyer/Worms/Mainz), Kraków, Salonica, Pressburg, Amsterdam, Berlin, Wien och Göteborg undersöker vi det judiska livets villkor och uttryck i synagogor, lärohus, boktryckerier, hamnkvarter och högskolor – litteratur, religion, vetenskap, konst, musik…



Kursens upplägg

Upplägget består av lärarledda föreläsningar med multimediainslag. 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursen vänder sig till alla som har ett intresse för kulturhistoria och mänsklig kreativitet.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursdeltagare använder sig av boken:

  • Judiska städer. En europeisk läsebok” (Anders Hammarlund).

Du får mer information om kursboken, som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.


Om läraren

Anders Hammarlund är författare och kulturforskare med judisk kulturhistoria som ett av sina specialområden. Anders är docent vid Uppsala universitet och har verkat vid universiteten i Stockholm, Göteborg och Uppsala, samt som producent vid Sveriges Radio P2. Bland hans böcker märks “Kulturbrytningar – musik och politik i Centraleuropa” (1999), “En bön för moderniteten – kultur och politik i Abraham Baers värld” (2013), “Ravband – en upptäcktsfärd längs Bärnstensvägen” (2019), “Judiska städer. En europeisk läsebok” (2021) och “Vara som folk. Om våra tillhörigheter” (2025).


Foto: Framsida av boken “Judiska städer. En europeisk läsebok” av Anders Hammarlund (Carlsson Bokförlag, 2021). Omslaget är skapat av Petter Antonisen. Omslagsbild: Israeliterna bygger städerna Pitom och Ramses. Ur Codex hebraicus 37, Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg.

ART THERAPY INSPIRED BY JEWISH ARTISTS: CONNECT THROUGH YOUR HEART

 

Denna kurs består av en workshopserie i sex tillfällen. Vi kommer tillsammans att utforska mötet mellan konstterapi och judiska konstnärer eller judiska teman.

Deltagarna får ta del av verk och tekniker från inflytelserika judiska konstnärer, samtidigt som de ger sig ut på en personlig terapeutisk resa genom kreativt uttryck.

 

Kursens upplägg

Kursen består av gemensamma observationer och analyser av olika konstnärers målningar, eget kreativt arbete och måleri, samt en del för delning och samtal i grupp.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Einat Daskal kommer ursprungligen från Israel och har bott i Sverige i tio år. Som konst- och KBT-terapeut har hon arbetat med olika målgrupper. Einat brinner för att möta och stötta människor genom färg och kreativt uttryck, och för att hjälpa dem att hitta olika sätt att komma i kontakt med sitt inre samt att lära känna och utforska sin känslovärld.

Foto: Marc Chagall: Over the City.

På denna kurs kommer du att lära dig att spela och sjunga judiska sånger från olika traditioner: israelisk folkmusik, ashkenazisk musik (från Östeuropa) och sefardisk musik (från Spanien och Nordafrika).

Vi utgår från de talanger du redan har, kanske spelar du ett instrument och vill lära dig ännu mer eller så gillar du att sjunga. Alla nivåer av instrumentalister och sångare är välkomna!

 

Kursens upplägg

Vi kommer att arbeta med noter och inspelningar. Noter och/eller inspelningar skickas till deltagarna i förväg. Deltagarna förväntas lära sig dem och komma förberedda för att spela tillsammans vid kurstillfällena.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursen välkomnar både tidigare och nya deltagare.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Liam Elion är en israelisk trombonist, kontrabasist och kompositör baserad i Europa. Han släppte sitt debutalbum ”Almost Free!” 2023 på Varva Records and Music och arbetar för närvarande i flera olika projekt. Liam har gått Global Jazz Institute och Jazz and Gender Justice Institute vid Berklee College of Music (2023) och studerar för att ta en masterexamen i jazz performance via EUJam-programmet.

Foto: Canva/AI.

Har du ett intresse för jiddisch och gillar teater? I så fall är det här kursen för dig.

