Utifrån ett rikt yrkesliv inom områdena musik, rytmik, dans och yoga använder Heléne en full verktygslåda med vetenskapligt dokumenterade metoder/tekniker för välmående. 

Utifrån deltagarnas behov formas varje grupps innehåll med en blandning av rörelse, dans, improvisation, mjuk yoga, qigong/taiji till judisk musik. Mindfulness, andningsövningar, meditation och reflekterande samtal ingår också i en judisk gemenskap.

Uppfyll mitsvan Shmirat Haguf, att ta hand om dig själv.

 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursen riktar sig till alla som vill bibehålla och förbättra sin hälsa.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Ta med egen yogamatta. Bär kläder som är sköna att röra sig i och gärna en tunn innesko. Undvik helst att äta minst en timme innan.

Om läraren

Heléne Don Lind är verksam som lärarutbildare vid Uppsala universitet och vid Kungliga musikhögskolan där hon bland annat undervisar i musik och hälsa, ergonomi och mental träning.

Foto: Martin Kreuger.

JUDISK TRO OCH TRADITION FÖR PERSONAL INOM ÄLDREOMSORG OCH HEMTJÄNST 

En tradition är något som man brukar göra och som återkommer regelbundet. En högtid är en speciell och viktig händelse som firas, till exempel Rosh Hashana, det judiska nyåret som infaller på hösten varje år. Många judiska traditioner och högtider som firas eller uppmärksammas bland judar i Sverige kommer från religionen. En del högtidlighåller historiska händelser. Högtider kan vara glada eller sorgliga eller en blandning av både och. 

På denna kurs får du lära dig om judisk tradition, tro och judiskt liv tillsammans med andra yrkesverksamma. 

Syftet med kursen är att få en ökad förståelse för och kunskap om de centrala teman kursen lyfter. En av Sveriges grundläggande fri- och rättigheter är religionsfrihet. Det vill säga frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. Staten har en skyldighet att säkerställa att äldre personer kan åtnjuta sina mänskliga rättigheter, utan diskriminering. Efter genomgången kurs kommer du, att i arbetet med boende och brukare, kunna stötta personer i att leva ett judiskt liv. Något som stärker känslan av identitet och sammanhang för den enskilde. 

Kursen ges i samarbete med Föreningen Judiska Hemmet och Judiska Församlingen i Stockholm.

 

 

Målgrupp

Kursen vänder sig till personal inom äldreomsorg och hemtjänst.
Ange arbetsplats och yrkesroll i din ansökan. 

Kursens upplägg 

Kursen ges i kurslokal i södra Stockholm, inte i Paideia folkhögskolas lokaler.
Adress meddelas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

Varje pass innehåller lärarledd teoretisk genomgång och presentation, varvat med frågor och diskussion. 

Centrala teman: 

  • Kosher, mat som är tillåten enligt judiska kostregler, eller kashrut.
  • Shabbat, judendomens heliga vilodag som infaller varje vecka. 
  • Pesach, högtid till minnet av uttåget ur Egypten och befrielsen från slaveriet. 
  • Det judiska året med olika högtider och traditioner. 
  • Den judiska livscykeln. 


Förkunskaper 

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Kursen vänder sig till personal inom äldreomsorg och hemtjänst.
Ange arbetsplats och yrkesroll i ansökan. 

Kursmaterial 

Kursen är kostnadsfri. Material tillhandahålls av läraren. Vid varje tillfälle erbjuds fika. 

Om läraren 

Alexis Fonjallaz är lärare i judiska studier och hebreiska för barn och ungdomar. Han ansvarar för Judiska församlingens bnei mitzva-program i Stockholm och undervisar i läsning och liturgiskt sjungande av judiska texter. Han är även ideellt engagerad i Chevra Kadisha, det judiska begravningssällskapet i Stockholm. Utanför det judiska sammanhanget har han en bakgrund inom filosofi och teoretisk fysik och har undervisat i matematik och fysik på gymnasienivå.

 

Foto: Paideia/Canva. 

Varmt välkommen till en serie om fyra skapande tillfällen där vi arbetar med att göra mindre bruksföremål i stengodslera med utgångspunkt i judiska traditioner. Vi kommer att arbeta med färg och form och lära oss olika tekniker och gå igenom ringling och tumning.

Kursen passar dig som inte tidigare arbetat med lera men är nyfiken och vill ha en introduktion in i lerans magiska värld. Deltagarnas verk kommer sedan att brännas och glaseras.

