Shabbat fyller en central funktion i judiskt liv, men att förstå och praktisera alla bud och mångfacetterade lagar kan innebära en utmaning. Inom ramen för kursen utforskas ursprungliga källtexter och den filosofiska och metafysiska grunden till att upprätthålla shabbat.

Tillsammans studerar vi följande områden:

  • Ritualer som tydligt markerar när shabbat börjar och slutar.
  • Vad judiska lärde menade med att skilja på arbete och vila samt hur de härrörde de lagar som styr shabbat.
  • Vilka tankegångar och värderingar som framgår i klassiska diskussioner om de lagar som styr shabbat.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

 

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Nyfiken på kopplingen mellan färgen gult och det judiska folket? 

Följ med på en resa till konstens och modets ursprung och utforska sambandet mellan identitet och antisemitism. Vi studerar hur konst har använts för att påverka människors tankar och lär oss mer om de symboler som använts inom konst och design genom historien. Från påtvingade accessoarer till den fortsatta betydelsen av den antisemitiska blodanklagelsen (”blood libel”), kommer vi att få fascinerande insikter. Med hjälp av teknik och kreativitet dyker vi ner i berättelser från det förflutna och ges en möjlig glimt av framtiden. Välkommen till en ögonöppnande upplevelse! 

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Roei Derhi är en pionjär inom modedesign med examen från Shenkar School. Roei har sedan 2016 sin bas i Stockholm. Han blev utvald av H&M som student, gick med i deras designteam och fick där värdefulla kunskaper om den globala modeindustrin. Roei är grundare av PLACEBO, ett digitalt modehus som sammanfogar teknologi och mode. Utöver detta föreläser han även på Shenkar School och Beckmans. Han är en dynamisk talare inom nydanande ämnesområden som, the Metaverse, digitalt mode, och mode-teknologi.

Foto: En gul klädnad, färgen som har associerats med judar från 700-talet till medeltid. Modellen på bilden bär gult, och visar en modern tolkning av Judenhut – hatten judar var tvingade att bära under 1300-talet. Bilden är grafisk designad av Roei Derhi med hjälp av AI-program.

Vanliga frågor och svar

Välkommen till en serie möten tillägnade klezmermusikens värld!

Vi kommer tillsammans att utforska den fantastiska, rika repertoaren av östeuropeisk judisk och amerikansk instrumental folkmusik. Vi studerar de glada och melankoliska melodiernas struktur och ackompanjerar olika dansformer med musikens karakteristiska rytmiska mönster.

Vi lär oss på gehör. Deltagare behöver med god marginal ha passerat nybörjarstadiet i kunskaper på sitt instrument, till exempel kunna namnet på noterna och var man hittar dem på instrumentet. Vid slutet av varje lektion delas skriftligt material som notblad ut, men vi kommer inte att läsa från dem i träffarna. Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Deltagare kommer under kursen att ha tillgång till EDU Soundtrap, en digital plattform för att öva hemma, spela in ljudspår och skapa egna arrangemang. Du får också bekanta dig med MuseScore, ett program för att redigera noter som vi använder som verktyg för att analysera musiken vi lär oss tillsammans. Undervisningen sker delvis genom fysiska möten och delvis genom möten på distans. Kursen avslutas med en konsert.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Svenska Klezmerföreningen.

 

Kursens upplägg

Undervisningen sker delvis genom fysiska möten i folkhögskolans lokaler och delvis genom digitala möten på distans. Det går därför inte att delta i kursen endast på distans.

  • 4 tillfällen i kurslokal på torsdagar på kvällstid (6/2, 13/2, 20/2, 27/2).
  • 3 tillfällen i kurslokal på söndagar på dagtid.
  • 6 tillfällen på distans via Zoom på på kvällstid (dag och tid bestäms under terminen).
  • 1 avslutande konsert (datum och tid bestäms under terminen).

Mer information skickas i antagningsbesked om du erbjuds plats på kursen.

Gruppindelning

Deltagarna delas upp i grupper utifrån färdigheter på sitt instrument och erfarenhet av att lära sig spela på gehör utan noter. Beroende på antal grupper och sökande träffas varje grupp mellan 1-2 timmar. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska och välkomnar nya såväl som tidigare deltagare, som med god marginal passerat nybörjarnivå på sitt instrument. Se mer information ovan. Kursen lämpar sig inte för gitarr på grund av dess fokus på melodier och ornament. Deltagare tar med eget instrument.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Valeria Conte är en mångbegåvad italiensk klarinettist som har studerat och framfört klezmermusik sedan 2006 (www.valeriaclarinetta.com), och undersökt musikens koppling till judisk kultur och samhälle. Hon har deltagit i olika seminarier och workshops om klezmermusik och jiddisch sång & kultur i och utanför Europa. Valeria har en BA i klassisk klarinett och en MA i global musik. Hon har uppträtt internationellt i olika multikulturella miljöer och världsmusikstilar. Hon uppträder för närvarande i Stockholm med sitt band Valeria’s Klezmer Chariot och är ledare och arrangör av “Open-Air Klezmer Jam Sessions – OAKJS.

