KABBALAH – JEWISH MYSTICISM AND PERSONAL GROWTH (DISTANS)

Det finns många sätt att fördjupa och bredda det judiska lärandet, judisk visdom och det judiska sättet att leva – för personlig utveckling. En del tycker om att studera, andra att hitta sätt att engagera sig i och ta hand om vår gemenskap. Vissa gillar att utöva religiösa och traditionella ritualer som bön, sång, dans och firande. Och vissa av oss söker efter en djupare, mer andlig mening – med stöd av studier och praktik i våra liv. 

Kabbalah erbjuder oss ett sätt att studera både moderna och antika mystiska texter och filosofi. Och den vägleder oss att testa och tillämpa många vackra begrepp, modeller, ritualer och meditationer i våra egna liv, för att hjälpa oss att fördjupa vår egen andliga resa.  

Det hebreiska ordet kabbala betyder att ta emot. Kabbalah stödjer och vägleder oss att studera och reflektera på djupet, att meditera och att utforska dess innebörd och praktik tillsammans. När vi studerar kabbala avsätter vi tid och plats för att utveckla vår medvetenhet, förståelse och beredskap att ta emot insikter från universums mysterier och mysterierna i den judiska mystiska traditionen – och att dela dem tillsammans.

Kursmål är att: 

  • lära känna varandra i vår grupp – vilka vi är, vilka våra avsikter är och vår motivation för att studera Kabbalah, vilken bakgrund och erfarenhet vi har av judisk kunskap och andlig utveckling.
  • lära oss och få insikter i kabbalans historia, vilka de olika ledarna, lärda och mystikerna var, att introduceras till de viktigaste litterära källorna till kabbalan.
  • utforska och introduceras till “Livets träd” och dess dynamik, de 10 sephirot, de 4 världarna och själens 5 lägen. 
  • tillämpa kabbalistiska källor och filosofi på judiska högtider. 

Kursen organiseras av Judiska Församlingen i Göteborg och Paideia folkhögskola, i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kabbalah är både en teoretisk filosofi och en praktik. Under den här kursen kommer vi ta oss tid att:

  • läsa och studera texter.
  • diskutera, testa och utforska innebörden av de texter och modeller vi läser.
  • utveckla och praktisera ritualer och meditationer.
  • tillämpa lärdomarna och insikterna i våra liv.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Läraren förstår både engelska och svenska. Deltagarna är välkomna att tala svenska i smågruppsdiskussioner om alla i gruppen talar svenska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart. 

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Sari Scheinberg är född och uppvuxen i New York där hon gick på Yeshivat Ramaz i 13 år (lärde sig hebreiska, Torah, Talmud med mera) och fortsatte sin utbildning och utveckling som gestalt- och organisationspsykolog. Hon flyttade till Sverige 1990 för kärlekens skull och har sedan dess arbetat som lärare och aktionsforskare i Sverige och runt om i världen. I Sverige har hon ägnat sig åt att utveckla och leda program för att arbeta med frågor som rör välbefinnande, mänskliga rättigheter och integration. Hon har arbetat med svenska och europeiska AID-program i över 40 år – med att utforma och leda forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram runt om i världen.

Sari har alltid varit mycket aktiv när det gäller att leva och utveckla sitt judiska liv. I Sverige har hon varit en del av det team som utvecklat och nu leder Judiska Församlingens egalitära Masorti-sektion. Sari har varit fascinerad av Kabbalah sedan hon var ung och läste och studerade Kabbalah med olika lärare. Sari utformade och började undervisa sina egna kabbala-grupper i Göteborg och ledde en grupp i nästan 18 år. Nu efter en kort paus ser hon fram emot att fortsätta sin undervisning, utforska och vägleda en ny grupp i Kabbalah igen.

Foto: Pixabay/Canva.

Vanliga frågor och svar

WOMEN WRITING IN YIDDISH: WOMEN’S JEWISH HISTORY, TRADITIONS AND CHANGES (DISTANS)

Denna kurs introducerar deltagarna till den levande, modiga och djupt rörande litterära värld som jiddischförfattarinnor har skapat från 1800-talet till idag. Genom att läsa, analysera och reflektera kring noveller, poesi och memoarer utforskar vi hur judiska kvinnor i Europa, Nordamerika och Israel använde jiddisch för att skriva om sina liv – ofta i skärningspunkten mellan tradition och förändring, tystnad och röst, trauma och kreativitet.