 

Kursens upplägg

Planerade kursdatum är 22/2, 8/3, 22/3, 29/3.
Samtliga kursdatum meddelas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Ingen tidigare erfarenhet behövs – alla kan skapa! Kursen passar dig som inte tidigare arbetat med lera.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

I kursen ingår tre kilo lera och vi kommer att arbeta med detaljer och färgsättning av ditt projekt. Vissa begränsningar finns för storlek och höjd på din skulptur då själva bränningen inte sker på folkhögskolan.

Om läraren

Daniela är konstnär, utbildad på Konstfack och Stockholms konstnärliga högskola. Idag arbetar hon främst med keramik och textil ofta med en undersökande blick. Leran har många möjligheter och olika områden att utforska, färg och form är en stor drivkraft i skapandet. Hon har tidigare undervisat både i kursform samt kortare workshops.

Foto: Canva AI.

Kursen behandlar i historiskt perspektiv det jiddischsocialistiska Arbeter Bund igår och idag, med översikt, fördjupning och historiska jämförelser. Avsikten är att öka kunskaperna om icke-sionistiska vägar i judisk arbetarrörelse.

Kursen ges i samarbete med Samtidshistoriska institutet, Södertörns högskola. 

 

Kursens upplägg

Upplägget består av föreläsningar och litteraturstudier. 

Kursen ges digitalt men det avslutande tillfället är en gemensam guidad tur i Stockholm, på dagtid den 31 maj. Mer information ges till antagna på kursen.

Förkunskaper 

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka men en allmän historisk orientering är en bra förutsättning och förväntas av deltagarna.

Nya såväl som tidigare deltagare är välkomna att ansöka då en progression i temat från tidigare kurser ingår.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursdeltagare använder sig av boken:

  • Socialism på jiddisch – judiska Arbeter Bund i Sverige” (Håkan Blomqvist).

Du får mer information om kursboken, som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Håkan Blomqvist (född 1951) är docent i historia, knuten till Samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola. Hans forskning är inriktad på arbetarrörelse, nationalism och antisemitism.

Foto: Bund Torshälla från YIVO Bundist Archive NY.

BOKEN JEHOSHUA, VÄSTER OM JORDANFLODEN: TILLKOMSTEN AV LANDET ISRAEL

 

Böckerna Jehoshua och Domarboken skildrar Israels erövring av Kanaans land. Berättelsen i Jehoshua är mer organiserad och systematisk än i Domarboken, som är en samling av olika berättelser. Jehoshua fortsätter där Femte Moseboken (Deuteronomium) slutar: Jehoshua har tagit över ledarskapet efter Mose, Mose har just avlidit, och nu är det dags att inta landet.

Vi träder in i en historisk period före monarkins etablering, då de israelitiska stammarna samlades kring en ledare i tider av kris, även om dessa ledare ännu inte hade någon institutionell makt över hela Israel. Övergången till monarki kom senare och var en betydande utveckling som markerar en ny era i Israels historia.

Jehoshua är den första boken i det som idag kallas den deuteronomistiska historien, som består av böckerna Jehoshua, Domarboken, Samuelsböckerna och Kungaböckerna.

Kursen ges i samarbete med Judiska Församlingen i Stockholm.

 

Kursens upplägg

I den här kursen kommer vi att läsa Jehoshua kapitel för kapitel och diskutera historiska, litterära, teologiska och etiska frågor som tas upp i texten eller som vi som läsare ställs inför.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Ute Steyer är rabbin i Stockholms Judiska Församling. Hon har tidigare arbetat som forskare och lärare i New York på Center for Jewish Law of Yeshiva University/Cardozo School of Law, på The Jewish Theological Seminary och på Yeshiva University.

Foto: Canva.

Man brukar säga att judendomen inte har några dogmer, några bestämda eller fasta trossatser. Ändå blev den store rabbinen Maimonides 13 trosartiklar, som han formulerade på 1100-talet, i sin introduktion till det kända 10:e kapitlet i Talmudtraktatet Sanhedrin, perek Chelek, mottagen och erkänd som dogmer och trosartiklar. På sitt välformulerade sätt lade han fast de grundprinciper som han anser att judendomen vilar på.

Maimonides själv hänvisar till dessa tretton trosprinciper som ”de grundläggande sanningarna i vår religion och själva dess grundvalar”. Ändå var dessa principer inte obestridda. Flera lärda som föregick och efterträdde Maimonides hade andra uppfattningar.