Foto: Aaro Keipi.

Vanliga frågor och svar

Denna kurs följer judiska centraleuropeiska kvinnors liv, från 1700-tal till Förintelsen. Vi tar avstamp i de olika förebilder som judisk societet tillskrev kvinnor under denna period och diskuterar möjligheter och begränsningar av kvinnlig självhävdelse. Självbiografier skrivna av judiska kvinnor ställs i kontrast till mer officiella texter hämtade från traditionella, upplysta och borgerliga judiska samhällen. Kursen kombinerar judisk kulturhistoria och genusvetenskap. 

En föreställning om judiska kvinnor på tröskeln till moderniteten är generellt formad av den intellektuella och sociala berömmelsen av judiska salonger. Vissa individers flambojans, exempelvis författaren Dorothea Mendelssohn/Veit/Schegel och Esther Gad/Bernard/Doemier (även känd som tyska Wollstonecraft), Rahel Levin/Varnhagen och Henritte de Lemos/Herz (vars salonger var viktiga för att sprida Goethes berömmelse i Tyskland), eller Fanny Itzig/von Arnstein (som var värdinna för högt rankade diplomater under Wienkongressen 1814-1815) överskuggar liven och framgångarna hos andra judiska kvinnor. 

Medan de flesta judiska salonger eftersökte berömmelse och erkännande i icke-judiska kretsar strävade andra kvinnor att uppnå sina ambitioner via ett traditionellt judiskt språk. Den judiska handlaren Gikl av Hamelns (1746/47-1721) memoarer är vår utgångspunkt i jakten på judiska kvinnliga förebilder inom den judiska societeten under tre århundraden. Den judiska feministen och socialarbetaren Bertha Pappenheim (1859-1936), mer känd som Freud’s patient “Anna O.” hjälper oss att överbrygga det kulturella avståndet med hennes översättningar av traditionell jiddisch-litteratur till tyska. 

Kursen ges på engelska, i samarbete med The Center for Jewish Cultural History, Paris Lodron University, Salzburg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Du får information om kursböcker som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Louise Hecht var nyligen Lilli and Michael Sommerfreund gästlärare på Hoschule für Jüdische Studien i Heidelberg, Tyskland. Hon har studerat judaistik, tysk och spansk litteratur på Wiens universitet. Louise har en doktorsexamen i judisk historia från The Hebrew University (summa cum laude) och en habilitation (motsvarar ungefär titeln docent i Sverige) i judisk kulturhistoria från Paris Lodron University i Salzburg. Hennes undervisning och forskning fokuserar på kulturell och intellektuell historia, genusvetenskap, tryckkultur och populärkultur i Israel.

Foto: Bertha Pappenheim (1859-1936) dressed as der Glikl bas Judah Leib. Leopold Pilichowski, Public domain, via Wikimedia Commons.

Vanliga frågor och svar

En kurs i andlig vård och omsorg för alla trosriktningar, för yrkesverksamma, volontärer och allmänt intresserade. Kursen tar upp viktiga frågor som de som erbjuder vård, med fokus på inom församlingar kommer att ställas inför.

Andlig vård är all formell eller informell interaktion där andligt och känslomässigt stöd erbjuds. Samhällsledare, församlingsledare och volontärer erbjuder andlig vård i en mängd olika miljöer: hemma, på gatan, sjukhus och andra vårdinrättningar, fängelser, härbärgen för hemlösa och för människor i olika skeden av livet. Andlig vård erbjuds till barn, tonåringar och vuxna, till dem som möter missbruk, sjukdom och död, till sörjande och till dem som står inför övergångar och svårigheter.

Ett viktigt fokus inom kursen är att öka vår förmåga att lyssna och hur vi kan erbjuda omsorg för de mest utsatta. Vi kommer också att arbeta med eget personligt utforskande och reflektion över de svåraste delarna av vad det är att vara människa. Detta eftersom vi kan bättre ta hand om andra när vi förstår våra egna känslomässiga och andliga utmaningar. 

Kursen behandlar följande ämnesområden: Ångest och depression, inkludering i samhället, katastrofinsatser, andlig vård vid livets slut, sjukhus-stöd, andlig vård för äldre, andlig vård för barn, andlig vård för HBTQ+, andlig vård för tonåringar, andlig vård för personer i relationer.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Målgrupp 

Kursen riktar sig till dig som redan är engagerad i att ge stöd och mentorskap, dig som kanske förbereder dig för att anta en ny vårdande roll och/eller dig som är intresserad av ämnesområdet och att utforska olika idéer och metoder för andlig vård. Deltagare med eller utan trosuppfattning är välkomna att ansöka. 