Kursen fokuserar på två centrala samlingar: ”Found Treasures: Stories by Yiddish Women Writers in Translation” och ”The Yiddish Women Writers: An Anthology of Stories That Looks to the Past So We Might See the Future”. Båda erbjuder ett starkt litterärt urval som spänner över olika tider, geografiska områden och erfarenheter. Samlingarna kompletteras med läsningar från andra klassiska antologier med noveller på jiddisch, vilket ger ett bredare sammanhang för att förstå de unika rösterna från kvinnor som skriver på språket.

Bland författarna återfinns Esther Singer Kreitman, Rokhl Brokhes, Fradl Shtok, Miriam Raskin, Dora Shulner, Irena Klepfisz, Malka Lee, Celia Dropkin, Rokhl Korn, Blume Lempel, Chava Rosenfarb och Kadia Molodowsky.

Kursen ges i samarbete med Jiddischsällskapet i Stockholm och Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen kommer att kombinera föreläsningar – som ger en allmän överblick, sammanhang och tematiska introduktioner – med interaktiva diskussioner med fokus på närläsning och analys av noveller.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Ansökan är öppen för nybörjare såväl som återkommande läsare av judisk litteratur med ett intresse för litteratur, genusstudier, judisk historia, översättning och kulturellt minne. Inga förkunskaper i jiddisch är nödvändiga.

All läsning kommer att erbjudas i engelsk översättning, med utvalda texter även tillgängliga på svenska och jiddisch för dem som är intresserade av att utforska den flerspråkiga dimensionen. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kurslitteratur

Kursmaterial i form av ett digitalt kompendium, som innehåller 10 noveller, dikter och essäer samt utvalda översikter, ingår i kostnaden för denna kurs.

Kostnad för material som du köper på egen hand kan tillkomma i form av valbar läsning rekommenderad av läraren. 

Om läraren

Urszula (Ulla) Chowaniec, undervisar på Lunds universitet där hon forskar om samtida judisk sekulär identitet och judiska kvinnors skrivande. Hon har en doktorsexamen i litteratur från Jagiellonian University. Hon bor i Stockholm, där hon också undervisar i judisk kvinnolitteratur och jiddischlitteratur på Paideia folkhögskola. Hon är författare till ”Melancholic Migrating Bodies in Contemporary Women’s Writing” (2015) och ”In Search of a Woman: Early Novels of Irena Krzywicka” (2007), samt huvudredaktör och medförfattare till ”Women’s Voices and Feminism in Polish Cultural Memory” (2012), ”Mapping Experience on Polish and Russian Women’s Writing” (2010), ”Masquerade and Femininity. Essays on Polish and Russian Women Writers” (2008).
Akademisk webbsida: https://cudzoziemki.weebly.com

Foto: Image composition by Ulla Chowaniec & Sora (AI) , created using open-access sources.

 

Vanliga frågor och svar

YIDDISH SEMESTER 6, LOWER INTERMEDIATE (DISTANS)

Välkommen att fortsätta resan i att utforska ett 1000-årigt gammalt språk, en del av den ashkenaziska judiska civilisationen och en rik kulturell skatt.

Vi kommer att konversera på jiddisch, fördjupa oss i avancerade grammatiska ämnen samt läsa och uppskatta litterära texter på jiddisch. Som vanligt kommer vi att sätta in språket i dess vidare kulturella och historiska sammanhang.

Kursen riktar sig till deltagare som varit med under tidigare terminer samt till deltagare som har liknande kunskaper (se mer under rubriken ”Förkunskaper”). 

Kursen ges i samarbete med International Yiddish Center Vilnius, Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden och Jiddischsällskapet i Stockholm.

Paideia folkhögskola erbjuder också distanskurserna Jiddisch 2 och Jiddisch konversation på fortsättningsnivå under höstterminen 2025. Se mer under respektive kurssida.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Deltagare behöver kunskaper i att läsa och skriva jiddisch och följa enklare konversationer. Förståelse för tempus och beskrivningar av nutid, framtid och förfluten tid. Kännedom om grammatiskt kasus, meningsbyggnad och olika verbtyper på jiddisch.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs. Grammatik och litteratur skickas till deltagarna via e-post.

