Denna kurs fortsätter studiet av modern arabiska för deltagare som redan har slutfört en nybörjarkurs på Paideia folkhögskola eller har motsvarande kunskaper i det arabiska alfabetet, uttal och enkel meningsbyggnad. Med hjälp av läroboken “Al-Kitaab Part One” utvecklar vi tillsammans färdigheter i läsning, skrivning, hörförståelse och muntlig kommunikation. Du ges möjlighet att utöka förståelsen för det arabiska språket och den arabiska kulturen genom autentiska texter, dialoger och multimedia-resurser.

Boken “Al-Kitaab del 1” erbjuder en integrerad metod för språkinlärning som kombinerar formell och vardaglig arabiska (egyptisk och levantinsk) med hjälp av färgkodade ordförråd och dialoger. Genom att utgå från autentiska texter, videomaterial och kulturella sammanhang ges kursdeltagarna möjlighet att utveckla sin språkförståelse och sin kommunikationsförmåga i verkliga situationer.

På kursen går vi igenom viktiga grammatiska strukturer, verbformer och meningsmönster, samtidigt som mer avancerat vokabulär relaterat till vardagsliv, utbildning, media och arbete introduceras. Deltagarna läser och diskuterar korta autentiska texter, tittar på dialoger och gör interaktiva övningar online via den webbplats som hör till läroboken.

Kursens mål är att hjälpa deltagarna att gå från nybörjarnivå till mellannivå, så att de kan:

  • Förstå och använda mer komplexa grammatiska och lexikala strukturer.
  • Kommunicera muntligt och skriftligt på arabiska med ökat flyt och självförtroende.
  • Känna igen och uppskatta skillnaderna mellan formell och vardaglig arabiska.
  • Läsa enkla autentiska texter och uttrycka åsikter om välbekanta ämnen.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Kursen består av interaktiva lektioner som kombinerar förklaringar, par- och grupparbete, konversationsövningar, hörförståelse och läsning av texter från boken. Varje lektionspass fokuserar på praktisk kommunikation och förstärkning av grammatik och ordförråd genom aktiv användning.

Deltagare behöver avsätta cirka 2–3 timmar per vecka för hemarbete för att förbereda sig inför nästa lektion. I hemarbetet ingår läs-, skriv- och hörförståelseuppgifter.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen riktar sig till deltagare som har genomgått en nybörjarkurs i arabiska vid Paideia folkhögskola eller har motsvarande kunskaper i grundläggande grammatik, ordförråd och läsförståelse. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver införskaffa kursbok på egen hand. 

Kursbok är:

  • “Al-Kitaab Part One”, Third Edition with Website (Kristen Brustad, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi)

Du behöver ha tillgång till boken till det första kurstillfället. Mer information om kursbok skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Michael har studerat och forskat i arabiska i över 20 år, med ett särskilt intresse för likheter och skillnader mellan hebreiska och arabiska. Han har en kandidatexamen i islamiska studier och Mellanösternstudier och en magisterexamen i hebreiska från Hebrew University of Jerusalem, vilket ger honom en stark grund i semitiska språk. I Israel undervisade Michael i hebreiska som andraspråk vid ledande akademiska institutioner. För två år sedan flyttade han till Sverige med sin familj, där han nu undervisar både i fysiskt klassrum och på distans i arabiska och hebreiska. Han håller också föreläsningar om det arabiska språkets historia, kultur och utveckling samt om islam.

Foto: Canva.

JUDISK VÄXTLÄKEKONST I TEORI OCH PRAKTIK (HYBRID)

 

Kursen handlar om judiska traditioner kring läkeväxter och om att identifiera och använda läkeväxter ur ett judiskt perspektiv. Kursen är uppdelad i två delar: en teoretisk del och en praktisk del. 

