Kursen utforskar den judiska identitetens utveckling, stereotyper och pluralism i amerikansk och europeisk populärfilm från 1900- och 2000-talet. Vi undersöker hur judendomen representeras i film och hur denna representation har format en känsla av amerikansk och europeisk judisk identitet.
Frågor som ställs är bland andra: Vad innebär det att vara jude? Är judendomen en religiös, etnisk och/eller kulturell identitet? Hur är kön och sexualitet relaterade till den judiska identiteten och hur har dessa aspekter förändrats eller undergrävts under årtiondenas lopp? Hur navigerar judar i sin dubbla judiska och nationella identitet? Vilken är relationen mellan judar och andra minoritetsgrupper? Vilka är de etiska aspekterna och oron kring assimilering, särskilt i förhållande till äktenskap med icke judisk partner eller etniskt/religiöst olika romantiska relationer? På vilket sätt skildras amerikansk-judiska identiteter annorlunda än europeisk-judiska identiteter i film?
Vi tar avstamp i amerikanskt filmmaterial och tidiga Hollywoodklassiker som tar upp den judiska identitetens komplexitet, såsom The Jazz Singer (1927), Gentleman’s Agreement (1948), med flera. Det är svårt att överskatta Woody Allens och Mel Brooks roll när det gäller att ifrågasätta och konstruera judisk identitet för både den amerikanska och den globala publiken. Därför kommer vi att ägna extra mycket tid åt deras verk från 1970- och 80-talen. Allens och Brooks filmer kompletteras med en titt på andra viktiga judiska filmer från den här tiden. Under 1980- och 90-talen studerar vi The Chosen (1981) och judiska romantiska komedier. Den amerikanska delen av kursen avslutas med filmer av bröderna Coen och Spike Lee. Vissa filmer kommer att visas i sin helhet, medan andra visas i utdrag.
Därefter vänder vi blickarna mot Europa där vi analyserar ett urval av filmer som utforskar den europeiska judiska identiteten, bland annat filmer av Jean Renoir, Aleksandr Askoldov, Hugh Hudson, Mike Leigh, István Szabó, Karin Albou, Elie Wajeman, Pawel Pawlikowski och Nadav Lapid. Vi undersöker hur dessa europeiska filmer formulerar frågan om judisk identitet i diasporan och utforskar hur de skiljer sig från sina amerikanska motsvarigheter. Slutligen kommer vi att diskutera inte bara identiteterna hos rollfigurerna i dessa filmer utan också identiteterna hos filmerna själva. Kan vi tolka dessa verk som ”judiska filmer”, och i så fall på vilket sätt?
Kursen ges på engelska.
Förkunskaper
Kursen ges på engelska. Inga förkunskaper i ämnet behövs för att ansöka.
Kursmaterial
Kursmaterial ingår i kostnaden för denna kurs.
Om läraren
Zoe Kelly-Nacht har en doktorsexamen i religionsstudier från Boston University, en M.Div. från Harvard Divinity School och en B.A. från Barnard College, Columbia University. Hon är specialiserad på skärningspunkterna mellan religion, litteratur och film. I sin avhandling Nathaniel Dorsky: Religion, Buddhism, and Film undersöker hon den amerikansk-judiske buddhistiske experimentella filmaren Nathaniel Dorskys liv, filmer och manuskript ”Devotional Cinema”.
Zoe växte upp i New York och innan hon flyttade till Sverige undervisade hon i religionsvetenskap vid Hunter College, City University of New York och Marymount Manhattan College. Hon bor nu i Stockholm tillsammans med sin partner och två små barn.
Foto: Canva.
Kursinformation
Tider
Torsdagar 17:00-19:30
Kursstart
Torsdag 13 februari
8 tillfällen
Lärare
Zoe Kelly-Nacht
Sista ansökningsdag
Tisdag 10 december
Antagning
Antagningsbesked skickas via e-post cirka 2 veckor före kursstart. Kontrollera din skräppost om du saknar besked.
Kostnader
Kostnaden för kursen är 200 kr som betalas via faktura. Information om betalning skickas i antagningsbesked.
Övrigt
Kursen ges under förutsättning att tillräckligt många deltagare ansöker.
Folkhögskolans profilkursverksamhet har stängt vid vissa judiska helgdagar och på röda dagar.