Om läraren

Dr. Yaad Biran har disputerat i Jiddisch litteratur vid Hebrew University i Jerusalem. Han undervisar i jiddisch och jiddischkultur i Beth Shalom Aleichem i Tel Aviv, Haifa University och på sommarkurser i Tel Aviv. Han är författare och översättare och har skrivit boken ”Laughing with Lizards” på hebreiska.

Yaad har skrivit texten till en kabaret, Esther’s Cabaret, en samtida jiddisch-kabaret i Tel Aviv. Han guidar även turer på jiddisch i Tel Aviv och Jerusalem.

Foto: Motivet på bilden är målat av Jean Hessel.

Vanliga frågor och svar

YIDDISH FOR BEGINNERS, SEMESTER 2 (DISTANS) 

Sholem-aleykhem! Välkommen till Jiddisch 2!

Här ges du tillfälle att få färdigheter i det rika östeuropeiska judiska språket och lära känna kulturen med dess vackra musik och litteratur. En skatt väntar på att bli utforskad!

Denna jiddischkurs är utformad för deltagare som passerat det allra första nybörjarstadiet och som har studerat jiddisch i minst en termin på folkhögskolan eller har motsvarande förkunskaper (se mer information  under rubriken “Förkunskaper”).

Vi börjar varje lektion med lite jiddischkonversation, som vi bygger upp mer och mer allteftersom vi går vidare. Sedan repeterar vi en del av den grammatik och det ordförråd som vi lärde oss under föregående lektion. Efter det kommer vi att arbeta med vår jiddischlärobok, läsa läsmaterialet, dialogerna och skämten där, lära oss nytt ordförråd och grammatik och göra några av övningarna i boken. Varje kurstillfälle avslutas med en sång på jiddisch.

Kursen ges i samarbete med International Yiddish Center Vilnius, Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden och Jiddischsällskapet i Stockholm.

Paideia folkhögskola erbjuder också distanskurserna Jiddisch 6 och Jiddisch konversation på fortsättningsnivå under höstterminen 2025. Se mer under respektive kurssida.

 

Kursens upplägg

Detta kommer att vara en interaktiv onlinekurs i jiddisch, som innehåller jiddischkonversation, arbete med en lärobok i jiddisch, läsning, inlärning av ny grammatik och ordförråd och olika övningar, samt några jiddischsånger.

Du förväntas förväntas arbeta hemma mellan lektionstillfällena med att träna läsning, skrivande, ordförråd och repetera grammatik.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Detta är en kurs som vänder sig till deltagare med grundläggande kunskaper i jiddisch. Du behöver kunna bilda enkla meningar i presens och kunna läsa jiddisch med hebreisk skrift.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kurslitteratur

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Deltagare köper följande bok på egen hand: 

  • Yiddish, Volume 1″ (Sheva Zucker).

Du får mer information om kursboken, som du köper på egen hand, om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Dr. Beruriah Wiegand är Woolf Corob Lector in Yiddish vid University of Oxford. Hon har examen i Hebrew and Jewish Studies från Leo Baeck College, London, och en Ph.D. från University College i London. Hennes avhandling handlar om motiv från judisk mystik i Isaac Bashevis Singers verk. Beruriah har undervisat om Bashevis Singer samt i poesi på jiddisch på konferenser i London, Oxford, Paris, Düsseldorf, Stockholm, Ravenna, Warszawa, Moskva, Czernowitz, Wien, Tel Aviv, New York, Boston och Ottawa. Hon skriver också poesi på jiddisch.

Foto: Motivet på bilden är målat av Jean Hessel.

Vanliga frågor och svar

SIDDUR IN DEPTH (DISTANS)

Kanske mer än genom något annat medium, har judar genom århundradena uttryckt sin tro genom bön. I den här kursen analyseras hur sidduren – den judiska bönboken – sammanställdes och hur den förändrades organiskt under två årtusenden, med utgångspunkt från tanakhiska och talmudiska källor.

