BIBLICAL WOMEN WHO WENT AGAINST TRADITION (DISTANS)

I denna kurs kommer vi att utforska kvinnliga gestalter i Bibeln som agerade i strid med sin tids normer, trotsade sociala och religiösa förväntningar och satte avtryck i den bibliska berättelsen.

Kursdeltagare får under kursens gång bekanta sig med 12 kvinnor i Bibeln som i sina liv agerade mot normerna som ideologi eller för att rädda eller förändra sina liv. Genom dessa kvinnor undersöker vi kvinnans roll i den bibliska världen och på vilket sätt de gav uttryck för motstånd, mod och en vilja till förändring.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Tillsammans kombinerar vi läsning av bibliska texter med traditionella och moderna tolkningar samt jämförelser med andra kulturer. Genom att analysera olika kvinnogestalter kan vi bättre förstå de krafter som påverkat kvinnor i Bibeln och hur de lyckades göra sina röster hörda trots samhälleliga begränsningar.

Varje undervisningstillfälle innehåller även en personlig reflektion: Vad kan vi lära om oss själva genom dessa gestalter? I slutet av kursen kommer vi att analysera om det finns likheter mellan dessa kvinnor och oss idag.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren 

Tally (Revital) Batami Zahor har över 20 års erfarenhet av att undervisa i bibelstudier. Hon har också verkat som rektor. Tally har en masterexamen i freds- och konflikthantering från Haifa University och en examen i bibelstudier och utbildning från Oranim Seminar. Hon har också en svensk antroposofisk lärarutbildning från 90-talet i bagaget och bor sedan en tid tillbaka återigen i Sverige.  

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

KLEZMER – JEWISH INSTRUMENTAL MUSIC (HYBRID)

Välkommen till en serie möten tillägnade klezmermusikens värld!

Vi kommer tillsammans att utforska den fantastiska, rika repertoaren av östeuropeisk judisk och amerikansk instrumental folkmusik. Vi studerar de glada och melankoliska melodiernas struktur och ackompanjerar olika dansformer med musikens karakteristiska rytmiska mönster.

Vi lär oss på gehör. Deltagare behöver med god marginal ha passerat nybörjarstadiet i kunskaper på sitt instrument, till exempel kunna namnet på noterna och var man hittar dem på instrumentet. Vid slutet av varje lektion delas skriftligt material som notblad ut, men vi kommer inte att läsa från dem vid träffarna. Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Deltagare kommer under kursen att ha tillgång till EDU Soundtrap, en digital plattform för att öva hemma, spela in ljudspår och skapa egna arrangemang. Du får också bekanta dig med MuseScore, ett program för att redigera noter som vi använder som verktyg för att analysera musiken vi lär oss tillsammans.

Undervisningen sker delvis genom fysiska möten och delvis genom möten på distans. Kursen avslutas med en konsert.

Kursen ges i samarbete med Svenska Klezmerföreningen.

 

Kursens upplägg

Undervisningen sker dels genom fysiska möten i skolans lokaler, dels genom digitala möten på distans. Det är inte möjligt att delta i kursen enbart på distans.

  • 12 tillfällen i kurslokal på torsdagar på kvällstid. Några tillfällen sker på distans via Zoom.
  • 2 tillfällen i kurslokal på söndagar på dagtid.
  • Slutkonsert (datum och tid bestäms under terminen).

Mer information skickas i antagningsbesked, om du erbjuds plats på kursen.

Gruppindelning

Deltagarna delas upp i grupper utifrån färdigheter på sitt instrument och erfarenhet av att lära sig spela på gehör utan noter. Beroende på antal grupper och sökande träffas varje grupp mellan 1-2 timmar.

Du förväntas lära dig melodierna utantill mellan lektionstillfällena för att kunna utveckla dina kunskaper i att försköna och ackompanjera melodierna i samklang med gruppen.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen välkomnar nya såväl som tidigare deltagare, som med god marginal passerat nybörjarnivå på sitt instrument. Kursen lämpar sig inte för gitarr på grund av dess fokus på melodier och ornament. Deltagare tar med eget instrument.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Deltagare tar med eget instrument.