  • Den teoretiska delen beskriver läkeväxternas historia i judendomen, deras olika användningsområden samt vem som traditionellt har använt dem. Den tar upp hur läkeväxter används inom olika judiska sammanhang och redogör för den ashkenaziska läkeväxttraditionen i Östeuropa, både ur ett historiskt och ett modernt perspektiv. Här beskrivs hur läkeväxter har använts för såväl medicinska som magiska syften – ofta båda samtidigt. Det redogörs för vad Baal Shem och opshprekherins var, det vill säga judiska medicinmän och -kvinnor, deras roll i samhället samt hur de använde sig av Practical Kabbalah i sitt arbete.Teoridelen inkluderar även växters plats i Toran och hur de används i judiska högtider och ceremonier. Den tar också upp örternas och den judiska magins plats i moderna judiska sammanhang.
  • Den praktiska delen ger kursdeltagarna möjlighet att lära känna judiska läkeväxter som finns i Stockholmsområdet. Kursdelen går igenom växternas namn på svenska, hebreiska och jiddisch, deras egenskaper samt hur de kan tillämpas.Den praktiska delen sker både i klassrummet – där deltagarna får undervisning om växterna och tillverkar egna örtprodukter såsom teer, tinkturer och örtamuletter – och utomhus på örtvandringar, där deltagarna identifierar och plockar judiska läkeväxter som sedan används i tillverkningen av produkterna.

Kursen syftar till att ge kunskap om hur läkeväxter används inom judendomens olika grenar. Kursdeltagarna får ett perspektiv på hur den judiska historien är levande och närvarande omkring oss, bland annat genom växterna. Deltagarna får även verktyg för att använda läkeväxter i hälsofrämjande och ceremoniella syften (man bör alltid rådfråga läkare innan användning i medicinskt syfte).

 

Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, örtvandringar och workshops (när vi tillverkar örtprodukterna).

Hälften av kurstillfällena sker på distans och hälften sker i fysiskt klassrum.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Mirjam Frydman arbetar som herbalist och tarotläsare och har studerat judisk herbalism samt kabbalistisk tarot. Hon har arbetat med ungdomar inom Judiska Församlingen i Stockholm och drev projektet “Naamas trädgård – en judisk örtagård” med syftet att lyfta fram och sprida kunskap om judiska örtläketraditioner och kvinnor ur Toran. Miriam har hållit workshops, bland annat på Paideia, om judiska örter och leder för närvarande en kurs i tarot och kabbala. Hon har även organiserat judiska kvinnocirklar där deltagarna tillsammans utforskar sina judiska rötter och stärker den judiska samhörigheten.

Tidigare har Miriam studerat film i San Francisco och Sydafrika. Hon har ett stort intresse för symbolik i olika kulturer. Hon har arbetat med ungdomar med olika typer av problematik och ser gemenskap och sammanhang som något livsviktigt. Att lyfta fram och sprida kunskap om bortglömda och mindre centrala delar av den judiska kulturen ser Miriam som ett sätt att finna likasinnade och skapa ett starkt, inkluderande och mångfacetterat community.

Foto: Paideia/Canva.

A PHOTOGRAPHY COURSE, FROM THE DIGITAL CAMERA TO THE PHONE: HOW TO DOCUMENT YOUR LIFE AND PASS IT ON (HYBRID)

 

Kursen ger en översikt över fotografiets utveckling som medium, lär ut de grundläggande principerna (ljus, komposition, berättande, retuschering, arkivering med mera) och berör det viktiga temat om minne och överföring av minnen.

Kursen innehåller gott om praktiska moment, med många tillfällen att arbeta med professionell fotoutrustning, ljussättning och olika trycktekniker. Deltagarna får också möjlighet att tillämpa sina kunskaper under fotopromenader i staden.

 

Kursens upplägg

Kursen består av föreläsningar, praktiska övningar, diskussioner, fotoanalys och fotopromenader utanför klassrummet i staden.

Den första träffen sker på distans via Zoom, en vecka före kursstart. Resten av kurstillfällena äger rum fysiskt i Stockholm. Samtliga datum och tider meddelas i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Deltagare med intresse för fotografi, som har en kamera – eller till och med bara en mobiltelefon – är välkomna att ansöka.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Deltagare tar med egen kamera eller mobiltelefon. Övrigt kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Ouriel Morgensztern är frilansfotograf baserad i Wien, Österrike, sedan 2003. Han har studerat filmproduktion och fotografi i Paris och New York. Ouriel är specialiserad på reportagefotografi (bland annat inom judiska församlingar), porträtt och arkitektur. Han har haft ett flertal utställningar runt om i världen (USA, Frankrike, Colombia, Österrike med flera). Ouriel talar fem språk – och andas ett: fotografi.