Välkommen till en serie träffar där du ges möjlighet att använda jiddisch praktiskt i relation till dina medmänniskor. Att spela teater på jiddisch är ett utmärkt sätt att lära sig språket. Här kan du under ledning av erfarna och etablerade eldsjälar från Stockholms Jiddische Teateramator’n testa och utveckla såväl skådespeleri som språkkunskaper.

Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.

  • Den teoretiska delen ger deltagarna överblick och inblickar i jiddischteaterns internationella klassiker och om de svenska teatergrupper som har förvaltat sitt språkliga arv under en tid som snabbt närmar sig hundertuntsvantsig (120).
  • Den praktiska delen av kursen ger deltagarna med utgångspunkt i korta jiddischsketcher, så kallade Kleinkunst, och scener ur klassiker möjlighet att spela och samspela med varandra.

Idag spelas teater på jiddisch i Stockholm, Paris, New York, Tel Aviv, Bukarest och kanske flera städer där judar och icke-judar samlas kring ”a jiddisch wort”. Teater på jiddisch har en rik och livsviktig funktion och historia. Den utgjorde ett sammanhållande kitt för flyktingar från Tsarens Ryssland; teater spelades i polska ghetton, teater spelades i tyska DP-läger, som motstånd; teater tröstade 1945 års räddade i svenska flyktingläger. De överlevande höll jiddischteatern levande, som ett trotsigt ”trots allt”. Den andra generationen överlevande revitaliserar teatern och språket. I över ett sekel har man spelat teater på jiddisch i Sverige och Sveriges jiddischkultur märks idag i världen: den har inte bara överlevt, den lever.

Kursen organiseras av Stockholmer Jiddischer Teateramator’n och Paideia folkhögskola i samarbete med Jiddischsällskapet i Stockholm och Sveriges Jiddischförbund.

 

Kursens upplägg

Varje kurstillfälle inleds med ett teoretiskt pass om jiddischteaterns historia.
Sedan följer en praktisk del med praktiska övningar och repetitioner på jiddisch.

Kursen avslutas med ett framträdande med de deltagare som vill vara med på scen.

Förkunskaper 

Ett intresse för jiddisch och teater behövs för att ansöka till denna kurs. Du behöver inte kunna jiddisch men det är till stor hjälp om du kan åtminstone några grunder i språket. Du förväntas lära dig repliker och dialoger på transkriberad jiddisch och förstå vad som uttrycks.

Kurskostnad

Deltagande är kostnadsfritt.

Kurslitteratur

Deltagare köper följande bok på egen hand:

  • Teater på jiddisch – i Sverige och i världen” av Sylvia & Willmar Sauter.

Du får mer information om kursboken, som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om lärarna

På kursen undervisar olika lärare engagerade i Stockholms Jiddische Teateramator’n utifrån olika kompetenser. Fler personer kan ansluta till lärarlistan under kursens gång.

Stockholms Jiddische Teateramator’n är en ideell teaterförening vars målsättning är att med hjälp av teater sprida, upprätthålla, revitalisera och utveckla minoritetsspråket jiddisch. Genom teater bidrar föreningen till att språket lever vidare och utvecklas.

  • Ben Auerbach är född i Stockholm 1948. Båda föräldrarna talade jiddisch med olika dialekter och språket blev ett andra modersmål för Ben. Ben har varit aktiv i Jiddischsällskapet i Stockholm i mer än 20 år och deltagit på flera sätt i många olika aktiviteter. Han är också aktiv i teatergruppen Stockholm Jiddischer Teateramator’n och undervisar konversationskurser i jiddisch på Paideia folkhögskola.
  • Mikaela Rhodin arbetar som språkfrämjare med inriktning mot unga på Institutet för språk och folkminnen (Isof). Hon är av Skolverket legitimerad lärare i jiddisch. Mikaela växte upp i Ljusdal i Hälsingland. I hennes hem talades inte jiddisch men redan vid tolv års ålder började hon intressera sig för språket. Hon är också aktiv i teatergruppen Stockholm Jiddischer Teateramator’n.
  • Willmar Sauter är professor emeritus i teatervetenskap vid Stockholms universitet. Han har publicerat texter om judisk och jiddisch teater internationellt och på svenska, nu senast som medförfattare till boken ”Teater på jiddisch – i Sverige och i världen” (Gidlunds förlag, 2023).