Om läraren

Valeria Conte är en mångbegåvad italiensk klarinettist som har studerat och framfört klezmermusik sedan 2006 (www.valeriaclarinetta.com) och undersökt musikens koppling till judisk kultur och samhälle. Hon har deltagit i olika seminarier och workshops om klezmermusik och jiddisch sång och kultur i och utanför Europa. Valeria har examen i klassisk klarinett och i global musik. Hon har uppträtt internationellt i olika multikulturella miljöer och världsmusikstilar. Hon uppträder för närvarande med sitt band Valeria’s Klezmer Chariot och är ledare och arrangör av Open-Air Klezmer Jam Sessions – OAKJS.

Foto: Aaro Keipi.

Vanliga frågor och svar

ARABIC FOR BEGINNERS (DISTANS)

Den här kursen introducerar arabiska för elever utan tidigare erfarenhet och kombinerar modern standardarabiska (MSA) med talade varianter, främst levantinska och egyptiska dialekter. MSA är den formella versionen av arabiska som används i nyheter, litteratur och officiell kommunikation, medan dialekterna används i vardagliga samtal över hela arabvärlden.

Kursen utvecklar grundläggande färdigheter i att läsa, skriva, tala och lyssna och introducerar viktiga delar av det arabiska alfabetet. Deltagarna får lära sig ett grundläggande ordförråd och fraser som hjälper dem att delta i dagliga samtal och förstå enkla texter.

Målet med kursen är att ge deltagarna en solid grund i MSA, så att de kan kommunicera på en nybörjarnivå. I slutet av kursen kommer deltagarna att kunna hälsningsfraser, presentera sig själva, ställa och svara på enkla frågor och navigera i grundläggande situationer i ett arabisktalande sammanhang. Dessutom kommer de att få insikt i den arabiska och islamiska kulturen och historien.

Den här kursen är idealisk för alla som är intresserade av att lära sig arabiska för resor, arbete eller personlig utveckling. Den fungerar också som en språngbräda för mer avancerade studier i språket och förbereder deltagarna för att ytterligare utforska arabvärldens rika språkliga och kulturella arv. 

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

På kursen används en interaktiv metod där fokus ligger på deltagarna. Deltagarna förbereder sig självständigt hemma med hjälp av LINGCO:s webbplats som är ett LMS (Learning Management System), en online-resurs som är kopplad till kursboken där digitala övningar tillhandahålls och läraren kan följa deltagarnas framsteg. 

För varje lektionstimme behöver man räkna med två timmars hemarbete.

Undervisningen fokuserar på att aktivera kunskap genom pararbete, gruppaktiviteter,  konversationsövningar och diktamen. Upplägget syftar till att uppmuntra till självrättning och stöd från andra deltagare och minimerar föreläsningar till förmån för aktiv språkanvändning och regelbunden övning.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i arabiska krävs för att delta i denna kurs. Den är utformad för nybörjare och börjar med grunderna i modern standardarabiska. Deltagare med vissa förkunskaper i arabiska är välkomna att delta men bör vara medvetna om att kursinnehållet och tempot är anpassat för nybörjare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare behöver införskaffa kursbok på egen hand. 

Kursbok är:

  • Alif baa: introduction to Arabic letters and sounds”, 3rd edition

Boken finns i både digital och tryckt version. Med den tryckta versionen följer en unik kod som ger tillgång till den digitala resurs som används i kursen. Deltagare är välkomna att använda antingen den tryckta boken och hemsidan eller den digitala versionen och hemsidan. 

Du behöver ha tillgång till boken till det första kurstillfället. Den digitala versionen rekommenderas för att underlätta tid för leverans. Mer information om bok- och inköpsställe skickas i antagningsbesked om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Michael har studerat och forskat i arabiska i över 20 år, med ett särskilt intresse för likheter och skillnader mellan hebreiska och arabiska. Han har en kandidatexamen i islamiska studier och Mellanösternstudier och en magisterexamen i hebreiska från Hebrew University of Jerusalem, vilket ger honom en stark grund i semitiska språk. I Israel undervisade Michael i hebreiska som andraspråk vid ledande akademiska institutioner. Nyligen flyttade han till Sverige med sin familj, där han nu undervisar både i fysiskt klassrum och på distans i arabiska och hebreiska. Han håller också föreläsningar om det arabiska språkets historia, kultur och utveckling samt om islam.

