Vill du veta mer om judarnas historia i Sverige? Välkommen till denna kurs som ger en översikt över den judiska befolkningsgruppens historia i Sverige från 1600-talet till idag. Den handlar om inom-judiska relationer och relationer mellan judar (individer och kollektiv) och den svenska statsmakten och det omgivande majoritetssamhället.

Kursen omfattar såväl politiska, sociala, ekonomiska, organisatoriska, kulturella, religiösa som genusaspekter och sätts in i ett internationellt sammanhang.

 

Förkunskaper

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Som kurslitteratur används Carl Henrik Carlssons bok ”Judarnas historia i Sverige” (Natur & Kultur).

Deltagare köper kursboken på egen hand. Mer information om kursbok skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Carl Henrik Carlsson är docent i historia vid Uppsala universitet. Han disputerade på en avhandling 2004 om statens mottagande av så kallade ”östjudar” 1860-1920 och har därefter forskat, skrivit och undervisat om svensk-judisk historia ur olika aspekter, bland annat som lärare på Paideia folkhögskola. Han är också släktforskare och grundade 1997 Judiska släktforskningsföreningen i Sverige tillsammans med kantor Maynard Gerber. 

Carl Henrik har skrivit åtskilliga böcker och artiklar om judisk historia och även arkivguiden “Källor till judarnas historia i Sverige” (Riksarkivet) som kom ut 2022. Hans översiktsverk “Judarna historia i Sverige” (Natur & Kultur) nominerades 2021 till såväl Augustpriset som Stora fackbokspriset. Hans senaste bok från 2025 heter “Aaron Isaac. Sveriges förste jude” (Natur & Kultur).

Foto: Ett fotograferat litografi från 1860 som visar Göteborgs synagoga [Wikipedia].

KABBALAH – JEWISH MYSTICISM AND PERSONAL GROWTH 2 (DISTANS)

 

Det finns många sätt att fördjupa och bredda det judiska lärandet, judisk visdom och det judiska sättet att leva – för personlig utveckling. En del tycker om att studera, andra att hitta sätt att engagera sig i och ta hand om vår gemenskap. Vissa gillar att utöva religiösa och traditionella ritualer som bön, sång, dans och firande. Och vissa av oss söker efter en djupare, mer andlig mening – med stöd av studier och praktik i våra liv. 

Kabbala erbjuder oss ett sätt att studera både moderna och antika mystiska texter och filosofi. Och den vägleder oss att testa och tillämpa många vackra begrepp, modeller, ritualer och meditationer i våra egna liv, för att hjälpa oss att fördjupa vår egen andliga resa.  

Det hebreiska ordet kabbala betyder “att ta emot”. Kabbala uppmuntrar oss att studera och reflektera på djupet, att meditera och att tillsammans utforska dess innebörd och praktik. När vi studerar kabbala skapar vi tid och utrymme för att utveckla vår medvetenhet och förståelse, och förbereda oss på att ta emot insikter från universums mysterier – och från den judiska mystiska traditionen – för att sedan dela dessa upplevelser med varandra.

Kursmål är att: 

  • Lära känna varandra i vår grupp – vilka vi är, vilka våra avsikter är och vår motivation för att studera kabbala, vilken bakgrund och erfarenhet vi har av judisk kunskap och andlig utveckling.
  • Lära oss och få insikter i kabbalans historia, vilka de olika ledarna, lärda och mystikerna var, att introduceras till de viktigaste litterära källorna till kabbalan.
  • Utforska och introduceras till “Livets träd” och dess dynamik, de 10 sephirot, de 4 världarna och själens 5 lägen. 
  • Tillämpa kabbalistiska källor och filosofi på judiska högtider. 

Denna kurs är en fortsättning från höstterminen 2025.

Kursen organiseras av Judiska Församlingen i Göteborg och Paideia folkhögskola, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden. 

 

Kursens upplägg

Kabbala är både en teoretisk filosofi och en praktik. Under den här kursen kommer vi ta oss tid att:

  • läsa och studera texter
  • diskutera, testa och utforska innebörden av de texter och modeller vi läser
  • utveckla och praktisera ritualer och meditationer
  • tillämpa lärdomarna och insikterna i våra liv

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Läraren förstår både engelska och svenska. Deltagarna är välkomna att tala svenska i smågruppsdiskussioner om alla i gruppen talar svenska.