Kursen erbjuder inte bönelektioner, utan är snarare en djupgående analys av bönetexterna och deras förhållande till de lagar för bön som finns i Mishna och Talmud.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Att ha kunskaper i hebreiska är hjälpsamt men inget krav. Texterna läses på engelska, förutsatt att de är tillgängliga i översättning.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat på yeshiva i Jerusalem som ung och sedan läst vid Bar Ilan-universitetet. Hans intressen rör muntlig tradition inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form. Joseph arbetar med immateriella rättigheter på Grand Patentbyrå AB.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Att studera judiska texter sker ofta gemensamt med andra. I synnerhet Talmud studeras gärna i grupper om två eller flera; en metod som kallas chevruta (studiekamrat). Gruppen läser gemensamt igenom texten och diskuterar sedan de underliggande frågorna.

Kursen i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen är upplagd som en Talmud-workshop där deltagarna läser och tolkar texterna med hjälp av läraren.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

Kunskaper i hebreiska underlättar för dig som deltar men är inget krav. Deltagare som inte kan läsa hebreiska är naturligtvis välkomna att delta i diskussionerna. Till hjälp finns också engelska översättningar, som exempelvis Sefaria. De som kan läsa hebreiska hjälps åt med att i tur och ordning läsa originaltexten i Talmud.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Joseph Shain har studerat på yeshiva i Jerusalem som ung och sedan läst vid Bar Ilan-universitetet. Hans intressen rör muntlig tradition inom tidig rabbinsk judendom och hur den genomgick en förändring till skriftlig form. Joseph arbetar med immateriella rättigheter på Grand Patentbyrå AB.

Foto: Paideia folkhögskola.

Vanliga frågor och svar

FELDENKRAIS® AWARENESS THROUGH MOVEMENT (DISTANS)

Vad exakt är Feldenkraismetoden? Är det kanske judisk yoga eller jiddisch-judo från 1900-talet?

Dr. Moshe Feldenkrais (1904-1984), med rötter i östeuropeisk judenhet, var inte bara fysiker utan också judomästare. Han kämpade med en försvagande knäskada, påbörjade en anmärkningsvärd resa av egen rehabilitering och lärde sig själv att gå igen. Senare, genom att dra nytta av sin erfarenhet av judo, observationer av spädbarns motoriska och sensoriska utveckling och studier i flera olika discipliner, fortsatte han att utveckla en metod som syftar till att förbättra funktioner (till exempel stå, gå, andas och uppfatta) genom att utveckla självmedvetenhet.

Vid kurstillfällena kommer du att fördjupa dig i 10 Awareness Through Movement-lektioner som utformats av Dr. Feldenkrais själv. Genom att delta kommer du att lösa upp omedvetna mönster som hindrar din vitalitet och upptäcka nya, naturliga sätt att röra dig. Den här resan handlar inte bara om fysisk aktivitet, utan om att skapa en djupare kontakt med din kropp och i sin tur med hela ditt “jag”.

Den erfarenhetsbaserade aspekten utgör kursens stomme men vi utforskar också insikter från skriftliga och inspelade källor om Feldenkraismetoden.

Kom och lär dig genom att känna, lägga märke till och studera – på Feldenkrais sätt!

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Kursen välkomnar tidigare såväl som nya deltagare. 

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Elisabetta Abate är en Feldenkrais®-utövare. Som ung utforskade hon många vägar mot att bättre foga samman kropp och sinne, tills hon fick reda på att Feldenkraismetoden gör att hon kan känna sig hemma i sig själv och de situationer hon befinner sig i. Därför gick hon med i III Amsterdam International Feldenkrais Teachers Training (2008-2012), ledd av Lawrence W. Goldfarb, Ph.D., en direkt elev till Dr. Feldenkrais. Sedan 2009 har hon undervisat i metoden för grupper och individer och arbetar för närvarande som volontär i arbetsgruppen “Feldenkrais and Scientific Research” i International Feldenkrais Federation.

Efter sin doktorsexamen i orientaliska studier med specialisering hebreiska och judiska studier (Venedig 2009) deltog Elisabetta med glädje på Paideias ettårsprogram i judiska studier 2009-2010.

Foto: International Feldenkrais Federation.