Foto: Joel Wolfson av Mikaela Rhodin och Jean Hessel i Stockholms Jiddisch Teateramator’ns uppsättning av ”Der Inspektor” (2020).

I den här kursen får du lära dig hur judar fick efternamn och när de började användas.

Judiska efternamn är historiskt sett något ganska sent och det är också tveksamt om dessa namn är unika för judar. Några är det, andra inte. Judar har också olika slag av efternamn både språkligt och med olika ursprungliga betydelser. Du får också reda på att det finns flera myter kring hur judar fick sina efternamn. För den som är intresserad ska vi också försöka att ta reda på när din familjs efternamn började användas.

Före 1780-talet var det få askenasiska judar som hade efternamn som ärvdes i generation efter generation. Man hade patronymikon, det vill säga faderns förnamn användes som efternamn och växlade från generation till generation. Ibland hade man tillnamn efter vilket yrke man hade eller varifrån familjen var. Men dessa tillnamn växlade också från generation till generation och ibland till och med inom en generation. Sefardiska judar hade dock redan före 1600-talet börjat använda permanenta släktnamn.

Det var den österrikiske kejsaren som tvingade judar att ta permanenta släktnamn 1787. Sedan följde övriga europeiska suveräner efter som den franske kejsaren Napoleon, den ryske tsaren och olika tyska furstar och hertigar och tvingade sina underlydande judar att anta permanenta släktnamn. Först runt mitten av 1800-talet hade bruket att ha permanenta efternamn blivit regel.

Kursen ges i samarbete med Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige.

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av totalt 5 kurstillfällen.

  • 4 träffar är föreläsningar som sker på distans via Zoom.
  • 1 tillfälle, det avslutande tillfället, är en längre workshop i folkhögskolans klassrum i Stockholm.

Samtliga kursdatum och tider skickas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka, men för den som vill söka efter sitt eget efternamns historia är viss förtrogenhet med judisk släktforskning en fördel.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Läraren kan komma att rekommendera ytterligare läsmaterial som deltagare införskaffar på egen hand. Du blir i så fall informerad om detta i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Thomas Fürth är ordförande i Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige, docent i historia och ledamot av The International Institute for Jewish Genealogy i Jerusalem. Författare till böcker och artiklar om judisk släktforskning och judiska efternamn i svenska och internationella tidskrifter.

Foto: Från boken ”Änderungen der Familienamen der Prager Juden in Jahre 1788”.

Välkommen till en kurs med platser i Stockholms judiska historia i fokus. Kursen inleds med två föreläsningstillfällen om judarnas historia i Sverige på Paideia folkhögskola med historikern Carl Henrik Carlsson. Efter det är det dags att tillsammans ge sig ut på Stockholms gator.

Museipedagoger från Judiska museet i Stockholm leder gruppen vid fem olika stadsvandringar. I samband med den första stadsvandringen: Gamla stans judiska historia, ingår ett besök på Judiska museet i StockholmSedan följer ytterligare två vandringar i Judiska museets regi: Norrbro och frihetens århundrade och Det ortodoxa Södermalm. Till den fjärde stadsvandringen tar Angelica Ruckstuhl från Sveriges museum om Förintelsen över stafettpinnen för en vandring vid namn Förlorade röster på Norra judiska begravningsplatsen. Det sista tillfället träffas är en vandring organiserad av Sveriges museum om Förintelsen och tar med oss till platser på Norrmalm och Blaiseholmen. Mer information om de olika vandringarna finns nedan.

Kursen organiseras av Paideia folkhögskola, Judiska museet i Stockholm och Sveriges museum om Förintelsen, i samarbete med Judiska Församlingen i Stockholm.

 

Om vandringarna

Vandring 1: Gamla stans judiska historia

Mer än blodbad och kungar – här låter vi gatorna och gränderna berätta om den tidiga svensk-judiska historien! Följ med oss och vandra genom Gamla stan och besök några av de allra första judarna i Sverige. Vi får höra om deras liv under judereglementet från 1782 till 1838 då det avskaffades. 1838 var ett turbulent år för Sverige när revolutionens vindar blåste över Stockholm. Något som de svenska judarna drabbas av, på både gott och på ont. Häng med!