Foto: Ouriel Morgensztern. 

 

Ze Kollel erbjuder en intensiv fördjupning i klassiskt judiskt lärande genom studier av veckans Tora-avsnitt (Parasha) och Talmud. Alla deltagare erbjuds möjligheter att undervisa och utveckla sina färdigheter som potentiella judiska lärare och ledare.

Ze Kollel strävar efter att vara en plats för personlig och andlig tillväxt med texten som guide och studiekamraterna som följeslagare. Namnet är både en blinkning till traditionella Kollel-miljöer som ofta är exklusiva för män, samtidigt som det är en translittererad form av de hebreiska ord som betyder “Det inkluderar”.

Denna vår kommer vi att studera Traktat Ta’anit – en resa genom fastor, högtider och gemensamt ansvar, uråldrig liturgi och profetisk längtan. Från regnböners koreografi till den oväntade glädjen på Tu B’Av, öppnar Ta’anit en värld där människor uttrycker förhoppningar – och himlen lyssnar.

Genom fördjupade studier, chevruta (traditionella parvisa textstudier) och skarpa diskussioner kommer vi att ställa oss frågan vad det innebär att som gemenskap svara på och möta kriser.

Ze Kollel är ett samarbete med Hillel Deutschland och Oy Vey Amsterdam.
Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Ze Kollel innehåller en möjlighet att leda en parasha-session, ett obligatoriskt skrivande av en original kommentar till Talmud samt en personlig Shabbaton 29-31 maj.

10 av träffarna sker digitalt på plattformen Zoom och de avslutande 3 dagarna sker med en gemensam helg i Stockholm.

Lärarna kommer att kontakta sökande som en del av antagningsprocessen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kunskaper i hebreiska är bra men inga förkunskaper eller kunskaper i hebreiska krävs. Texterna läses på varje deltagares föredragna språk under chevruta (textstudier i par), och på engelska under gruppsessioner.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial, boende och deltagande i en Shabbaton i Stockholm 29-31 maj 2026 ingår i kostnaden för denna kurs. Resekostnader och reseförsäkring ingår inte. 

Om lärarna

Lievnath Faber är en judisk pedagog och aktivist, födelse- och dödsdoula och ritualist. Hon har en magisterexamen i konst från Amsterdams universitet och är en senior Humanity in Action-stipendiat samt en senior Landecker Democracy-stipendiat som skriver och arbetar om skärningspunkten mellan antirasism och antisemitism i Europa och särskilt i Nederländerna. Hon väver samman judisk aktivism, medvetenhet om livscykeln och ritualer för att skapa ett glädjefyllt och stärkt judiskt liv i Europa. Hon är utbildad mikveh-guide och sorgceremoniledare, (med)grundare och programdirektör för Oy Vey, en öppen, inkluderande och okonstlad judisk gemenskap i Amsterdam och en del av fakulteten för Ze Kollel, ett paneuropeiskt judiskt utbildningsprogram. Hon är rabbinstuderande vid ALEPH – Alliance for Jewish Renewal och arbetar för att skapa ett glädjefyllt och starkt judiskt liv i Europa.

Sophie Bigot-Goldblum har en MA-examen, magna cum Laude från Hebrew University i judiska studier och en MA från EHESS i politisk teori. Hon hade förmånen att få studera vid olika yeshivot i Israel och USA under fyra år: vid Pardes, den konservativa yeshivan, Hadar och Drisha. Dessutom är hon med och leder Paideias Paradigm-program, som samlar europeiska, amerikanska och israeliska judiska yrkesverksamma och opinionsbildare för en vecka av intensiva diskussioner och lärande om judisk identitet. Sophie undervisar vid Conservative Yeshivas sommarprogram och har publicerats i judiska tidskrifter i USA och Europa: JOFA journal, Mozaika, Tenou’a, La Voix Sépharade. Hon är medgrundare till Bealma, den första egalitära sefaradi minyan i Frankrike. Hon älskar fotboll och en god Yerushalmi-kugel.

Foto: Paideia.