Denna kurs är en fortsättning från höstterminen 2025 och vänder sig främst till tidigare deltagare. Om du har förkunskaper i Kabbalah är du också välkommen att ansöka.
Ange dina tidigare erfarenheter och relevant information om dig själv i ansökan.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Sari Scheinberg är född och uppvuxen i New York där hon gick på Yeshivat Ramaz i 13 år (där hon lärde sig hebreiska, Tora, Talmud med mera) och fortsatte sin utbildning och utveckling som gestalt- och organisationspsykolog. Hon flyttade till Sverige 1990 för kärlekens skull och har sedan dess arbetat som lärare och aktionsforskare i Sverige och runt om i världen. I Sverige har hon ägnat sig åt att utveckla och leda program för att arbeta med frågor som rör välbefinnande, mänskliga rättigheter och integration. Hon har arbetat med svenska och europeiska AID-program i över 40 år – med att utforma och leda forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram runt om i världen.

Sari har alltid varit mycket aktiv när det gäller att leva och utveckla sitt judiska liv. I Sverige och Göteborg har hon varit en del av det team som utvecklat och nu leder Judiska Församlingens egalitära Masorti-sektion. Sari har varit fascinerad av kabbala sedan hon var ung och läste och studerade kabbala med olika lärare. Sari utformade och började undervisa sina egna kabbala-grupper i Göteborg och ledde en grupp i nästan 18 år. Efter en paus återupptog hon hösten 2025 att undervisa, utforska och vägleda en grupp i kabbala.

Foto: Pixabay/Canva.

Vi fortsätter att tillsammans utveckla ordförråd och kunskaper i hebreiska. Du ges tillfälle att konversera och testa på att jobba med längre texter. I slutet av kursen kommer du att känna dig säkrare i att beskriva sammanhang och uttrycka dig på hebreiska.

Inom grammatiken arbetar vi bland annat med att behärska att komparera adjektiv och böja verb i imperfekt. 

Bruchim habaim, välkommen! 

Notera att du endast kan antas till en nivå av terminskurserna “Modern hebreiska termin 1-4” under samma termin. Är du osäker på vilken nivå som passar dig, är du välkommen att kontakta administrationen på info@paideiafolkhogskola.se.

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder våren 2026.

 

Kursens upplägg

Du förväntas vara aktiv på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget.

Förkunskaper

Kursen riktar sig till dig som har avslutat två terminers studier i hebreiska på folkhögskolan eller har motsvarande kunskaper. Ange dina förkunskaper i ansökan.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Kursen använder sig av följande bok:

  • ”Barosh Uvarishonah, First and Foremost, Hebrew for beginners and more”.

Deltagare har möjlighet att köpa kursboken av skolan. Ange i ansökan om du vill köpa boken av folkhögskolan eller införskaffar boken på egen hand.

Foto: Paideia/Canva.

Har du någonsin undrat varför krinoliner blev så vida? Varför romarna draperade togan, hovmän pudrade peruker eller varför viktorianer snörde korsetter så hårt? Och vad bar judar under olika tider?

Den här kursen är en snabb och spännande resa från den klassiska antiken till slutet av 1800-talet, där vi utforskar hur mode, konst och samhälle ständigt har påverkat varandra. Genom målningar, tryck och bevarade plagg – från tunikor och togas till kragar, panniers, frackar och turnyrer – avkodar vi silhuetter och textilier för att se vad de avslöjar om identitet, teknik, handel, politik och makt.

Genom engagerande diskussioner och noggranna bildanalyser lär du dig att “läsa” kläder som historiska källor – och upptäcka hur gångna tiders trender fortfarande ekar i dagens kultur och garderober. Samtidigt följer vi en tydlig judisk tråd genom historien och undersöker klädsel, lagar och traditioner från antiken till det viktorianska Europa – för att förstå hur diaspora, tro och migration har format vad judar bar och hur de avbildades.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen genomförs med hjälp av visuella föreläsningar, gruppdiskussioner och guidade analyser av konstverk, historiska porträtt och modebilder. Tillsammans utforskar vi hur silhuetter, tyger och stilkoder har framställts i den visuella kulturen – från antiken fram till 1800-talet. Varje tillfälle uppmuntrar deltagarna att titta närmare på hur kläder kan spegla status, kön, identitet och politik genom historien.