Foto: Canva. 

Vanliga frågor och svar

SPIRITUAL RESILIENCE IN THE EYES OF THE JEWISH HASIDIC SPIRITUAL TRADITION (DISTANS)

Livet är ofta fyllt av stora upp- och nedgångar. I den judiska gemenskapen och i våra samhällen i stort har vi under de senaste åren mött svårigheter och utmaningar. I denna kurs undersöker vi vad den judiska hassidiska andliga traditionen har att säga om motståndskraft och att ta sig igenom smärta, motsättningar och sorg. 

Vi kommer att studera Torah-texter, bibeln och hassidiska läror om parsha, den judiska veckoläsningen och högtider som anknyter till idéer om andlig motståndskraft. Tillsammans utforskar vi hassidiska tankar om ”den kommande världen”, ”Messias”, fokus på livet, mitzvoten, buden och tankarna om att göra ett intryck på världen – det andliga spåret som att göra en god gärning lämnar. 

Vi kommer också att undersöka hassidiska dagars traditionella tolkningsspråk, lära oss nya hanteringsmetoder och få andliga insikter. Varmt välkommen till ett äventyr i lärandets tecken.

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Gruppdiskussioner och analys, chevruta (lärande i par eller smågrupp) ingår i upplägget. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Kursupplägget och läraren uppmuntrar frågor. Deltagarnas nyfikenhet och kritiska frågor erbjuder möjlighet att gräva djupare i de hassidiska och judiska traditionerna.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Oliver Spike Joseph är rabbin och arbetar för samhällsorganisationer och på olika högskolor. Hans passion är uppsökande verksamhet och att bryta gränser för att knyta människor till judiskt liv. Oliver undervisar om andlig vård, hur man stärker människors förmåga och motståndskraft. Något han gör bland annat genom sitt arbete i fängelser med unga fångar. 

Oliver arbetar för European Masorti Bet Din, ett rabbinskt råd som stöder församlingar från Ukraina till Storbritannien. Oliver studerade i Jerusalem vid Fuchsberg Centre och vid Hartman Institute. Han studerade judisk filosofi vid Tel Avivs universitet och ordinerades till rabbi vid Ziegler School for Rabbinic Studies i Los Angeles 2015.

Oliver har överlevt cancer och är bärare av BRCA-genen. Han har arbetat med nationella välgörenhetsorganisationer som hälsoförespråkare för att öka medvetenheten om den cancerframkallande BRCA-genmutationen. Han uppskattar matlagning, trädgårdsskötsel, vandring, löpning och cykling.

Foto: Pixabay.

Vanliga frågor och svar

CELEBRATING THE BALAGAN 3: ISRAEL’S SOCIETY REFLECTED IN FEATURE FILMS (DISTANS)

Det hebreiska ordet balagan kan översättas till röra, kaos.

I kursen diskuteras strukturen i det samtida israeliska samhället, med utgångspunkt i en analys av israeliska filmer. Fram till 1980-talet eftersträvade det israeliska samhället ett socialt ideal med ursprung i europeisk-socialistisk-sionistisk dominans och upplevelsen av Förintelsen. Social enhet och likformighet skapades av olika institutioner och organisationer (armén, kibbutz-rörelsen, fackföreningar). Senare tiders kulturella mångfald och ideologisk-politisk mångfald uppstod efter att de sionistiska, europeiska och socialistiska idealen, antingen tillsammans eller var för sig, hade upphört att tjäna som grund för nationell konsensus.

Efter en allmän presentation av historiska fakta kommer kursen att utforska de olika etniska, kulturella, ideologiska och religiösa faktorerna i det israeliska samhället. Med utgångspunkt från identiteten hos andra generationens överlevande från Förintelsen, kommer kursen att introducera deltagarna till den fascinerande, men ändå problematiska verkligheten i ett mångkulturellt och multietniskt samhälle som behöver förhandla om sitt nationella samförstånd på nytt.