I den här kursen kommer vi att gå igenom de 13 trosartiklarna, hitta källorna och undersöka hur de har tillämpats i judiskt liv och vilka praktiska konsekvenser de har.

Kursen ges i samarbete med Judiska Församlingen i Stockholm.

 

Förkunskaper

Allmänna kunskaper i judisk tro, över nybörjarnivå, behövs för att ansöka till denna kurs. Ange dina förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Bengt Mosesson är född och uppvuxen i Malmö och har under mer än 35 års tid undervisat och föreläst om judendom. Bengt har studerat judisk filosofi och teologi i Israel och även varit bibliotekarie på Judiska biblioteket i Stockholm och arbetat som ansvarig för den religiösa och sociala sektionen på Judiska Församlingen i Stockholm. På Paideia folkhögskola undervisar Bengt på olika nivåer av kurser i judendom.

Foto: The National Library of Israel

JUDISK MEDITATION, HELGRETREAT

 

Intresset växer kring hur man kan förhålla sig till judiska högtider och traditioner, judisk bön, sång och Tora utifrån perspektiv och kvalitéer som är centrala i meditation. Det är inte alltid känt att det inom judendomen finns en levande meditationstradition. Rötterna finner vi bland annat i chassidismen och kabbala men också i andra judiska inriktningar. I vår tid ökar intresset för judisk meditation starkt. Gudstjänster växer fram där meditativa och kontemplativa inslag ingår. Det finns också retreats i judisk meditation runt om i världen.

Här erbjuds en möjlighet att delta i en helgretreat i judisk meditation. Under en hel helg tillsammans fördjupar vi oss i hur judisk meditation hjälper oss att odla vår förmåga till närvaro, innerlighet, lugn, tillit, medkänsla och visdom. Vi kommer att fokusera på meditation som en väg till ”tikkun olam”, att läka vår inre och yttre värld. Meditationspraktiken kommer att vara guidad, i dialog och i tystnad. Vi kommer att vara i stillhet men också ha meditation i rörelse. Vi kommer att sjunga judisk meditativ sång tillsammans, väva in hassidiska berättelser och ha utrymme för reflektion. Vi kommer också att vara en del i naturen.

Retreathelgen kommer vara till stor del i tystnad men också innehålla gemensam sång och meditativ reflektion och dialog. Vi odlar närvaro från tidig morgon till in på kvällen tillsammans men har stunder för egen tid och vila. Man är samtidigt fri att följa sina egna behov och kan välja att avstå inslag på schemat. För den som vill ha möjlighet till mer spontana samtal med andra finns möjlighet till det, till exempel utomhus under promenader.

 

Kursens upplägg

Datum: Från fredag den 20/3, preliminärt klockan 17:00 (ankomst från klockan 15.00) till söndag den 22/3, preliminärt klockan 15:00. Har du svårt att komma redan på eftermiddagen på fredagen kan du ansluta till kvällen. 

Söndag 1/3 på kvällstid sker ett digitalt informationsmöte via Zoom. Digital efterträff sker söndag 29/3 på kvällstid. Samtliga datum och tider skickas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Vi bor på enklare boende i Mellansverige. Restid från Stockholm kommer att behövas. Adressen meddelas i samband med antagningsbesked.


Förkunskaper

För att delta behöver du till exempel gå eller ha gått kurs i judisk meditation på fortsättningsnivå på Paideia folkhögskola. För den som har deltagit i grundkurs i judisk meditation kan det finnas möjlighet att delta, om man har viss erfarenhet av meditation. 

För dig som inte har erfarenhet av judisk meditation men erfarenhet av meditation från andra meditationstraditioner, finns också möjlighet att delta. 

Ange dina förkunskaper i ansökan.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 9/12. Efter den 9/12 är kostnaden för deltagande bindande om du erbjuds plats.

OBS! Begränsat antal platser! Efter 9/12 finns det möjlighet att ansöka till restplats i mån av plats.

Kostnader

Kostnaden för kursen är cirka 2800 kr och inkluderar enklare boende och måltider (resa till/från helgretreaten ingår inte). Kostnaden beror på antalet deltagare, men kommer inte överstiga 3000 kr. 

OBS! Kostnaden är bindande efter den 9 december om du inte har meddelat att du vill avregistrera dig innan detta datum. Vänligen observera att folkhögskolans regler kring kursansökan och möjlighet till kostnadsfritt återbud för övriga kurser våren 2026 inte gäller för den här kursen! Detta beror på att bindande bokningar måste göras långt i förväg. Vid behov av reducerad kurskostnad, kontakta kursansvarig.