Förkunskaper

Se ovan under rubriken “målgrupp”. Kursen ges på engelska.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Oliver Spike Joseph är född i Storbritannien och utbildade sig till rabbin i Israel och USA. Hans passion för andlig vård kommer delvis från att han överlevde cancer i ung ålder och att hans mor och yngsta syster gick bort. Oliver har arbetat i små och stora församlingar i Storbritannien, Israel, USA och Europa, och han arbetar för närvarande med andlig vård i fängelser. Oliver brinner för att utveckla pastoral och andlig vård på alla de platser där vi möter människor. Läs mer om Oliver på hans hemsida.

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

Det judiska folkets historia del 1:  Från kanaanéer till israeliter. Det judiska folkets historia mellan Abraham och den babyloniska fångenskapen.

 

Följ med på en resa genom det judiska folkets tidiga historia, en skildring av ett litet folks uppkomst i skuggan av stora imperier. Ett folk som kom att lämna stora avtryck i världshistorien.

I kursen utforskar vi det judiska folkets historia från dess begynnelse och fram till och med det första templets förstörelse och den babyloniska fångenskapen, via patriarkernas liv, uttåget ur Egypten, David och Salomos förenade rike och de två israelitiska kungadömena: Juda och Israel.

Till vår hjälp genom resan kommer vi främst använda oss av två redskap, som ibland kompletterar varandra och ibland reducerar varandra. Det första verktyget är Bibeln, främst Tanach (Gamla testamentet), som berättar många av berättelserna från det judiska folkets tidiga historia. Men vad är sanningshalten bakom dessa berättelser? Ska de räknas som en historisk källa eller är det myter och sagor? För att svara på denna fråga har vi vårt andra redskap, det breda och rika arkeologiska material som hittats de senaste hundra åren genom den moderna arkeologiska forskningen. Med Bibeln i den ena handen och arkeologin i den andra kommer vi således söka efter det judiska folkets historia och den historiska verkligheten i vilken det judiska folket utvecklades och levde. 

 

Kursens upplägg

Kursupplägget består av totalt tolv kurstillfällen.

  • Tre av lektionstillfällena är digitala träffar som sker på distans via Zoom.
  • Nio av lektionstillfällena är förinspelade lektioner som skickas ut och du kan titta på i egen takt.

Samtliga kursdatum och tider skickas i antagningsbesked, om du blir antagen till kursen.

Förkunskaper

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Daniel Leviathan är fältarkeolog med en masterexamen i arkeologi, den antika Mellersta östern och senantika studier från Hebrew University i Jerusalem. Han har specialiserat sig inom hellenistisk, romersk och senantik arkeologi, konst, religion och kultur, med fokus på Israel och den Mellersta östern. Sedan september 2020 är Daniel doktorand i judaistik vid Lunds universitet. Hans avhandlingsprojekt handlar om sakral judisk arkitektur i de nordiska länderna.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

Vad exakt är Feldenkraismetoden? Är det kanske judisk yoga eller jiddisch-judo från 1900-talet?

Dr. Moshe Feldenkrais (1904-1984), med rötter i östeuropeisk judenhet, var inte bara fysiker utan också judomästare. Han kämpade med en försvagande knäskada, påbörjade en anmärkningsvärd resa av egen rehabilitering och lärde sig själv att gå igen. Senare, genom att dra nytta av sin erfarenhet av judo, observationer av spädbarns motoriska och sensoriska utveckling och studier i flera olika discipliner, fortsatte han att utveckla en metod som syftar till att förbättra funktioner (till exempel stå, gå, andas och uppfatta) genom att utveckla självmedvetenhet.

Vid kurstillfällena kommer du att fördjupa dig i 10 Awareness Through Movement-lektioner som utformats av Dr. Feldenkrais själv. Genom att delta kommer du att lösa upp omedvetna mönster som hindrar din vitalitet och upptäcka nya, naturliga sätt att röra dig. Den här resan handlar inte bara om fysisk aktivitet, utan om att skapa en djupare kontakt med din kropp och i sin tur med hela ditt “jag”.

Den erfarenhetsbaserade aspekten utgör kursens stomme men vi utforskar också insikter från boken The Feldenkrais Method: Power of Self-Transformation, av den israeliske filosofen och Feldenkrais-läraren Abraham Mansbach.

Kom och lär dig genom att känna, lägga märke till och studera – på Feldenkrais sätt!