Kursen ges i samarbete med Center for Jewish Cultural History, Paris Lodron University, Salzburg och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. Både deltagare som har gått kurserna Celebrating the Balagan 1 och Celebrating the Balagan 2 och de som är nya till ämnet är välkomna att ansöka. 

Du behöver grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom för att gå kursen. Skolan erbjuder manualer efter antagning och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Louise Hecht har nyligen varit “Lilli and Michael Sommerfreund-gästlärare” på Hoschule für Jüdische Studien i Heidelberg, Tyskland. Hon studerade judaistik, tysk och spansk litteratur på Wiens universitet. Louise har en doktorsexamen i judisk historia från The Hebrew University (summa cum laude) och en kvalificering i judisk kulturhistoria från Paris Lodron University i Salzburg. Hennes undervisning och forskning fokuserar på kulturell och intellektuell historia, genusvetenskap, tryckkultur och populärkultur i Israel.

Foto: från filmen ”Children of the Sun”.

Vanliga frågor och svar

MITZVOT – THE COMMANDMENTS: WHAT AND WHY? (DISTANS)

Toran innehåller 613 av dem, och vissa människor hänvisar vanligtvis till dem som goda gärningar. Men är det verkligen en bra beskrivning?

I den här kursen kommer vi att lära oss hur det unika förhållandet mellan det judiska folket och deras Gud utgörs av både de skriftliga och de muntliga delarna av Toran, hur efterlevnaden av mitzvot har vuxit och förändrats genom historien, och vilken relevans dessa idéer kan ha i ett modernt, sekulärt samhälle.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Eiran Davies är rabbin med rötter i London, England. Han har studerat vid Montefiori endowment i London, Midrash sepharadi i Jerusalem och Yeshivat hamivtar i Efrat. Han är också konstnär, biodlare och utbildad guldsmed.

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

MODERN ARAB JEWISH MUSIC (DISTANS) 

I den här kursen kommer vi att utforska arabisk-judisk musik från 1700-talet fram till 2025, från liturgisk poesi till israelisk mizrahi-rock, från Marrakech till Tel Aviv. Hur har arabiska judar sjungit, bett och festat på arabiska, något som tyder på en livfull jämlikhet i arabvärlden, bredvid muslimer och kristna?

Under kursens gång kommer vi att lyssna (och skaka loss!) till dussintals otroliga och oförglömliga sånger samtidigt som vi lär oss en liten del av det historiska och sociala sammanhang som dessa sånger skrevs och framfördes i.

Kursen ges  i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Maor Oz är doktorand vid University of Toronto vid Institutionen för religionsvetenskap och Centrum för judiska studier. Hans forskning har fokuserat på hur arabiska judar framställs i media i det israeliska samhället, samt på arabiskans roll i den moderna mizrahi-judiska kulturen i Israel. Hans doktorsavhandling fokuserar på judisk matkultur och migration i det moderna Medelhavsområdet.

Foto: Iraqi Party, Fiona Murphy, från filmen ”Remember Baghdad”

Vanliga frågor och svar

COEXISTENCE, POLARIZATION AND DIFFERENCE – CONTEMPORARY JEWISH PERSPECTIVES (DISTANS)

I den här kursen kommer vi att utforska betydelsen av samexistens, olikhet och polarisering ur ett samtida judiskt perspektiv, med tonvikt på Jonathan Sacks (1948-2020) och Abraham Joshua Heschels (1907-1972) tankar. I en tid efter den 7 oktober som ofta kan framstå som intolerant och frustrerande, hur kan vi hitta sätt att navigera?

Kursen behandlar kritisk (och filosofisk) reflektion som en form av konfliktförebyggande och/eller nedtrappning, med relevans inte bara för politiken utan också för våra relationer med vänner, familj och arbetskamrater. Medlings- och konfliktlösningstekniker kan bidra till att lösa meningsskiljaktigheter som har en identifierbar orsak, men vad händer i sammanhang med politisk polarisering där hatisk retorik och ociviliserad dialog kan hindra dialogen redan från början? Som denna text antyder finns det ett behov av ett alternativt förhållningssätt, och helst ett som utformas före mötet med den andre. Som ett komplement i studierna kommer vi också att undersöka flera exempel från den hebreiska Bibeln och Talmud. 