Information om betalning och kursdetaljer skickas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen. Kostnaden betalas via Swish till utomstående part, betalningen sker inte via Paideia folkhögskola. Vid mycket särskilda omständigheter, som sjukdom, kan eventuellt kurskostnaden eller del av kurskostnaden återbetalas.

Om läraren

Suzanne Bruchfeld är psykolog, mindfulnesslärare, handledare och ledarskaps- och organisationskonsult. Hon arbetar sedan många år bland annat med mindfulnessbaserad psykoterapi och i arbetslivet med en integration av mindfulness och ledarskaps- och organisationsutveckling. Suzanne leder också sedan många år mindfulnessgrupper i många olika sammanhang, bland annat grupper inom psykiatrin. Hon har också specialiserat sig på hur mindfulness och self-compassion kan integreras i behandling för personer med komplex traumaproblematik. Hon är också meditationslärare i meditationspraktik förankrad i andlig tradition.

Foto: Paideia folkhögskola.

Den här kursen introducerar arabiska för deltagare utan tidigare erfarenhet och kombinerar modern standardarabiska (MSA) med talade varianter, främst levantinska och egyptiska dialekter. MSA är den formella versionen av arabiska som används i nyheter, litteratur och officiell kommunikation, medan dialekterna används i vardagliga samtal över hela arabvärlden.

Kursen utvecklar grundläggande färdigheter i att läsa, skriva, tala och lyssna och introducerar viktiga delar av det arabiska alfabetet. Deltagarna får lära sig ett grundläggande ordförråd och fraser som hjälper dem att delta i dagliga samtal och förstå enkla texter.

Målet med kursen är att ge deltagarna en solid grund i MSA, så att de kan kommunicera på en nybörjarnivå. I slutet av kursen kommer deltagarna att kunna hälsningsfraser, presentera sig själva, ställa och svara på enkla frågor och navigera i grundläggande situationer i ett arabisktalande sammanhang. Dessutom kommer de att få insikt i den arabiska och islamiska kulturen och historien.

Den här kursen är idealisk för alla som är intresserade av att lära sig arabiska för resor, arbete eller personlig utveckling. Den fungerar också som en språngbräda för mer avancerade studier i språket och förbereder deltagarna för att ytterligare utforska arabvärldens rika språkliga och kulturella arv.

 

Kursens upplägg

På kursen används en interaktiv metod där fokus ligger på deltagarna. Deltagarna förbereder sig självständigt hemma med hjälp av LINGCO:s webbplats som är ett LMS (Learning Management System), en online-resurs som är kopplad till kursboken där digitala övningar tillhandahålls och läraren kan följa deltagarnas framsteg.

För varje lektionstimme behöver man räkna med två timmars hemarbete.

Undervisningen fokuserar på att aktivera kunskap genom pararbete, gruppaktiviteter,  konversationsövningar och diktamen. Upplägget syftar till att uppmuntra till självrättning och stöd från andra deltagare och minimerar föreläsningar till förmån för aktiv språkanvändning och regelbunden övning.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i arabiska krävs för att delta i denna kurs. Den är utformad för nybörjare och börjar med grunderna i modern standardarabiska. Deltagare med vissa förkunskaper i arabiska är välkomna att delta men bör vara medvetna om att kursinnehållet och tempot är anpassat för nybörjare.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver införskaffa kursbok på egen hand.

Kursbok är:

  • Alif baa: introduction to Arabic letters and sounds”, 3rd edition.

Boken finns i både digital och tryckt version. Med den tryckta versionen följer en unik kod som ger tillgång till den digitala resurs som används i kursen. Deltagare är välkomna att använda antingen den tryckta boken och hemsidan eller den digitala versionen och hemsidan.

Du behöver ha tillgång till boken till det första kurstillfället. Den digitala versionen rekommenderas för att underlätta tid för leverans. Mer information om bok- och inköpsställe skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Michael har studerat och forskat i arabiska i över 20 år, med ett särskilt intresse för likheter och skillnader mellan hebreiska och arabiska. Han har en kandidatexamen i islamiska studier och Mellanösternstudier och en magisterexamen i hebreiska från Hebrew University of Jerusalem, vilket ger honom en stark grund i semitiska språk. I Israel undervisade Michael i hebreiska som andraspråk vid ledande akademiska institutioner. För 2 år sedan flyttade han till Sverige med sin familj, där han nu undervisar både i fysiskt klassrum och på distans i arabiska och hebreiska. Han håller också föreläsningar om det arabiska språkets historia, kultur och utveckling samt om islam.