Som del av kursens upplägg ingår en uppgift att hålla en fem minuter lång presentation. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Alla som är intresserade av mode, konst eller kulturhistoria är välkomna.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Roei Derhi är modedesigner och föreläsare som specialiserar sig på skärningspunkten mellan mode, konst och kulturhistoria. Han har arbetat med institutioner i Europa och Mellanöstern, och hans undervisning fokuserar på hur visuell kultur skapar mening, identitet och maktstrukturer. Hans senaste forskning har fokuserat på antisemitism och politik i förhållande till representation i visuella medier.

Photo: Marie Antoinette, drottningen av Frankrike, Jean-Baptiste Gautier Dagoty, 1775.

Välkommen till en konversationskurs i jiddisch på fortsättningsnivå där vi tillsammans läser enklare texter och lyssnar på korta presentationer samt diskuterar innehållet. Kursen går igenom svåra ord såväl som ord och uttryck som härstammar från hebreiska.

Kursen ges i samarbete med Jiddischsällskapet i Stockholm.

Paideia folkhögskola erbjuder också distanskurserna Avrom Sutskever – Yiddish Poetry (på engelska), Yiddish 3 (på engelska) och Yiddish 7 (på engelska) under vårterminen 2026. Se mer på respektive kurssida.

 

Förkunskaper

Kursen ges på jiddisch. Deltagare behöver ha tidigare kunskap i läsning av enklare texter, förstå lättare presentationer samt kunna föra kortare samtal på jiddisch. Du som har studerat jiddisch på Paideia folkhögskola behöver ha läst minst två terminer på nybörjarnivå (termin 1 och 2).

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om lärarna

Ben Auerbach är född i Stockholm 1948. Båda föräldrarna talade jiddisch så jiddisch blev som ett andra modersmål för Ben. Mormor och morfar kom från Ryssland i början av 1900-talet och de talade en ”litvish” jiddisch och likaså Bens mamma. Pappa var från Polen så Bens jiddisch blev med blandade dialekter. Ben har arbetat och bott i Israel i tre år och talar även hebreiska. Ben har varit aktiv i Jiddischsällskapet i Stockholm i mer än 20 år och deltagit på flera sätt i många olika aktiviteter. Han är också aktiv i teatergruppen Stockholm Jiddischer Teateramator’n.

Leif Freilich är född i Stockholm av polsk-judiska föräldrar med jiddisch som modersmål. Efter studier på Kungliga Tekniska Högskolan bodde Leif i Israel och forskade på Weizmann Institutet i sju år. För cirka tjugo år sen började han lära sig att läsa jiddisch. Numera är Leif aktiv i Jiddischsällskapet i Stockholm. Han ansvarar för tre jiddischcirklar i vilka man talar och läser texter på jiddisch och han driver Sällskapets Facebookgrupp. Leif har varit Sällskapets representant i Limmud och ansvarade för jiddisch-programmet 2019. Han har också varit arrangör av några sommarjiddischseminarier samt hjälpt teatergruppen Stockholms Jiddische Teateramator’n.

Foto: Motivet på bilden är målat av Jean Hessel.

MODERN HEBREW: HEADLINES AND BEYOND – EXPLORING THE NEWS (DISTANS)

Denna kurs riktar sig till dig som redan behärskar hebreiska flytande i tal och skrift, och som vill underhålla språket samt fördjupa dina kunskaper genom att läsa och diskutera nyhetsartiklar och aktuella händelser. Under kursens gång använder vi material från olika hebreiskspråkiga dagstidningar, samt tv-inslag och nyhetsprogram.

Vi läser texter inom teman som politik, samhälle, kultur och globala händelser och diskuterar innehållet tillsammans i gruppen. Deltagarnas aktiva närvaro är viktig, liksom viljan och förmågan att delta i samtal på hebreiska kring det vi läser. Undervisningen sker på hebreiska och välkomnar deltagare som utöver hebreiska talar både engelska och svenska.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

Bruchim habaim, välkommen!

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder våren 2026.