Vandring 2: Norrbro och frihetens århundrade

Hör om förändringarna i 1800-talets Sverige som ledde fram till judarnas medborgerliga och politiska rättigheter! 1800-talet präglades av omfattande politiska, ekonomiska och kulturella omvälvningar i Sverige. Här började judarnas politiska frigörelse. Restriktion efter restriktion började försvinna och öppnade nya möjligheter för integration. Under vandringen fokuserar vi på frihetens århundrade. Vi följer spåren av den judiska utflyttningen från Gamla stan mot Norrmalm, via bröderna Bonniers första boklåda, längs den långa vägen mot medborgerlig och politisk frihet.

Vandring 3: Det ortodoxa Södermalm

Stadsdelen Södermalm har en rik judisk historia! Judarna som kom till Stockholm från östra Europa från 1860-talet fram till första världskriget fick ofta hjälp att skaffa sig platser för gemenskap av redan etablerade judar. Men de skapade också egna samlingsplatser som reflekterade det religiösa liv och sociala sammanhang som de tog med sig till det nya landet. På den här vandringen kommer vi bland annat besöka ett ritualbad, synagogor och ett påtänkt ortodoxt center, för att se hur stadens glömda och gömda historia reflekterar det ortodoxa judiska livets mångfald.

Vandring 4: Förlorade röster

På Norra judiska begravningsplatsen i Stockholm finns små, enkla gravar över de judar som överlevde Förintelsen, men dog kort efter ankomsten till Sverige. Vilka var de och vad går att berätta om deras liv? Forskningsprojektet Förlorade röster – spåren efter 1945 års räddade har utforskat vad som går att berätta om ungefär 60 överlevande från Förintelsen som dog kort efter ankomsten till Sverige. Under vandringen på Norra judiska begravningsplatsen i Stockholm får du veta mer om tio av dessa levnadsöden. Vandringen är en del av projektet Förlorade röster.

Vandring 5: Norrmalm och Blaiseholmen

På sista vandringen utforskar vi platser på Norrmalm och Blaiseholmen med koppling till Förintelsen. Vandringen har tagits fram som en del av ett nytt initiativ av Sveriges museum om Förintelsen.

 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial, visning och inträde till Judiska museet i Stockholm ingår i kostnaden för denna kurs.

Om lärarna

Angelica Ruckstuhl arbetar som museipedagog på Sveriges museum om Förintelsen. Hon har tidigare arbetat som pedagog på Judiska museet och har en masterexamen i musei- och kulturarvsvetenskap från Uppsala universitet.

Carl Henrik Carlsson är fil.dr i historia på avhandlingen ”Medborgarskap och diskriminering. Östjudar och andra invandrare i Sverige 1860–1920″ som bland annat belönades med Uppsala Universitets Geijerspris. Hans översiktsverk ”Judarnas historia i Sverige (2021) nominerades till såväl Augustpriset som Stora fackbokspriset. Carl Henrik Carlsson är anställd vid Uppsala universitet där han sedan flera år leder högskolekursen Judarnas historia i Sverige. Han är också medgrundare av Judiska släktforskningsföreningen i Sverige och var dess förste ordförande.

Joakim Fuks är museilärare på Judiska museet, idéhistoriker samt leder filosofiska samtal.

Marcus Rist jobbar som museipedagog på Judiska museet i Stockholm. Han har en fil. kand. inom konstvetenskap och estetik från Uppsala universitet, där han skrev en uppsats om den numera rivna synagogan i Karlstad – Sveriges enda synagoga i trä. Sedan 2022 har han varit förankrad i flera delar av Judiska museets verksamhet och innehåll, men framför allt i arbetet med att förmedla det svensk-judiska kulturarvet till skolklasser, seniorgrupper och andra nyfikna besökare.

Foto: Anna Riwkin-Brick, Själagårdsgatan 19 i Gamla stan (idag Judiska museet i Stockholm) JUDF00474.