Vanliga frågor och svar

THE MODERN FAMILY IN TRANSNATIONAL PERSPECTIVE (DISTANS)

Denna kurs utforskar modernitetens omvälvande inverkan på judiska äktenskaps- och familjeinstitutioner från slutet av 1700-talet till idag, med ett transnationellt perspektiv. Förutom att undersöka judiska mäns och kvinnors privatliv belyser kursen den judiska familjens offentliga betydelse i det bredare samhälleliga och nationella samtalet. Vilket omfattar frågor om judiskt medborgarskap i icke-judiska stater, både lekmannaledares och rabbiners oro för det judiska folkets och den judiska religionens framtid samt familjens roll i bildandet av en judisk stat i Israel.

Kursens tvärvetenskapliga karaktär – med utgångspunkt i kvinnohistoria och judisk historia, rättsvetenskap, etnografi och sociologi – kommer att introducera deltagarna till de olika modeller för judiskt äktenskap och familjeliv som har utvecklats under de senaste två och ett halvt århundradena. 

Viktiga teman är:

  • den fortlöpande förändringen av kvinnans ställning och könsroller
  • förändrade attityder till kärlek och sexualitet
  • konflikter mellan olika församlingar om konvertering och blandäktenskap
  • judiskt familjeliv och nationsbyggande (både i diasporan och i Israel)
  • internationell rörlighet
  • den religiösa lagens fortsatta inflytande på judiska familjer

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Kursens upplägg

Kursen består av en blandning av föreläsningar och gruppdiskussioner. Vid varje kurstillfälle ingår att läsa och kritiskt granska primära historiska källor.

Förkunskaper 

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.

Om läraren

Geraldine Gudefin är en franskfödd modern judisk historiker som forskar om judisk migration, familjeliv och juridisk pluralism. Hon har en examen i historia från Yale University och en PhD i historia från Brandeis University. Geraldine har erhållit ett flertal stipendier, bland annat från Memorial Foundation for Jewish Culture, Posen Foundation och Center for Jewish History. Hennes arbeten har publicerats i American Jewish History och Nashim: A Journal of Jewish Women’s Studies & Gender Issues, bland andra publikationer.

Hon har i sin tidigare forskning utforskat olika aspekter av judiska invandrares familjeliv, särskilt de komplexa mötena mellan civilrättslig och rabbinsk äktenskapslagstiftning i Frankrike och USA. Geraldine har flyttat fokus till Sydostasien, där hon nu är baserad, och arbetar för närvarande på ett nytt projekt med titeln ”The Penhas case: Interetniskt äktenskap och juridisk pluralism i det senkoloniala Singapore”. 

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

Kursen utforskar den judiska identitetens utveckling, stereotyper och pluralism i amerikansk och europeisk populärfilm från 1900- och 2000-talet. Vi undersöker hur judendomen representeras i film och hur denna representation har format en känsla av amerikansk och europeisk judisk identitet.

Frågor som ställs är bland andra:

  • Vad innebär det att vara jude?
  • Är judendomen en religiös, etnisk och/eller kulturell identitet?
  • Hur är kön och sexualitet relaterade till den judiska identiteten och hur har dessa aspekter förändrats eller undergrävts under årtiondenas lopp?
  • Hur navigerar judar i sin dubbla judiska och nationella identitet?
  • Vilken är relationen mellan judar och andra minoritetsgrupper?
  • Vilka är de etiska aspekterna och oron kring assimilering, särskilt i förhållande till äktenskap med icke judisk partner eller etniskt/religiöst olika romantiska relationer?
  • På vilket sätt skildras amerikansk-judiska identiteter annorlunda än europeisk-judiska identiteter i film?

Vi tar avstamp i amerikanskt filmmaterial och tidiga Hollywoodklassiker som tar upp den judiska identitetens komplexitet, såsom ”The Jazz Singer” (1927), ”Gentleman’s Agreement” (1948), med flera. Det är svårt att överskatta Woody Allens och Mel Brooks roll när det gäller att ifrågasätta och konstruera judisk identitet för både den amerikanska och den globala publiken. Därför kommer vi att ägna extra mycket tid åt deras verk från 1970- och 80-talen. Allens och Brooks filmer kompletteras med en titt på andra viktiga judiska filmer från den här tiden. Under 1980- och 90-talen studerar vi ”The Chosen” (1981) och judiska romantiska komedier. Den amerikanska delen av kursen avslutas med filmer av bröderna Coen och Spike Lee. Vissa filmer kommer att visas i sin helhet, medan andra visas i utdrag.