 

 

Kursens upplägg

Du förväntas ha regelbunden närvaro på kurstillfällena och delta i samtal och övningar med andra deltagare. Din aktiva närvaro är viktig, liksom viljan och förmågan att delta i samtal på hebreiska kring det vi läser. Hemuppgifter mellan kurstillfällena ingår i upplägget.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Undervisningen sker på hebreiska och välkomnar deltagare som utöver hebreiska talar både engelska och svenska.

Kursen riktar sig till dig som redan behärskar hebreiska flytande i tal och skrift, och som vill underhålla språket samt fördjupa dina kunskaper. Du behöver kunna läsa en tidningsartikel på hebreiska (för exempelartikel se nedan), förstå innehållet du läser och ha förmåga att diskutera artikeln i gruppen.

Ange förkunskaper i din ansökan. Du kan testa din nivå genom att läsa en exempelartikel i tidningen Simanim.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial i form av digitalt material ingår i kostnaden. Läraren tillhandahåller digitala kopior av artiklar.

Du kan välja att teckna en egen prenumeration (ingår inte i kurskostnaden) på den digitala tidningen Simanim som du i så fall införskaffar på egen hand. Du får mer information om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Anat Samuelsson är född och uppvuxen i Jerusalem där hon studerade på sånglinjen vid Academy of Music och pedagogik vid David Yelin College. Hon har undervisat vuxna, ungdomar och barn i hebreiska i över 10 år. Anat har en passion för det hebreiska språket och ett särskilt intresse för hebreiskans ursprung och rötter. Anat sjunger och uppträder i diverse ensembler och studerar kabbala på Mishkan Hakavana i Israel.

Foto: Pixabay.

HISTORY AND LITERATURE OF THE JEWISH ENLIGHTENMENT (HASKALAH) IN CENTRAL EUROPE (DISTANS)

 

Efter en inledande diskussion kring frågan ”Vad är Upplysningen?” kommer kursen att utforska gränserna mellan Haskalah (den judiska upplysningen) och den bredare Upplysningstiden. Vi kommer också att studera hur den kristna diskursen om judar stod i kontrast till nya judiska självdefinitioner under 1700-talet.

Med fokus på teman som språk, social disciplin, utbildning, press och kön kommer kursen att analysera hur idéer och kulturella praktiker överfördes mellan judiska och icke-judiska samhällen under en fascinerande epok.

Kursen ges i samarbete med Hochschule für Jüdische Studien Heidelberg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Centralt i kursen är läsning och diskussion av källtexter (i engelsk översättning). Deltagare bör räkna med cirka en timmes förberedelsearbete hemma inför varje undervisningstillfälle.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. En vilja att aktivt engagera sig i texterna är önskvärt.

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Louise Hecht är historiker, utbildad vid Wiens universitet och Hebreiska universitetet i Jerusalem. Hennes undervisning och forskning fokuserar på judisk kultur och rättshistoria i Centraleuropa från 1600-talet och framåt.

Foto: Lessing och Lavater som gäster i Moses Mendelssohns hem. Målning av Moritz Daniel Oppenheim, 1856.

Kanske mer än genom något annat medium, har judar genom århundradena uttryckt sin tro genom bön. I den här kursen analyseras hur sidduren – den judiska bönboken – sammanställdes och hur den förändrades organiskt under två årtusenden, med utgångspunkt från tanakhiska och talmudiska källor.

Kursen erbjuder inte bönelektioner, utan är snarare en djupgående analys av bönetexterna och deras förhållande till de lagar för bön som finns i Mishna och Talmud.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Att ha kunskaper i hebreiska är hjälpsamt men inget krav. Texterna läses på engelska, förutsatt att de är tillgängliga i översättning.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat vid en yeshiva i Jerusalem som ung och har därefter läst vid Bar-Ilan-universitetet. Hans intressen rör den muntliga traditionen inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form.

Joseph arbetar på Grand Patentbyrå AB, ett svenskt immaterialrättsföretag som han själv har grundat.

Foto: Canva.

I den här kursen får du lära dig hur judar fick efternamn och när de började användas.

Judiska efternamn är historiskt sett något ganska sent och det är också tveksamt om dessa namn är unika för judar. Några är det, andra inte. Judar har också olika slag av efternamn både språkligt och med olika ursprungliga betydelser. Du får också reda på att det finns flera myter kring hur judar fick sina efternamn. För den som är intresserad ska vi också försöka att ta reda på när din familjs efternamn började användas.