Foto: Canva. 

Vi arbetar med att tillsammans utveckla ordförråd och kunskaper i grammatik och konversation. På kursen jobbar vi aktivt med att fördjupa kunskaperna gällande exempelvis tempus och personliga pronomen. 

Vid slutet av kursen kan du beskriva tid och klockan på hebreiska, har kunskaper i att böja verb i futurum och kan bland annat ge en vägbeskrivning till en hebreisktalande person. 

Bruchim habaim, välkommen!

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-4” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder våren 2026.

 

Kursens upplägg

I undervisningen på denna kurs används en metod som innebär att undervisningen sker i så lång utsträckning som möjligt på hebreiska (men läraren kan både engelska och svenska).

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget. 

Förkunskaper

Kursen riktar sig till dig som har avslutat tre terminers studier i hebreiska på folkhögskolan eller har motsvarande kunskaper. Ange dina förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • ”Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

Foto: Paideia/Canva.

I vår tid finns ett ökat intresse för meditation och kontemplation, såsom mindfulness och andra inriktningar. Det är inte alltid känt att dessa perspektiv, övningar och traditioner också finns inom judendomen. Rötterna finner vi bland annat i hassidism och kabbalah men också i andra judiska inriktningar. Inom judendomen i vår tid ökar intresset för judisk meditation. Gudstjänster växer fram där meditativa och kontemplativa inslag är en del och det finns också retreats i judisk meditation. Intresset växer också kring hur man kan förhålla sig till judiska högtider och traditioner, bön, sång och Tora utifrån perspektiv och kvalitéer som är centrala i meditation. Stort fokus ligger på att odla vår förmåga till närvaro, innerlighet, lugn, tillit, medkänsla och visdom.

Vi utforskar hur judisk meditation kan hjälpa oss att växa som människor och att läka från de svårigheter vi möter i livet. På fortsättningsnivå läggs större betoning än tidigare på meditation i praktiken, men teoretiska perspektiv kommer också att ingå. Det tillkommer också fler inslag av att leda sig själv i närvaro, medkänsla och i olika meditationsövningar. Övningar kommer att vara både guidade, i dialog och i tystnad. Vi fördjupar oss också i att sjunga judisk meditativ sång tillsammans. För den som önskar praktisera meditation mellan kurstillfällena erbjuds stöd och vägledning.

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av träffar i folkhögskolans lokaler såväl som digitala meditationsträffar. Inom ramen för kursen träffas vi även till exempel för meditation under Shabbat, judiska högtider och meditation i naturen.

Zoom-träffarna är ett komplement till de längre tillfällena i kurslokal och det går därför inte att delta i kursen endast på distans.

Kursen omfattar 5 tillfällen i kurslokal, 1 dagsutflykt, 6 meditationstillfällen på distans via Zoom och ett hybridtillfälle (både i kurslokal och på Zoom).

DATUM:

Söndagar, dagtid i kurslokal följande datum: 15/2 , 12/4, 10/5, 7/6, (7/6 är ett hybridtillfälle som sker parallellt i kurslokal och via Zoom). 

Lördag 7/3, kvällstid (havdalahmeditation). 

Fredag 29/5, kvällstid (shabbatmeditation). 

Söndag 26/4, heldag (meditation i naturen).

Onsdagar, digitalt via Zoom, kvällstid följande datum: 25/2, 18/3, 15/4, 29/4, 3/6. 

Söndag 17/5, digitalt via Zoom, dagtid. 

 

Kursnivå

Kursen är en fortsättning på grundkurs eller fortsättningskurs i judisk meditation på Paideia folkhögskola.

Det är möjligt att delta i kursen även för dig som har viss erfarenhet av annan meditation än judisk meditation. Ange dina förkunskaper i ansökan.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Suzanne Bruchfeld är psykolog, mindfulnesslärare, handledare och ledarskaps- och organisationskonsult. Hon arbetar sedan många år bland annat med mindfulnessbaserad psykoterapi och i arbetslivet med en integration av mindfulness och ledarskaps- och organisationsutveckling. Suzanne leder sedan många år mindfulnessgrupper i olika sammanhang, bland annat grupper inom psykiatrin. Hon har specialiserat sig på hur mindfulness och self-compassion kan integreras i behandling för personer med komplex traumaproblematik. Hon är också meditationslärare i meditationspraktik förankrad i andlig tradition.

Foto: Paideia folkhögskola.