Därefter vänder vi blickarna mot Europa där vi analyserar ett urval av filmer som utforskar den europeiska judiska identiteten, bland annat filmer av Jean Renoir, Aleksandr Askoldov, Hugh Hudson, Mike Leigh, István Szabó, Karin Albou, Elie Wajeman, Pawel Pawlikowski och Nadav Lapid. Vi undersöker hur dessa europeiska filmer formulerar frågan om judisk identitet i diasporan och utforskar hur de skiljer sig från sina amerikanska motsvarigheter. Slutligen kommer vi att diskutera inte bara identiteterna hos rollfigurerna i dessa filmer utan också identiteterna hos filmerna själva. Kan vi tolka dessa verk som ”judiska filmer”, och i så fall på vilket sätt?

Kursen ges i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden.



Kursens upplägg

Undervisningen består av filmvisningar, föreläsningar och diskussioner.

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

Allt kursmaterial ingår inte i kostnaden. Vissa filmer hyrs på egen hand från streamingplattformar. Digitala artiklar som skickas via e-post ingår i kostnaden. Pappersutskrifter av läsningarna (samma material som de digitala artiklarna) ingår inte. Du får mer information om detta om du blir antagen till kursen.

Om läraren

Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsstudier från Boston University, en Master of Divinity från Harvard Divinity School och examen från Barnard College, Columbia University.

Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film. I sin avhandling ”Nathaniel Dorsky: Religion, Buddhism, and Film” undersöker hon den amerikansk-judiske buddhistiske experimentella filmaren Nathaniel Dorskys liv, filmer och manuskript ”Devotional Cinema”.

Zoe växte upp i New York och innan hon flyttade till Sverige undervisade hon i religionsvetenskap vid Hunter College, City University of New York och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.

Foto: Canva.

Vanliga frågor och svar

JEWISH REPRESENTATION IN POPULAR TELEVISION SHOWS (DISTANS)
”The Tribe” on ”Prime Time”: Jewish Representation in Popular Television Shows

Denna kurs utforskar framställningen av judisk identitet och kultur i några av de mest populära TV-serierna under de senaste decennierna. Varje kurstillfälle fokuserar på en ny serie och analyserar hur judiska karaktärer och teman presenteras, och hur de påverkar den bredare kulturella uppfattningen.

Serierna inkluderar Seinfeld, Vänner, Transparent, Buffy the Vampire Slayer, Schitt’s Creek, Sex and the City, The Simpsons, Crazy Ex-Girlfriend, The Marvelous Mrs Maisel och Arkiv X. Genom klipp, diskussioner och läsning kommer vi att utforska teman som judisk humor, familjedynamik, identitet och tro samt hur judisk representation möter andra identiteter. Den här kursen är idealisk för TV-älskare, popkulturentusiaster och alla som är intresserade av utvecklingen av judisk representation i mainstream media.

Kursen ges i samarbete med Paideia – the European Institute for Jewish Studies in Sweden.

 

Förkunskaper

Kursen ges på engelska.

Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.

För ansökan till denna kurs behövs grundläggande datorvana och kunskaper i att använda den digitala plattformen Zoom. Skolan erbjuder Zoom-manualer och ett träningstillfälle inför kursstart.

Kursmaterial

All kurslitteratur ingår inte i kostnaden för denna kurs. Rekommenderad läsning som ordnas på egen hand kan tillkomma. Läraren informerar i så fall om detta.

Om läraren

Stav Meishar är en prisbelönt queer performance maker, multidisciplinär scenkonstnär, akademisk forskare och utbildare. Hens arbete utforskar skärningspunkten mellan historia och aktuella frågor med hjälp av verktyg från teater-, cirkus- och samtida performancevärldar. Stav har musikteater som huvudämne och judisk kultur och genusstudier som biämnen.

Foto: Kollage av Stav Meishar.

Vanliga frågor och svar