Kursen ges på engelska och i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska och välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Elisabetta Abate är en Feldenkrais®-utövare. Som ung utforskade hon många vägar mot att bättre foga samman kropp och sinne, tills hon fick reda på att Feldenkraismetoden gör att hon kan känna sig hemma i sig själv och de situationer hon befinner sig i. Därför gick hon med i III Amsterdam International Feldenkrais Teachers Training (2008-2012), ledd av Lawrence W. Goldfarb, Ph.D., en direkt elev till Dr. Feldenkrais. Sedan 2009 har hon undervisat i metoden för grupper och individer och arbetar för närvarande som volontär i arbetsgruppen “Feldenkrais and Scientific Research” i International Feldenkrais Federation. Efter sin doktorsexamen i orientaliska studier med specialisering hebreiska och judiska studier (Venedig 2009) deltog hon med glädje på Paideias ettårsprogram i judiska studier 2009/2010.

Foto: International Feldenkrais Federation.

Vanliga frågor och svar

Humor och ironi i judiska narrativ från 1900- och 2000-talet

 

I den här kursen får du ta del av berättelser av olika judiska författare som använder humor och ironi i sin representation av olika former av judisk identitet under 1900-och 2000-talet.

Kursen startar med en kort introduktion och genomgång av grundläggande teorier gällande ironi och humor. Sedan får deltagarna läsa berättelser och se filmer som lyfter centrala frågor om judiskt liv under den för kursen aktuella tidsperioden.

Alla texter kommer att vara på engelska, antingen original eller i översättning. I diskussioner utforskas teman som ofta representeras med humor och ironi och de olika retoriska grepp genom vilka författarna uppnår effektet. Efter att ha gått kursen kommer du att ha en god insikt i relevanta teorier och kunna identifiera och analysera djupgående humor och ironi i många olika medier och på flera olika nivåer.

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden. Kostnad för material som du köper på egen hand kan tillkomma. Du får mer information om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Katalin Szlukovényi är universitetslektor på institutionen för Engelska studier vid Eötvös Loránd University, Budapest, Ungern. Hon var även en Bruno Schulz Fellow på Paideia Institute for Jewish Studies (2015-2016). Den ungerska bokversionen av hennes engelska avhandling (Irony, Self-irony, and Humor in 20th Century Jewish American Literature) publicerades 2018. Katalin är även en prisbelönt poet, översättare och redaktör.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Välkommen till “en grundkurs i koncentrat” som förmedlar baskunskaper om några av judendomens centrala begrepp: kultur, helgdagar, historia, religion, etik och ritualer.

Vi utforskar grundläggande idéer som shabbat (vilodagen), yom tov (helgdagar), halacha (judisk lag), kashrut (matregler), brit mila (omskärelse), med mera. Om orden inte säger dig någonting idag, så kommer du under kursens gång att få en ökad insikt i vad de betyder och förstå deras innebörd för judisk identitet.

Kursen lägger vikt vid att diskutera texter och vara trogen det judiska ordspråket: “Där det finns två judar så finns det tre olika åsikter”.

Kursen ges i samarbete med Judiska Församlingen i Stockholm.

 

Förkunskaper

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Bengt Mosesson är född och uppvuxen i Malmö och har under mer än 35 års tid undervisat och föreläst om judendom. Bengt har studerat judisk filosofi och teologi i Israel och även varit bibliotekarie på Judiska biblioteket i Stockholm. Han arbetar nu som ansvarig för den religiösa och sociala sektionen på Judiska Församlingen i Stockholm. På Paideia folkhögskola undervisar Bengt på olika nivåer av kurser i judendom.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Hannah Arendt anses allmänt vara en av 1900-talets mest innovativa och tankeväckande filosofer. Men hon är också en kontroversiell person av olika skäl. Kursen fördjupar sig i två avgörande perioder i Arendts liv och arbete: hennes mest kända verk, ”The Origins of Totalitarianism”, och hennes tid som journalist på tidningen “The New Yorker” där hon bevakade Eichmann-rättegången i Jerusalem.

Vi kommer att utforska hennes viktigaste idéer och texter som har gjort henne till en spännande intellektuell och filosof, liksom orsakerna bakom den kritik hon mötte, inklusive det ökända falska påståendet att hon gav judarna skulden för Förintelsen. 

Kursen ges på engelska, i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. 

Om läraren

Lior Becker, filosofie doktor, är historiker, lärare och tvärvetenskaplig forskare. Hans expertområden är Förintelsens historia, historiografi och minne, 1800- och 1900-talets intellektuella historia, folkmordsstudier och östeuropeisk judisk historia och kultur. Lior har lång erfarenhet av att undervisa vuxna och ungdomar i både Sverige och Israel.

Foto: Hannah Arendt (1906-1975), AP/TT från sverigesradio.se.

Vanliga frågor och svar