Före 1780-talet var det få askenasiska judar som hade efternamn som ärvdes i generation efter generation. Man hade patronymikon, det vill säga faderns förnamn användes som efternamn och växlade från generation till generation. Ibland hade man tillnamn efter vilket yrke man hade eller varifrån familjen var. Men dessa tillnamn växlade också från generation till generation och ibland till och med inom en generation. Sefardiska judar hade dock redan före 1600-talet börjat använda permanenta släktnamn.

Det var den österrikiske kejsaren som tvingade judar att ta permanenta släktnamn 1787. Sedan följde övriga europeiska suveräner efter som den franske kejsaren Napoleon, den ryske tsaren och olika tyska furstar och hertigar och tvingade sina underlydande judar att anta permanenta släktnamn. Först runt mitten av 1800-talet hade bruket att ha permanenta efternamn blivit regel.

Kursen ges i samarbete med Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige.

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av totalt 5 kurstillfällen.

  • 4 träffar är föreläsningar som sker på distans via Zoom.
  • 1 tillfälle, det avslutande tillfället, är en längre workshop i folkhögskolans klassrum i Stockholm.

Samtliga kursdatum och tider skickas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka, men för den som vill söka efter sitt eget efternamns historia är viss förtrogenhet med judisk släktforskning en fördel.

Du behöver kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Läraren kan komma att rekommendera ytterligare läsmaterial som deltagare införskaffar på egen hand. Du blir i så fall informerad om detta i antagningsbeskedet, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Thomas Fürth är ordförande i Judiska Släktforskningsföreningen i Sverige, docent i historia och ledamot av The International Institute for Jewish Genealogy i Jerusalem. Författare till böcker och artiklar om judisk släktforskning och judiska efternamn i svenska och internationella tidskrifter.

Foto: Från boken ”Änderungen der Familienamen der Prager Juden in Jahre 1788”.

Vad är egentligen Feldenkraismetoden? Är det judisk yoga eller kanske jiddisch-judo från 1900-talet?

Dr. Moshe Feldenkrais (1904–1984), med rötter i den östeuropeiska judenheten, var inte bara fysiker – han var också judomästare. Efter en allvarlig knäskada påbörjade han en anmärkningsvärd resa av egen rehabilitering och lärde sig bokstavligen att gå igen. Genom att kombinera sina erfarenheter av judo med studier av spädbarns rörelseutveckling och insikter från flera olika discipliner, utvecklade han en metod som hjälper människor att förbättra grundläggande funktioner – som att stå, gå, andas och uppfatta – genom ökad självmedvetenhet.

Under kursen får du fördjupa dig i elva Awareness Through Movement-lektioner utformade av Dr. Feldenkrais själv. Genom övningarna löser du upp omedvetna mönster som kan hindra din vitalitet och upptäcker nya, mer naturliga sätt att röra dig. Den här resan handlar inte bara om fysisk rörelse, utan om att skapa en djupare kontakt med kroppen – och därigenom med hela ditt jag.

Den praktiska upplevelsen står i centrum, men vi kommer också att utforska insikter från skriftliga och inspelade källor om Feldenkraismetoden.

Kom och lär dig genom att känna, observera och utforska – på Feldenkrais vis!

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden. 

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Elisabetta Abate är en Feldenkrais®-utövare. Som ung utforskade hon många vägar mot att bättre foga samman kropp och sinne, tills hon fick reda på att Feldenkraismetoden gör att hon kan känna sig hemma i sig själv och de situationer hon befinner sig i. Därför gick hon med i III Amsterdam International Feldenkrais Teachers Training (2008-2012), ledd av Lawrence W. Goldfarb, Ph.D., en personlig elev till Dr. Feldenkrais. Sedan 2009 har hon undervisat i metoden för grupper och individer och arbetar för närvarande som volontär i arbetsgruppen “Feldenkrais and Scientific Research” i International Feldenkrais Federation. Efter sin doktorsexamen i orientaliska studier med specialisering hebreiska och judiska studier (Venedig 2009) deltog Elisabetta med glädje på Paideias ettårsprogram i judiska studier 2009-2010.

Foto: International Feldenkrais Federation.