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen kommer att vara interaktiv och samarbetsinriktad. Diskussioner är ett stort inslag i undervisningen. Chevruta (lärande i par eller smågrupp) ingår i upplägget. 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs. Kursen välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Jordan Spencer Jacobs är doktorand i religionsvetenskap vid Universidad Complutese de Madrid och forskare vid Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet.  Hans avhandling undersöker idén om att veta och inte veta i Abraham Joshua Heschels filosofiska tänkande och dess relevans för interpersonella sammanhang idag. Han är utbildad medlare, har en examen i konfliktlösning och samexistens från Brandeis University och har arbetat professionellt med fredsbyggande och reparativ rättvisa i skolor.

Foto: Pixabay

Vanliga frågor och svar

THE NIGUN – WORDLESS MELODIES IN THE JEWISH TRADITION (DISTANS)

Nigunim är ordlösa, repetitiva melodier vars syfte är att inspirera till känslomässigt och andligt överskridande. De är en stor del av den chassidiska musiktraditionen och kan vara väldigt olika musikaliskt. Ofta har de sin grund i judisk text, livscykelhändelser eller viktiga tidpunkter i den judiska kalendern. Vid varje kurstillfälle lär vi oss ett par nigunim och utforskar hur de kan vävas in i den judiska praktiken.

Musik är ett universellt språk och nigunim kan vara en inkluderande ingång till judendomen för dem som kanske inte är bekanta med hebreiska eller har svårt att få kontakt med en religion som är så textbaserad som den judiska. 

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg 

Med alla utom läraren på ljudlöst kan du sjunga av hjärtats lust (även om du inte kan sjunga!) i ditt eget hem. Om du vill spela med på gehör på ett instrument får du gärna göra det, eller bara lyssna och låta dig bäras med av musiken.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet eller tidigare musikalisk erfarenhet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Ayala Gottlieb Alter är kantorsstudent, sångerska och cellist från London. Hon är en skicklig konsertartist och funktionsmusiker och var kantor för Stockholms stora synagoga 2024 och uppträdde i riksdagen i januari 2025. Ayala arbetar för närvarande mot European Academy for Jewish Liturgy’s Baal T’filla Diploma och lånar ut sin röst till Masorti Judaism UK:s spännande nya online-resurs för Shema Koleinu Tefillah (bön).

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar

Om du tycker om israelisk musik och vill sjunga på hebreiska, är det här kursen för dig.

Upplev det hebreiska språkets rikedom genom sång. I denna kurs närmar vi oss språket och har möjlighet att fördjupa tidigare kunskaper genom att utgå ifrån och arbeta med sångtexter på hebreiska.

Tillsammans läser, sjunger och lyssnar vi till sånger med anknytning till judiska högtider, Israel, årstider och judisk historia. Undervisningen erbjuder möjligheter till lustfyllt lärande och fokuserar på deltagarnas intresse.

Bruchim habaim, välkommen!

Här hittar du en sammanställning över alla kurser i hebreiska som folkhögskolan erbjuder hösten 2025.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper 

Kursen ges på engelska.

Nybörjare i hebreiska såväl som hebreisktalande är välkomna att ansöka. Kursen passar alla oavsett kunskapsnivå i hebreiska. För dig som är nybörjare erbjuds sångtexter med transkriberad text.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren 

Anat Samuelson är född och uppvuxen i Jerusalem där hon studerade på sånglinjen vid Academy of Music och pedagogik vid David Yelin College. Hon har undervisat vuxna, ungdomar och barn i hebreiska i över 10 år. Anat har en passion för det hebreiska språket och ett särskilt intresse för hebreiskans ursprung och rötter. Anat sjunger och uppträder i diverse ensembler och studerar kabbala på Mishkan Hakavana i Israel.

Foto: Paideia/Canva.

Vanliga frågor och svar