OM OSS

Paideia folkhögskola är en mötesplats för lärande, tänkande och kreativitet. Hit är du välkommen som du är oavsett bakgrund, kultur eller trosuppfattning. Vi vill bidra till det öppna samtalet om dagsaktuella frågor som berör samhälle, religion och kultur.

Paideia folkhögskola är Sveriges första folkhögskola med judisk profil. Vi har ett unikt samarbete med Kista folkhögskola som är Sveriges enda folkhögskola med muslimsk profil. Samarbetet mellan en judisk och en muslimsk folkhögskola har ett stort symbolvärde som förmedlar att olika minoriteter kan mötas och arbeta ihop.

Genom de judiska profilkurserna verkar Paideia folkhögskola för att stärka judisk folkbildning i Sverige. Med ett pluralistiskt förhållningssätt till den judiska idétraditionen syftar verksamheten till att inspirera och skapa en starkare grund för att vidareutveckla judiskt liv och kultur i Sverige.

Paideia folkhögskola håller till i vackra lokaler i Stockholms innerstad vilket ger goda möjligheter till att ta del av allt Stockholm erbjuder i form av studiebesök, museer, film, teater och spännande samarbeten.